Omdat ik niet weet in hoevere de force defect is' date=' hij geeft aan "no signal" (ook op een installatie waarvan ik weet dat deze het doet). Ook de aansturing van de motor diseqc werkt niet meer. Is dit mogelijk alleen het tunerblik ? [/quote']
Dat kan ook betekenen dat er een stukkie van je voeding uitligt.
Wanneer ook je motor niet meer wil, is dat voor mij zelfs zwaar verdacht.
Je ontvanger stuurt 13 of 18 volt naar de LNB om deze te voeden, en om aan te geven wat ie wil zien.
Hij zet er ook nog een heel klein rimpeltje op van 22KHz wanneer ie de digitale band wil ontvangen.
En wanneer ie de motor wil laten draaien, gaat ie die 22KHz ook nog eens een aantal malen aan en uit zetten (DiSEqC).
Dit gedeelte word heel vaak geregeld in een bepaald voedings IC, dat vlak bij je tuner blikkie zit.
Het is een chip van fabrikaat ST (SGS-Thomson) en heet iets in de richting van LNBP13SP.
In deze familie chips zijn verschillende uitvoeringen die dan dus ook verschillende typenummers hebben.
Deze IC's willen wel eens overlijden, en reparatie daarvan zal toch echt wel te doen zijn.
Het probleem kan alleen de verkrijgbaarheid zijn.
Om vast te stellen of dit inderdaad het geval is, kun je een kort stukkie kabel pakken en die in je LNB ingang stoppen.
Dan kun je met een multimeter zien of er een spanning uit die aansluiting komt.
Wanneer je je ontvanger op een NL kanaal afstemt, moet er ongeveer 18 volt uit komen (Horizontaal).
Stem je op SAT1 af, dan moet er ongeveer 13 volt uitkomen (Vertikaal dus).
Omdat de 22KHz zo zwak is, en een multimeter zulke signalen normalerwijze niet kan meten, is dat een stuk lastiger vast te stellen.
Kijk in ieder geval even in je ontvanger welk type IC erin zit en meld dat hier even, misschien kan je dan alvast wat te weten komen over de verkrijgbaarheid ervan.