78cm schotel boven op het puntdak

T

thijsie

Hallo iedereen,

Op dit moment woon ik in een huis met een tuin precies op het zuiden dus ik heb alles van 30west tot 30oost.
Ik heb een dreambox met een motec HH120 moter en een witmerk schotel van 78cm.

Nu hebben we het oog laten vallen op een ander huis, Dit huis lijkt helemal aan onze eisen te voldoen maar het heeft (voor mij) een heel groot nadeel.

Het is het laatste huis in een rijtje welke precies naar het zuiden staat. De enige plek waar je naar astra/hotbird kan kijken is boven op het puntdak.
Er is wel de mogenlijkheid om lange muurstangen te bevestigen aangezien dit huis de laatste is van het rijtje maar de schotel staat dan altijd van alle kanten vol in de wind.
Het afstellen van het spul lukt wel maar om dit nu straks boven op een ladder op het hoogste punt van het huis te doen brrr.

Mijn vraag is eigenlijk moet ik dit huis nog wel kopen? . Of wat beter gesteld. Als je super sterk matriaal gebruikt is dan mogenlijk om te voorkomen dat de schotel in de wind gaat "wiebelen". Is het ook te verwachten dat je het spul steeds opnieuw moet uitrichten als het weer eens wat harder gewaaid heeft?

Als iemand hier wat ervaring mee heeft zou ik het graag willen weten.

Als je de schotel net boven het dak uitlaat steken i.p.v. 2 a 3 meter hoger, scheelt ook al veel.

En een goede degelijk muurbevestiging in combinatie met een stevige pijp voorkomt ook al dat hij gaat bewegen door de wind.

succes

Bedankt voor je reactie,

Ik zal hem zeker zo laag mogenlijk houden, net boven het dak uit.

Ik denk dat ik de schotel dit keer laat plaatsen, ik ben dus geen held op grote hoogtes.
Mischien dat ik wat extra beugels aan de muur moet zetten zodat ik daar de ladder aan vast kan maken als ik naar boven moet. Ik vraag me alleen nog af hoe gemakkelijk de schotel verdraaid bij harde wind. Ik heb gelezen dat er al snel 200Kg op de schotel kan komen te staan als het een beetje waait.

Misschien achter in je tuin een optie op b.v. op schuurdakje en anders een andere woning kiezen............maar dat gaat wel heel ver kan je misschien ook een andere vrouw kiezen.

Als je goede spullen hebt breekt het echt niet zo snel af.
En die 200 kilo moet je niet blind op staren.

Op jouw muursteunen komt een "moment" te staan, maar als je de twee muursteunen ver genoeg van elkaar zet is er weinig aan de hand.

Maar ook hier geldt weer: uitzonderingen bevestigen de regel.

Je kunt het altijd stevig genoeg vast maken, zeker als ie aan de muur bevestigd wordt. Flinke keilbouten en of 3 muursteunen.

Ook zou ik een andere schotel kopen, bijv een Visiosat 75cm. Daarmee heb je betere ontvangst en ze roesten ook niet. En je kunt ze steviger monteren.

Zo hoog hoeft je schotel echt niet te staan. Hier staat hij op ca. 4 meter boven de grond aan de zijgevel gemonteerd. Op ca. 12 meter voor ons huis staat een blok huizen precies tussen 45 oost en 45 west. Alles daar tussenin komt gewoon binnen!! En inderdaad: laat je fantasie gaan: tuinhuisje, voorgevel, een laag mastje ergens in de tuin, noem maar op! Altijd wel een plek te vinden!!

Greetzzz.

Hallo iedereen,
Ik heb geprobeerd :-/ de situatie wat in ascii te tekenen.
Ik zal zeker proberen of het mogenlijk is om vanuit de tuin door de huizen heen naar het zuid-oosten te kijken.
Maar ik vermoed dat het uiteindelijk het beste zal zijn om de schotel hoog op het dak te monteren.
Het advies van een betere kwaliteit wok zal ik zeker opvolgen.

Bedankt allemaal voor het advies, mijn vrouw is inmiddels opgelucht dat een en ander door kan gaan.

-----------------------------
|..................................|
|....Huis1..|.Tuin.buren|
|...............|..................|.....z
|------------|...met.........|
|...............|.(mooie).....|.o.......w
|..Huis2.....|..Bomen.....|
|................|..................|.....n
|------------|...................|
|...............|...................|
|.Huis3.....|...................|
|...............|...................|
|------------|----------------
|...............|Onze?.tuin..|
|.ons?.huis.|.................|
|................|..................|
|- - \/ - - -------------------
......|
......|--Schotel tegen de muur welke over het puntdak naar het zuiden kijkt

Vraagje heb je geen dakkapel waar je de boel op kan zetten, je plan om je schotel zo hoog te zetten is niet zo goed.
De ideeen zijn allemaal goed alleen kleven er wat nadelen punt 1 de installateur mag niet meer op de ladder net als de schilder en de ramenwasser.
Dus zal je daar een voorziening voor moeten treffen...
En je kan er dan zelf ook niet zonder risico meer bij...

Schuurdakje zou een oplossing kunnen zijn laat eerst eens iemand de boel op komen nemen voor je veel geld gaat uitgeven.

Groetjes....

Je kunt ook 2 vaste multifeed schotels aan beide zijden van het huis nemen. Kun je er makkelijker bij en heb je betere zaptijd.

Mits je geen sat nodig hebt die precies in het verlengde van de huizenrij zit....

Wat een gewik en geweeg. Het is ook wel wat idioot om een verder mooi huis op te geven voor de sateliet fun.
Aan de andere kant, als ik niet meer kan spelen met deze geweldige hobby blijft dit waarschijnlijk een grote ergernis.

Wij hebben besloten om nog en keer te gaan kijken voor we het bod gaan uitbrengen. Mischien kan ik nog iets slechts aan dat huis vinden :)

Er zit helaas geen dakkapel op, ik wist niet dat schilders e.a. niet meer op hoge ladders mogen maar het verbaast me niet echt meer nadat ik gezien wat er bij ons in de kindercreche geinvestereerd is aan arbo/kindvriendelijke eisen.

Als een en ander doorgaat ga ik prutsen om te kijken welke vogels ik kan vangen. Er zit een klein houten tuinhuisje uiterst west in de tuin, mischien dat ik daar door de coniferen heen de sirius/thor/hispa kan pakken.

Mischien toch een klein goed schotelje met een monoblock op astra/hotbird boven op de nok (78cm met rotor is me toch teveel heisa boven aan de ladder en meer windgevoelig)

Ik kijk verder niet veel naar het oosten dus dat kan ik eerst wel missen.

Als dit huis doorgaat zal ik het resultaat van het gepruts met jullie delen.

Nog een goed weekeinde gewenst en tot later.

Als ik zo je tekening nog eens bekijk, zou je een wok kunnen monteren aan de zijgevel die met een speciaal beugeltje om de hoek van dat huis kan kijken. Zeker niet al te hoog, i.v.m. windvang. Hier zit-ie ook zo laag mogelijk, maar ons huis zit aan de voorzijde op het zuiden, dus dat was niet zo moeilijk. Succes en laat het ons nog even weten.

Greetzzz.

meestal de mensen die komen installeren die zetten hem zo dat je beeld heb maar fijnstellen ho maar ik was een keer bij een collega had die man astra afgesteld op 65 procent iin mooi weer en de schotel was een triax 1.10 nou dat moet beter kunnen maar ze vragen zomaar 50 tot 75 euro om het te installeren dus ik adviseer je om toch een mogelijkheid te zoeken om de schotel ergens anders te plaatsen en bovendien als je een keer een probleem heb kan je ook niet 1-2-3 je dak op

Het bieden is begonnen, Als het doorgaat ga ik voor de multi sat oplossing.

Aan de aan de west en oostkant ga ik een schotel monteren die boven de goot uitsteekt zodat ik het meeste zicht op beide kanten heb.

Dan afhankelijk van welke sattelieten ik met welke wok kan vangen ga ik een uitrusten met meerdere lnb's en de andere met de motor.

Een en ander komt zo kritisch dat ik het moelijk met mijn goedkope kompasje kan inschatten. dus ik ga gewoon de 2 muurbeugels instaleren en dan maar eens kijken wat wel en niet te ontvangen valt.

Gelukkig heb ik een kennis die roestvrijstalen beugels in alle soorten en maten kan lassen dus dat kan hier een uitkomst betekenen.

We weten deze week meer betreffende het huis en als het doorgaat ga ik over een paar weken/maanden met de multisat opstelling bezig. Ik zal zeker de resultaten zeker posten.

Tot later.

Hoi Thijsie,

Ik zat met hetzelfde probleem, voorzijde huis staat op het zuiden, op 30 - 04 heb ik de motor en schotel (80 cm) op de zijgevel geplaatst, zodanig dat de onderzijde van de schotel ongeveer 10 cm boven de nok van het dak uitsteekt.
ik heb een paal van ongeveer 2,50 meter gemonteerd op 2 beugels, de onderste beugel is met 3 poten. Vanaf de bovenste beugel is het ongeveer 1 meter naar de schotel, deze staat iets te wiebelen door de wind, over een tijdje maak ik nog een extra beugel vanaf de nok naar de paal, dan staat hij zeer stabiel.
Ik moet zeggen, hij wiebelt nu wel een beetje, je hebt daar verder weinig last van, alleen met de nilesat.
Ik had vroeger een tuin op het zuiden, maar kon met dezelfde afstelling (motor - schotel) minder sats ontvangen.
Ik kan me wel voorstellen als je hoogtevrees hebt dat het dan moeilijker wordt, misschien iemand in de kennissen kring die dat wel durft.
Succes met je nieuwe huis?

Groeten Erniebe

5 maanden verder en ik heb mijn satset weer aan de praat.

Ik heb een 6 meter lange steigerpijp met 4 muurbeugels vastgezet aan de oostelijke kant van het huis
De schotel steekt nu 1.5 meter boven de dakgoot uit. Het wiebelen valt tot dusver inderdaad reuze mee.
Ik ontvang alles van belang weer afgezien van de hispasat.
Mischien later hiervoor nog eens een extra schotel aan de westkant van het huis.

Ik heb een boel aan jullie suggesties gehad, dus iedereen bedankt.

Matthijs.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan