aanschaf schotelset

R

Roanga

zit mij te verdiepen in aanschaf van een set maar uit losse componenten

zo wil ik zo het volgende

Triax TDS 88 cm schotel

Sab Explorer PVR + SC ontvanger

LNB (weet ik niet welke ,...wil zowel astra en hotbird ontvangen ,..graag Raad)

SG 2100A motor

heb ik dan ook dan nog een DiSEqC switch nodig ,..zo ja

DiSEqC switch 1/2 V2.0

als het goed is wordt de motor door de ontvanger aangestuurd om deze draaibaar te maken

dit alles wil ik via verschillende site,s bestellen (zit wel erg veel prijsverschil tussen)

verder weet ik het nog niet zo .

wil graag jullie advies hier in

Hoi Roanga, welkom op het satellite FUN board !

Wanneer je met slechts een enkele ontvanger zowel Astra als Hotbird wil ontvangen, heb je geen motor nodig.

Wil je meer dan die twee ontvangen, heb je geen zogenaamde monoblock LNB nodig.

Zo'n monoblock LNB heeft al een DiSEqC switch ingebouwd, dus die heb je sowieso niet nodig.

Voordeel van een monoblock LNB of een setje van LNB met switch ten opzichte van een motor is dat je niet hoeft te wachten tot de schotel naar de gewenste positie gedraaid is.

Voordeel van de motor is dan weer dat je veel meer satellieten kunt ontvangen (afhankelijk van je vrije zicht op die satellieten).

Met oplossing van meerdere LNB's (of zo'n monoblock), stel je je schotel nét niet ideaal af op de satellieten.

Daarmee kun je dan dus wel meerdere satellieten ontvangen.

Met de motor stel je 'm wel nauwkeurig in op de betreffende satelliet, maar de installatie (het opbouwen dus) is wel een stuk ingewikkelder.

Overigens raad ik je aan om te gaan voor minstens Astra 1, hotbird én Astra 3.

Want er zijn vergevorderde plannen om op die satelliet positie ook Nederlandse kanalen te gaan uitzenden, dat is ook bij ons op de site terug te vinden.

Er zijn ook monoblock LNB's die die drie satellieten aankunnen.

okee begrijp het een beetje ,..maar als ik astra en hotbird wil ontvangen heb ik dus zo iets nodig (zie link )

http://oeps

is deze dan ook geschikt voor astra 3 ?

als ik deze neem

in combinatie met een motor dan kan ik dus wel meerdere satelieten ontvangen

of moet ik dan deze er bij gebruiken

of gewoon even naar een LNB zoeken die ze alle 3 aan kan

Laatst bewerkt:
Ik heb even de linkjes verwijderd, omdat we liever geen onnodige links naar commerciële sites zoals (web)shops zien.

Het noemen van merk en type apparaat is doorgaans voldoende.

Ik had over het hoofd gezien dat je denkt aan een ontvanger met twee ingangen.

Om deze te gebruiken met jouw geplande installatie, zou je dus ook een LNB met meerdere uitgangen moeten gebruiken.

Dat is er ook in een monoblock uitvoering, maar ik denk dat het er nog niet is voor die 3 satellieten.

In dat geval zou je dus inderdaad zo'n houder voor 3 LNB's (met telkens een dubbele LNB) kunnen gebruiken zodat je zonder motor aan de slag kunt.

Je hebt dan wel een 4 voudige (3 voudige zijn er bij mijn weten niet) DiSEqC switch nodig PER INGANG van je receiver (dus 2 stuks).

Grote voordeel hiervan is dan dat je dus met je dubbel tuner-receiver 1 programma kunt kijken op de astra 1 satelliet, en een ander programma van bijvoorbeeld Hotbird kunt opnemen.

Dit laatste kan niet wanneer je werkt met een draaibare opstelling, dan is je keuze telkens tot de zenders van 1 satelliet beperkt.

mijn excusses voor de linkjes

begrijp dat draaibaar geen optie is ,..dus die gedachtgang laat ik schieten.

wat de ontvanger betreft had gezien dat deze kijken en opnemen tegelijk kon !

want als je dit Triax Multiblock met 4 LNB´s & switch op een 88 cm schotel gebruik dan heb je aan 1 ingang voldoende want dan krijg je maar 1 coax van je schotel naar je ontvanger .

anders moet Inverto IDL7000 PVR een optie worden met zijn unicable functie

(ik leer zo weer een hele hoop op zo,n zondag)

Eigenlijk wil je liever een setup met 2 kabels hoor, geloof me maar.

Unicable is een erg leuk systeem waarmee je signalen uit 4 banden en eventueel van verschillende satellieten voor tot 4 ontvangers door slechts 1 kabel kunt sturen.

Maar dat gaat natuurlijk ten koste van iets, dat moge duidelijk zijn.

Het systeem is min of meer gebaseerd op het feit dat verreweg de meeste mensen geen gebruik maken van alle mogelijkheden die een uitgebreide installatie biedt.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies tot in de details hoe het systeem in elkaar zit.

Maar het komt er op neer dat je per ontvanger een stukje van de in de kabel beschikbare bandbreedte krijgt.

Dat is een heel andere aanpak dan eerder gebruikt werd.

Voor de oer-satelliet kijkers: het lijkt wel wat op de extenders die je in het analoge tijdperk nodig had om RTL5 te kunnen zien.

Dat betekent dus dat er nooit zomaar alle mogelijkheden tegelijk beschikbaar zullen zijn, maar dat er telkens gekozen zal moeten worden.

Wat ik dus van dit systeem niet weet, is of het eenvoudig en snel (= gebruikersvriedenlijk) anders ingesteld kan worden zodat het er toch op lijkt dat dit zonder problemen gebruikt kan worden.

Wat dit betreft raad ik je dus aan eerst heel goed te kijken wat unicable precies is en hoe het werkt (en das niet echt eenvoudig voor een beginnend satelliet enthousiasteling).

Vandaar dat ik je toch zou aanraden om met dubbele LNB's te werken.

De door jou aangewezen triax multiblock (een houder voor 4 LNB's welke op een railtje (en dus verschuifbaar) gemonteerd worden, is een goede optie daarvoor.

Dan monteer je ook de 2 stuks DiSEqC switches in de buurt van de schotel zodat je uiteindelijk met 2 kabels naar binnen gaat.

Dit houdt de installatie dan nog relatief overzichtelijk.

Bijkomend dan nog dat men je ook via dit board kan helpen wanneer je probleempjes zou hebben, omdat dergelijke installaties meer voorkomen.

tnx MAS3

ben echt een heel stuk wijzer en ik zal het internet en dit forum goed raadplegen voordat ik mijn eurie,s uitgeeft.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan