7020, image restore lukt niet

C

chopan

Hallo, het lukt me maar niet om een complete image die ik heb gemaakt terug te zetten. Ik heb een image gemaakt met de volgende commando:
cat /dev/mtd/3 > /hdd/backup.img.
Dat ging prima maar als ik dit doe:
cd /var/tmp
eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3
dan zegt die: -sh: eraseall: not found
Wat kan er aan de hand zijn, ik dit met DCC en DOS promt gedaan, ook vanuit WinXP en Vista.
Ik heb een 7020 met Prinosat_1st image erop.

Alvast bedankt.

dan zegt die: -sh: eraseall: not found
Dat is wat er aan de hand is. Het eraseall commando wordt niet gevonden.

Ik zie dat zo vlug ook niet op mijn dreambox. Van waar heb je die handleiding betreffende het maken van een backup en het restoren daarvan?

Ah ik zie net dat die in onze eigen tips sectie staat.

Doch Redneck eyeball is geen gebruiker meer hier, die heeft die handleiding gemaakt.

Misschien dat een van de andere gebruikers alhier je nog kan helpen met waar je die eraseall executable kan vinden.
In de Nabilo staat hij in elk geval ook niet in de /usr/bin of /usr/sbin directory en daar staan normaliter alle executables.

Bedankt voor de snele reactie, ik ben in ieder geval een stapje verder, ik weet n u dat die executable in de dreambox zelf moet staan. Dan ga ik op zoek naar dat bestand.
Maar zijn er misschien andere manireren/tooltjes die hetzelfde werk kunnen doen, een complete image maken van de dreambox?

Kan het niet zijn dat die eraseall een shell script file is, die hij niet vindt, en er niet is.
Ik kan me niet voorstellen dat het een executable moet zijn.
Tenzij iemand die speciaal gemaakt heeft.
Tenslotte hoeven er maar wat files te worden verwijderd.

Grtz.

Dat zou ook nog kunnen dat het een shell script is, hoe dan ook zou je dan toch moeten weten welke commando's in dat script staan c.q. welke files allemaal verwijdert moeten worden.

Hmmz.. feitelijk is het dan gemakkelijk, dan kan ie ook handmatig naar die directory gaan en een rm -rf * doen.

Welke mappen moet ik dan wissen en hoe zet ik die image weer terug. Een kan-en-klaar regeltje net als eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3 ;-0)

eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3
De /dev/mtd/3 directory moet dus gewist worden, met een kant en klaar regeltje zou het zo kunnen.
Log met telnet op de dreambox in.
Ga naar de map waar die backup.img in staan die zou je bijv. in /var/tmp kunnen zetten.
Dat kan met het commando "cd /var/tmp" (laat in de commando's die ik opgeef de aanhalingstekens weg).

Dan doe je het volgende:
rm -rf /dev/mtd/3/*
Dan krijg je de prompt weer terug en geef je het volgende commando
cp backup.img /dev/mtd/3

Dat zou het dan moeten zijn, want dan heb je in feite hetzelfde gedaan als in dat scriptje als ik het allemaal goed gezien heb.
Eventueel als ie vraagt voor zaken te overschrijven zeg je JA of Y van Yes.

Ik denk dat die DB van mij nergens zin in heeft want, als ik krijg het volgende:
root@dm7020:~# cd /var/tmp
root@dm7020:/tmp# rm -rf /dev/mtd/3/*
rm: unable to stat `/dev/mtd/3/*': Not a directory
root@dm7020:/tmp#

Kijk dan ook of de backup er echt staat.
Je gaat met cd naar elke folder cd /var/tmp of cd /dev/mtd/3/ en met de commando's
dir of ls kijk je wat erin zit.
Met cd / ga je naar de root.

Grtz.

Misschien een foutje in de commandline, ik schreef het volgende:
rm -rf /dev/mtd/3/* en da's fout, die /3 blijkt namelijk geen directory te zijn, het juiste commando zou dus moeten zijn
rm -rf /dev/mtd/3
zonder laatste backslash en zonder sterretje. Probeer dat maar eens dan lukt het wel.

Wat me wel opvalt bij de rechten is dat ik daar het volgende zie staan:
crw-rw-rw, nu weet ik dat als die eerste letter een d is dat dit een directory is.
Een l betreft een symlink maar misschien dat Kilroy kan vertellen waar die C voor staat.

hallo allemaal,

vergeet niet dat een dm7020 werkt met.nfi bestand niet met.img bestand dus het klopt wel met die fout melding.

gr truyen.

Nja BT, die c staat voor character device, wat door iedereen lezen en beschrijven betekent.
Hij is wel gelocked zodat maar een programma tegelijk eraan kan.
Zoals je zegt betekent l link, en zijn b block device en c character device.
Wat je over de rechten laat zien crw-rw-rw die ken je wel, maar voor anderen dan:
Het eerste groepje is de permissies voor eigenaar (user), het tweede groepje voor groep, en derde voor anderen (others).
En r is lezen (read), w is schrijven (write), en x is uitvoeren (execute).
Met het commando ls -l krijg je te zien hoe het zit.
En met ls -a krijg je alle bestanden te zien.
Overigens is een directory (of folder of map) ook een file type in linux.

Grtz.

Nja BT, die c staat voor character device, wat door iedereen lezen en beschrijven betekent.
Hmmz.. die snap ik nog niet, aangezien iedereen lezen en schrijven toch die laatste RW is bijv. als je 777 doet? Waar zit hem het verschil dan in?

Dat met die ls -all etc. weet ik wel, ik snap alleen dus niet het verschil tussen "voor iedereen lezen en schrijven" d.m.v. 777 dus die rw- op het eind en wat je nu schrijft over block en character device. Daar moet ik me nog eens in verdiepen.

@Truyen: In dit geval niet, aangezien je zelf de backup maakt en hem dus .img noemt, de foutmelding wijst ook duidelijk naar het eraseall en niet naar de extensie van de filenaam.

Nja BT, die character device zegt dat de folder of file een device is.
De rechten komen erna met rwx en dat drie keer.
Ik heb uitgevonden dat bij een character device de toegang serieel is en byte na byte.
Bij een block device is de toegang per blok bytes.
Block devices vind je bv bij /dev/fd0 (flop) en /dev/hda (HD).
Character devices vind ik bij mij ook niet veel op linux.
Kijk maar eens in /dev en tty enzo.
Met chmod verander je dus alleen iets van de rechten, tewijl de device parameter vast ligt.

Grtz.

Waar wacht je dan op Chopan? Want ik heb de correctie van het commando inmiddels toch al doorgegeven nadat je meldde dat ie een fout gaf?

Omdat jullie aan het discussiëren waren of dat wel of niet met de rechten te maken heeft maar ik heb het weer geprobeerd en ik krijg nu het volgende:
root@dm7020:~> cd /var/tmp
root@dm7020:/tmp> rm -rf /dev/mtd/3
rm: unable to remove `/dev/mtd/3': Operation not permitted
root@dm7020:/tmp>
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Oh vandaar.
Ja dan is het een rechtenprobleem. Dan zou het wel eens kunnen dat het op bepaalde images niet kan.
Ooit heb ik zoiets eens meegemaakt (jaren geleden) met een ronaldd image maar kan ook iets anders geweest zijn, kon toen ook ergens niet bij waar ik met een ander image wel bij kon, toen ben ik dat andere (toendertijd SF-team) gaan gebruiken.

Misschien heeft het iets met die C flag te maken of omdat het als device staat, wellicht dat Kilroy er nog eens zijn blik op kan werpen.
Ik zal in elk geval later vanavond nog eens zien of ik er ergens iets over kan vinden.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan