Hoi jsdigi, welkom op het Satellite FUN Board !
Wat jij wil is zondermeer mogelijk.
Het is niet bepaald de goedkoopste manier om slechts 4 zenders extra te kunnen kijken, maar als dit is wat je wil, is dat geen probleem.
Je was er natuurlijk al uit dat je je ontvangers op 1 centrale plek neer moet zetten, meestal is dat de meterkast.
Daar komen dan de 4 satelliet antennekabels binnen, maar ook die van het kabel signaal.
De ontvangers kun je meestal dan wel stapelen, maar of dat ook in die meterkast kan is natuurlijk voor mij niet te zien.
Vervolgens moet elke ontvanger zijn beeld kunnen aanbieden als een tv antenne signaal.
Dat kan door middel van een ingebouwde modulator, of door een externe modulator.
Modulatoren zijn er in verschillende smaken, maar ook in verschillende kwaliteiten, en in een installatie zoals deze gebruik je beter een kwaliteitsapparaat.
De volgende stap is het combineren van die modulator signalen zodat ze met z'n vieren door het huis gestuurd kunnen worden.
Als je dat echt goed wil doen, zorg je er voor dat je een uitgangsversterker toepast, ik leg dat zometeen uit.
Je moet de lijst met gebruikte kanalen van je kabelprovider er nu even bijpakken.
Daar zoek je naar "gaten" in de kanalen c.q. frequenties.
Zulke gaten moeten telkens zo'n 3 kanalen beslaan.
Dus stel je hebt een zender op kanaal 23 en eentje op kanaal 25.
Dan is dat niet bruikbaar.
Heeft de kabel kanaal 23 en 26 in gebruik, dan dus wel.
Je kunt dan je modulator zo instellen dat die gaat uitzenden op kanaal 24,5.
Maar die mogelijkheid heb je niet altijd, vaak kun je alleen hele kanalen instellen.
Dan moet je dus een gat hebben van 4 kanalen zodat je in het voorbeeld kanaal 23, 25 en 27 in gebruik hebt.
De reden hiervoor is dat de meest toegepaste modulatoren niet netjes binnen 1 kanaal uitzenden, en dan dus nog wat rotzooi rondom dat kanaal strooien.
Als je dat niet toelaat, zul je zenders krijgen die gaan storen.
Je hebt nu de 4 (of 5) signalen een kanaal toegewezen die niet zullen botsen met het kabel signaal (hopelijk).
Und nun die truuk mit de splitter..
Je kunt meervoudige splitters voor kabelsignalen kopen.
Zulke splitters hebben dezelfde F connectoren als de satelliet ontvanger heeft als LNB aansluiting.
Die kun je ook "verkeerd om" aansluiten en dat werkt dan gewoon.
Hiervoor sluit je dus telkens de uitgang van een modulator, aan op een uitgang van die splitter.
Nadeel van dat verkeerd om aansluiten is dat het gecombineerde signaal wel gedempt (dus minder) is.
Daarom zet je na die splitter een versterker die dat "mindere" signaal weer oppept.
Na deze versterker, koppel je je satelliet signalen met het kabel signaal, en ook dat kun ej met zo'n splitter (2 voudig) doen.
Als laatste nog een utigangsversterker en een splitter die deze keer word gebruikt zoals die ook bedoeld is: het samengevoegde en versterkte signaal naar de verschillende kamers brengen.
De hierboven genoemde spullen kun je bij een goede satshop, een goede wit en bruingoed winkel (meestal niet bij de grote ketens) en elektronica handel halen.
Vergeet de F-connectroen niet want je hebt er nogal wat nodig (ik tel er zo snel ff 21).
Hiermee doe je dan precies wat je vroeg, maar je moet voor je er aan begint dus wel in de programmagids van je kabel provider kijken om te zien of het zal gaan lukken.
Wist je overigens dat je ook gewoon de kabelsignalen en die van de satelliet kunt combineren en zo op elke kamer een kabel én een volledig satelliet programma kunt bieden ?
Daarvoor moet je mogelijk de kabels in je huis vervangen voor digitaal geschikte kabel (ik adviseer altijd H125 van Belden).
En je hebt een multiswitch nodig.
Die multiswitch combineert het kabel signaal met dat van van de 4 soorten satelliet signalen.
In onze
FAQS sectie (klik!) staan een aantal uiteenzettingen over
LNB's en hoe de
verschillende signalen toch door 1 kabel kunnen.
De FAQS sectie is dus best interessant om eens rond te neuzen (maar dat geld natuurlijk voor ons hele board...).
Het gecombineerde signaal breng je dan middels de dus geschikte kabel naar elke ruimte, waar een stopcontact in/aan de muur gemonteerd word die die gecombineerde signalen weer uiteen rafelt.
Op dat stopcontact sluit je dan je tv, de satelliet ontvanger en een eventuele radio aan.
Dit is de manier waarop ik overal in huis een eventueel kabelsignaal en dus ook satelliet signalen ter beschikking heb.
Het kabelsignaal is bij mij niet aanwezig, want daaraan heb ik vanwege de satellietontvangst geen behoefte.
Zou ik die behoefte ineens bespeuren, hoef ik alleen maar te gaan betalen aan de provider.
Je kunt de switches in een aantal uitvoeringen kopen, zodat je ook meer dan 1 satelliet door het huis kunt verspreiden.
Das natuurlijk een kwestie van geld en wat jij allemaal aan je muur kunt hangen.
Maar wellicht wil jij niet dat men op elke kamer het volledige satellietaanbod kan kiezen (kids ?).
In ieder geval zijn er mogelijkheden zat om zowel kabel als eventueel ontbrekende programma's die je dan van de satelliet plukt, te combineren tot 1 signaal op maat.
Als je meer vragen hebt, horen we ze wel.