1 schotel, 100 gebruikers

A

Astrid

Hallo Smartguy's ,

Ik ben op zoek naar informatie voor de volgende situatie :

We hebben in het Brusselse een flatgebouw met een 100-tal flats, 70 meter hoog. Graag zouden we op het intern coaxkabelnetwerk een digitaal signaal met TV-Vlaanderen (Astra) aanbieden aan de huurders, maar dit met 1 schotel op het dak. Welke infrastructuur is hiervoor nodig ? De kabelingang bevindt zich in de kelder.

Welke onderdelen (versterkers, schotel diam, ... ?) en kabels moet ik gebruiken ? Is er ergens literatuur die deze situatie beschrijft ?

Gegroet,
Astrid

Phoe... met 1 schotel? En zo veel gebruikers? Dan zit je toch al vlug met een professionele installatie zoals een kabelbedrijf gebruikt.

Je zult dan een duo-lnb nodig hebben (voor horizontale en verticale polarisatie), een aantal ontvangers zodat je van elke zender beeld hebt. Dit kan dan waarschijnlijk middels een Multiswitch die men ook voor GSO gebruikt.
Daar kun je dan ook het coax-kabel signaal op koppelen.

Alleen heb je dan het probleem dat je daar maar beperkt ontvangers weer op kunt koppelen.
Wat je dus moet zien te bereiken is dat je de ontvangers aansluit via een soort van GSO systeem en dat elke ontvanger voor de via deze ontvanger te ontvangen zender een kanaal op het interne coaxnetwerk zet.
Daar is volgens mij weer aparte apparatuur voor nodig en die is niet bepaald goedkoop.

Helaas weet ik zo verder ook niet waar je hier verder voor moet zijn, de erkende satelliet vakhandel voor grotere systemen lijkt me, op google is zoiets wel te vinden.

Maar misschien zitten er tussen de gebruikers alhier ook wel mensen die met dat soort systemen werken of in zo'n bedrijf werken en er nog aanvullende informatie over kunnen geven.

Mooier is het om per flat een eigen schotel te hebben gezien de verliezen die gepaard gaan met zo'n systeem.

Hm, ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen flat en appartement. Misschien is de ontvangst met ??n schotel per appartement (lees: balkon) wel beter, maar het ziet er niet zo leuk uit, als je geen satliefhebber bent tenminste.

Goed, je kunt het ook een flatgebouw noemen met 100 appartementen, maar zie je het al voor je om daar op elk balkon een schotel te gaan zetten? Dan ben je met een geintegreerd systeem beter uit.
Kwalitatief word het natuurlijk wat minder, maar zeker niet slechter dan gewone kabelontvangst.

als ik het goed begrijp wil je 1 zender die op de sat zit over 100 aansluitingen uit zenden .

want dan is het heel makelijk een kwestie van het rgb signaal om te zetten naar
een coax signaal.

daar zijn apparte modules voor te koop maar je kan ze zelf ook maken van een oude video tuner met een versterker erachter .

greetz ozzy

Wat er gevraagd word, is zondermeer mogelijk.
Wel moet je kijken wat er beschikbaar is aan zendruimte.
Dat wil zeggen is er nog een ongebruikt frequentiegebied in het aanwezige kabelkanaal.
Of wil je van dat aanwezige signaal af ?

Ten eerste zul ben je met een 80 cm schotel voor de gevraagde zenders al prima onderweg zijn.
(TVV is een vlaamse kopie van onze canal digitaal satelliet en dus een zenderpakket)
De signalen die je daarmee opvangt kun je verwerken in een (hopelijk) beschikbare ruimte zoals een liftschacht of andere technische ruimte in de bovenste verdieping.
Wanneer je een kabel van hoge kwaliteit gebruikt, kun je ook die 85 meter overbruggen en ergens in de kelder de signalen verwerken.
Om van satelliet naar een digitaal kabel kanaal te gaan, heb je een transcoder nodig.
Dat zijn zaken die gewoon bestaan maar wel professionele apparatuur is en een daarbij behorend prijskaartje.

Bijkomend moet je er dan nog aan denken dat alle bewoners dus minimaal een receiver nodig hebben om dit digitale signaal (DVB-C) te verwerken.
Mogelijk is het dan beter om er een GSO (Gemeenschappelijk Satelliet Ontvangst) installatie van te maken.
Dan heb je dus ook 1 (of meer ?) schotel die in elk appartement een (of meer ?) satelliet ontvanger bedient.
Omdat zo elke bewoner ook zelf de signalen decodeert, zul je op die manier ook geen problemen met auteursrechten / abonnementen krijgen.

Wanneer je meer over deze zaken wil weten, kan ik je via PM wel wijzen naar wat bedrijven die dit tot in de puntjes kunnen regelen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan