2e LNB voor BBC

M

Maria

Allereerst: ik heb totaal geen verstand van de materie, dus ik kan domme dingen zeggen/vragen.

We willen graag BBC ontvangen. Hoewel iedereen me heeft verzekerd dat het niet zo moeilijk is lukt het me niet om een tweede LNB te installeren. We hebben een ronde schotel met 1 LNB voor Astra 1 en dat functioneerde goed. Nu hebben we een setje gekocht voor de installatie van een tweede LNB.

Eerste probleem: moet ie links of rechts van de bestaande LNB (de verkoper van het setje zei: rechts, maar elders zie ik 'm ook wel links zitten).

We hebben een Opentel 3000 ontvanger. Als we zoeken in het installatiemenu dan blijkt Astra 2 al voorgeprogrammeerd te zijn. Het gekke is echter dat de ontvanger met 1 LNB al 100% ontvangst gaf voor zowel Astra 1 als Astra 2, iets wat me redelijk onmogelijk lijkt. Ik begrijp dat niet en snap ook niet hoe ik nu kan testen of de nieuwe LNB goed gericht is.

We hebben het geprobeerd door de tweede LNB rechts van de bestaande te monteren en vervolgens de kabel alleen aan de tweede LNB te koppelen. We krijgen dan (logisch) minder signaal voor Astra 1 en Astra 2. Zijn we op de goede weg en moeten we gewoon proberen om die tweede LNB zo te draaien dat het signaal 100% wordt of zitten we op een doodlopende weg??

Wie kan helpen??

Hoi Maria, welkom op het Satellite FUN Board !

Als je met de schotel mee kijkt in de richting van de satellieten, dan hangt de Astra 2 satelliet links van de Astra 1.

Maar de schotel is een spiegel.

Daardoor komt het signaal van de Astra 2, aan de rechterkant van de LNB voor Astra 1 terecht, als je nog steeds in de richting van de satellieten kijkt.

Kijk je dan dus naar het schotelblad en de LNBs, dan moet de Astra 1 LNB rechts zitten en de Astra 2 LNB links.

Inderdaad is het een goed idee om de tweede LNB eerst met de kabel van de eerste op de juiste plaats te krijgen zodat je met je ontvanger al kunt zien dat het signaal aankomt.

Houd er ook rekening mee dat je LNB niet op gelijke hoogte moet zitten, daar moet je dus ook nog wat kunnen instellen.

Verder moet je instellen dat je DiSEqC gaat gebruiken, ik weet niet hoe en wat je opentel ontvanger allemaal ondersteunt.

Je moet uiteraard ook een DiSEqC switch hebben meegekregen in je setje, want anders heb je geen manier om om te schakelen.

Hartstikke bedankt voor je reactie: ik ben blij dat iemand me wil helpen.

De LNB heb ik nu dus goed zitten: hij zit rechts van de oude LNB.

Volgens de ontvanger heb ik op dit moment 100% ontvangst voor zowel Astra 1 als Astra 2 op de oude LNB (de nieuwe heb ik nog niet aangesloten): dat lijkt me niet mogelijk. Wanneer ik de kabel op de nieuwe LNB aansluit, is het signaal voor zowel Astra 1 als Astra 2 onvoldoende. Mij lijkt dat ik dus zal moeten proberen de nieuwe LNB zo te richten dat ik ook daar weer 100% ontvangst heb. Volgens de verkoper zou de LNB wat hoger moeten komen dan de oude.

Ik heb idd ook een Diseqc switch en die wordt ondersteund door de Opentel.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 13:54 uur ----------

Het blijft lastig voor ons vrouwen, links en rechts. Ik heb 'm nu, bezien van achter de schotel, rechts van de oude LNB (die precies in het midden hangt) bevestigd, dus als je vóór de schotel staat links van de oude.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 13:58 uur ----------

De extra LNB voor Astra 2 blijft, hoe ik er ook mee beweeg, een slecht signaal geven. De signaalsterkte lijkt in het geheel niet te reageren op welke beweging dan ook, wat ik erg vreemd vind.

Wat je nog niet verteld hebt, is hoe groot de schotel is.

Dat is wel van belang voor een goede werking.

Is de schotel groter dan 80 centimeter, dan word het moeilijk om met deze opstelling te werken.

Is ie kleiner dan 60 centimeter, dan zal het ook niks worden omdat dan te weinig signaal op je LNB terecht komt.

Ook is mij nog niet bekend wat voor beugel je hebt, en of je de 2e LNB daar aan kunt verschuiven.

Het mooiste zou zijn als je er niet veel aan kunt verschuiven of instellen, want dan werkt het wel of het werkt niet.

Als je er veel aan kunt instellen dan ben je er wel flexibeler mee, maar kan er ook veel fout gaan.

De stappen die je het best onderneemt zijn de volgende:

Je laat de schotel ongemoeid en uitgericht op Astra 1.

Je bevestigt de extra LNB aan de schotel, en de kabel rechtstreeks aan deze 2e LNB.

Nu stel je een programma van die Astra 2 satelliet in op je opentel.

Je let dus niet op het signaalmetertje want deze twee posities hebben bijzonder veel overeenkomsten in frequenties en andere zaken waar zulke metertjes mee werken; deze posities zijn ook familie van elkaar.

Door nu heel voorzichtig telkens een stukje bij te stellen, kun je ook de satelliet vinden.

Wanneer je opentel een signaal metertje en het beeld in een klein gedeelte van het scherm laat zien als je de zaplijst bekijkt, helpt je dat natuurlijk wel.

Wanneer je op deze manier het signaal hebt gevonden, kun je op zoek gaan naar de juiste DiSEqC instellingen.

De schotel is groter dan 80 cm, dus ik denk dat we 'n probleem hebben. De beugel is van kunststof en ik vraag me af of het de juiste is: het is zo'n universeel ding. Ik heb afgelopen zondag een tijdlang geprobeerd om Astra 2 te vinden, maar het is niet gelukt en zonder satfinder is het volgens mij ook erg lastig. Binnenkort probeer ik het nog maar eens: ik kan van iemand een meter lenen. Ik ben blij dat je geholpen hebt, ik weet nu dat het een kwestie is van uitproberen en als ik 'm niet kan vinden dan weet ik nu dat het aan de opstelling ligt. Hartstikke bedankt.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan