2e LNB voor BBC

M

Maria

Allereerst: ik heb totaal geen verstand van de materie, dus ik kan domme dingen zeggen/vragen.

We willen graag BBC ontvangen. Hoewel iedereen me heeft verzekerd dat het niet zo moeilijk is lukt het me niet om een tweede LNB te installeren. We hebben een ronde schotel met 1 LNB voor Astra 1 en dat functioneerde goed. Nu hebben we een setje gekocht voor de installatie van een tweede LNB.

Eerste probleem: moet ie links of rechts van de bestaande LNB (de verkoper van het setje zei: rechts, maar elders zie ik 'm ook wel links zitten).

We hebben een Opentel 3000 ontvanger. Als we zoeken in het installatiemenu dan blijkt Astra 2 al voorgeprogrammeerd te zijn. Het gekke is echter dat de ontvanger met 1 LNB al 100% ontvangst gaf voor zowel Astra 1 als Astra 2, iets wat me redelijk onmogelijk lijkt. Ik begrijp dat niet en snap ook niet hoe ik nu kan testen of de nieuwe LNB goed gericht is.

We hebben het geprobeerd door de tweede LNB rechts van de bestaande te monteren en vervolgens de kabel alleen aan de tweede LNB te koppelen. We krijgen dan (logisch) minder signaal voor Astra 1 en Astra 2. Zijn we op de goede weg en moeten we gewoon proberen om die tweede LNB zo te draaien dat het signaal 100% wordt of zitten we op een doodlopende weg??

Wie kan helpen??

Hoi Maria, welkom op het Satellite FUN Board !

Als je met de schotel mee kijkt in de richting van de satellieten, dan hangt de Astra 2 satelliet links van de Astra 1.

Maar de schotel is een spiegel.

Daardoor komt het signaal van de Astra 2, aan de rechterkant van de LNB voor Astra 1 terecht, als je nog steeds in de richting van de satellieten kijkt.

Kijk je dan dus naar het schotelblad en de LNBs, dan moet de Astra 1 LNB rechts zitten en de Astra 2 LNB links.

Inderdaad is het een goed idee om de tweede LNB eerst met de kabel van de eerste op de juiste plaats te krijgen zodat je met je ontvanger al kunt zien dat het signaal aankomt.