2e Televisie op 1 ontvanger

M

Mich

Misschien dat iemand mij een tip kan geven.

De configuratie:

Topfield TF5000Ci; monoblock; geen kabel aansluiting meer.

De hoofdtelevisie is aangesloten via de SCART met de ontvanger

Ik heb mijn 2e TV aangesloten via de RF out op de TF, dus de RF in staat open.

In het menu van de TF kan ik oa. kiezen voor PAL I, G en K.

Ik heb de verschillende PAL mogelijkheden geprobeerd en de RF out laten kiezen van kanaal 30 t/m 36.

Toch heb ik zeer slecht beeld en geen geluid of alleen maar ruis.

Waar maak ik een denkfout.

eerst en vooral vraag ik me af of je wel alleen beeld van uw ontvanger wilt bekijken.het beste is eerst kijken of jou kabel wel goed in mekaar zit,want de middenkern van jou kabel mag niet de buiten kabeltjes raken. ik zou het testen met eerst de antennekabel niet in de ontvanger te steken maar gewoon in de muur op de kabeltv en van daaruit op jou 2de tv. als het beeld nog slecht is dan ligt het aan de kabel.het kan ook zijn dat je op de 2de tv een splitter hebt waarmee je de twee signalen samen brengt op de 2de tv.Zoja kan het zijn dat kanaal 30 tot 36 al bezet door de kabelmaatschappij en dat de storing geeft. Dit kun je zien als je even de kabel uit de muur haalt en dan opnieuw probeerd.

eerst en vooral vraag ik me af of je wel alleen beeld van uw ontvanger wilt bekijken.het beste is eerst kijken of jou kabel wel goed in mekaar zit,want de middenkern van jou kabel mag niet de buiten kabeltjes raken. ik zou het testen met eerst de antennekabel niet in de ontvanger te steken maar gewoon in de muur op de kabeltv en van daaruit op jou 2de tv. als het beeld nog slecht is dan ligt het aan de kabel.het kan ook zijn dat je op de 2de tv een splitter hebt waarmee je de twee signalen samen brengt op de 2de tv.Zoja kan het zijn dat kanaal 30 tot 36 al bezet door de kabelmaatschappij en dat de storing geeft. Dit kun je zien als je even de kabel uit de muur haalt en dan opnieuw probeerd en als je dan wel beeld heb moet je een RF kanaal zoeken waar niets op zit van de kabel maatschappij.

In de BeNeLux gebruiken we PAL B/G.

Je moet hier dus kiezen voor de G norm.

Wanneer je gebruikt maakt van stopcontactjes in de muur waar vroeger het kabelsignaal uit kwam, dan zit daar je probleem.

Die dingen hebben namelijk een filtertje ingebouwd dat het radio en het televisie signaal op een juiste wijze uit elkaar haalt en op het juiste gaatje aanbied, en ze filteren mogelijke storing eruit.

Zo'n stopcontactje is een uitgan en dus geen ingang; het is èènrichtingverkeer.

Gebruik je een standaard kabeltje met een de ene kant een mannetje en aan de andere kant een vrouwtjes stekker , dan maak gaat dat dus niet goed.

Je stopt dan welis waar de uitgang van de topfield in de muur en dat past dan ook, maar het signaal word dan sterk gedempt.

Waarschijnlijk heb je op het punt waar de kabel binnen kwam een splitter zitten.

Waneer je deze omgekeerd gebruikt, krijg je ook een behoorlijke demping.

Trek dus degene die van buiten komt eraf, en stop daar die die van de topfield komt voor in de plaats.

Liever nog gelijk doorverbinden zonder splitter, maar ook niet met een kroonsteentje ofzo.

Wanneer je de boven beschreven stopcontatjes gebruikt, dan kun je die bij de 2e tv laten zitten want die moet werkt dan gewoon zoals ie bedoeld is.

Maar die die bij je topfield zit, moet je er tussen uit halen (of open slopen en het filtertje dat er op een printje inzit overbruggen met een stukkie draad waarna je het weer mooi dicht maakt).

Natuurlijk moet je verder ook opletten dat je geen kortsluiting maakt met je kabeltjes en dat de verbinding verder wel goed zit, zoals roberto al zegt.

Maar ik mag wel aannemen dat je dat inmiddels al tig keer gecontroleerd hebt.

Overigens: kabel opzeggen is iets heel anders als geen signaal meer krijgen uit die kabelaansluiting, kan ik uit ervaring mededelen.

Kabelbedrijven in NL zijn hier vaak heel slordig mee.

Dan ben ik even wat vergeten te melden:

Ik maak geen gebruik meer van de CAS doos. De schotel, ontvanger, tv's zijn nu volledig "stand alone".

Dus coax van schotel in de TF. Van TF met SCART naar 1e tv. Van TF met coax via RF out naar 2e tv.

Ik had de RF uitgang inderdaad op PAL G staan en het RF kanaal op 36. Hier kreeg ik dan op mijn 2e tv een bar slecht beeld, alsof er geen antenne aan hing en ook geen geluid.

Hoe groot is de afstand die je overbrugt met de coax van TF naar TV, en hoe duur was de coax (lees: het is toch geen GAMMA coax he).

Heb je die coax niet langs scherpe randen getrokken en ook niet heel sterk gebogen c.q. geknikt?

Controleer de stekkers aan de coax nog maar eens zoals roberto al zei.

MAS3, de coaxkabel lag er al omdat ik eerst via de kabel draaide. De kabel die ik al een aantal jaren gebruik is POPE coaxkabel.

Dus aan de situatie (kabels, televisies enz.) is niets veranderd.

Maar ik heb het probleem, denk ik, in ieder geval gevonden en het zat in de pin van de stekker.

Om een voor mij duistere reden maakte hij geen goed contact en ik had een behoorlijke overgangsweerstand op de multimeter en dat fluctueerde.

Dit heb ik vernieuwd en dus heb ik nu scherp beeld.

Nu heb ik de RF uitgang op PAL G staan en het RF kanaal op 36 en lager gehad waarbij ik het volume op de 2e TV vol open moet zetten dus daar zit geen verandering in. Beeld blijft ook even scherp.

Is dit normaal of moet ik in mijn RF kanaal hoger gaan zitten dan 36.

Wanneer je het volume van je tv maximaal moet zetten, moet je ook eens kijken hoe je het volume op je onvanger hebt staan.

Normalerwijze regel je met je ontvanger ook het volume dat over de antenne aansluiting en dus moet je darmee rekening houden.

Dit heeft verder normalerwijze niets te maken met de manier van verzenden met het volume van je geluid.

Overigens, wanneer je een grotere kabellengte zou moeten overbruggen, waardoor het signaal door de kabel "opgevreten" word, dan is het een overweging waard om een hoger kanaal nummer in te stellen.

Want hoewel dat niet echt zo bedoeld is, hebben de meeste modulatoren de eigenschap dat een signaal dat dicht bij het eind van de band komt ( kanaal 60 tot 65 ongeveer) sterker de kabel ingeduwd word.

MAS3, te gek. Ik ben eruit. Niet geweten dat dit volume van invloed is. Ik heb in de woonkamer het geluid over mijn HiFi lopen via een optische kabel en inderdaad werkt dan de volume regeling van de ontvanger niet meer maar dus wel voor op de slaapkamer, blijkt dus nu. Nog even voor de zoveelste keer de gebruiksaanwijzing nagekeken op dit punt, geen info.

Als laatste ga ik dan je advies betreffende de kanalen uitproberen.

Zover hartelijk dank voor jullie hulp.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan