16:9 bij EK

J

JoostA

Ik tref het volgende bericht aan bij Zonnet:

"AMSTERDAM, 15-06-2004 - Mensen die er eens lekker voor wilden gaan zitten en speciaal voor het EK voetbal een dure breedbeeldtelevisie hebben gekocht, zijn bedrogen uitgekomen. Zonder een speciaal kabelabonnement zijn de wedstrijden namelijk alleen op normaal televisieformaat (4:3) te zien. Duizenden trotse breedbeeldbezitters zien aan de boven- en onderkant van het scherm een zwarte balk, of ze hebben een vervormd beeld.

Duizenden Nederlanders hebben zich de afgelopen weken laten verleiden tot het kopen van zo'n duur televisietoestel door reclamespotjes die de combinatie van EK en breedbeeld aanprijzen. Echter door achterblijvende technieken zien breedbeeldkijkers 'een ovale bal en allemaal breedgeschouderde spelers, alsof je in een lachspiegel kijkt', zo schrijft De Telegraaf.

Alleen mensen die bij hun kabelmaatschappij een digitaal abonnement hebben afgesloten zien alle wedstrijden bij de NOS in breedbeeld. Dat betekent dus letterlijk meer gras op je televisie. "

Het is een wat warrrig bericht. Nou vraag ik me toch af of die NOS ons schotelbezitters wel 16:9 voorschotelt. Ik heb geen vervormd beeld en ook geen zwarte balken... Mijn Humax geeft trouwens niet aan dat het echt 16:9 is, daar niet van, ik veronderstel dat ik "gewoon"super zoom kijk.

Iemand een idee wie het wel in echt breedbeeld uitzendt ?

Wie heeft er met 16:9 gewonnen ?

Wat een score, lijkt wel een amerikaans spel.

Nu ff serieus.

Het signaal dat je van de schotel plukt is gewoon 4:3.

De publieken hebben namelijk de byzonder vervelende gewoonte een signaal mee te zenden waardoor tv's die dat ondersteunen automatisch overschakelen naar de betreffende stand.

Alleen wanneer het echt breedbeeld is dan gaat bij mijn tv op de publieken het beeld ook vanzelf breed.

Anders moet ik m zelf weer terugzetten, en das heel irritant.

Daarom weet ik wel zeker dat alle wedstrijden van de NOS niet breedbeeld zijn.

Enneh wat betreft die zwarte balken:

Degene die dit bericht geschreven heeft snapt het zelf ook niet helemaal.

Want de zwarte balken op een breedbeeld tv bij een niet breedbeeld uitzending zitten links en rechts van het scherm.

En niet meer boven en onder, dan zou je namelijk een heelbreedbeeld krijgen.

Je maakt 2 kansen om de wedstrijden in breedbeeld binnen te halen:

Duur via de kabel, en wie weet komt ie op digitenne ook wel breed binnen.

Alleen heeft digitenne volgens mij niet de benodigde bandbreedte om een echt beter plaatje te maken.

Zo zie je maar.

Als je t breed wil hebben, moet je t ook breed betalen (vrije intepretatie van een bekend gezegde).

Ook de NOS (die ons aller eigendom is !!) is niet vies van commercie en biedt alleen tegen dikke betaling waar we met z'n allen allang voor betaald hebben.

Als je een dure breedbeeld LCD of plasma tv kunt kopen, kan dat extra abonnement er ook wel vanaf tenslotte.

Laatst bewerkt:
TV-Home (mediakabel-essent) heeft inderdaad momenteel een speciaal 16/9 kanaal voor de EK. Of UPC iets dergelijks heeft is mij niet bekend.

En wat doen ze dan? knippen ze er een stukje af voor je?

Volgens mij wordt het in 4:3 opgenomen...

Gewoon een ouwerwets topmodel 50Hz bak, en een sat ontvanger ;)

Sambal beeld zonder "vegen"

Nope, alles wordt tegelijkertijd in hd EN sd geregistreerd door het Belgische Alfacam. http://www.alfacam.be/Articles/Newslist.asp.

De 16:9 die de kabelboeren uitzenden is een hd > Standard Definition omzetting/downconverted versie. De HD feed zit op de NSS-7.

Het gewone 4:3 beeld wordt voor het de sat (W3A/EBU) opgaat omgezet van SD 16:9 naar 4:3 (cente cut).

Alle feeds zijn gecodeerd in RAS.

Het HD dth signaal wordt uitgezonden op Euro1080 (Irdeto) via de Astra 1H.

Ook de BBC zend 'gewoon' het voetbal in 4:3 uit, dus we zijn in Nederland niet uniek.

Het gaat volgens mij nog jaaaaren (10+) duren voordat hd echt massaal in de huiskamers is te zien. Zeker als je ziet hoelang het duurt, dus niet duurde, voordat breedbeeld massaal is ingevoerd.

Hoe lang wordt er al in PAL-plus en werd er in D2-MAC (TV-Plus) breedbeeld uitgezonden, we hebben zelfs de grote flop HD-MAC al achter ons liggen.

We hebben na al die jaren pas 3 (pubieke) zenders die echt regelmatig in breedbeeld uitzenden. Ik bedoel dus niet balken ed, maar echt anamorf via sat, digicable of digitenne.

Nu alle commerciele- en regionale zenders nog.........

Laatst bewerkt:
De BBC (1 of 2) heeft inderdaad iets dat wel breedbeeld zal zijn. Althans mijn TV schakelt er wel op over. Helaas wordt het voetbal weer opgeleukt met een scherm dat inderdaad (zoals Mas beschreef) geteisterd wordt door een "te kort" breedbeeld (oftwel: 2 zwarte balen aan de linker en de rechterzijde van het beeld). Ik neem aan: het effect van het uitzenden van beelden op een echte 16:9 transponder in 4:3 formaat (*die* variant zag ik hier nog niet beschreven...)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan