Aarden Schotel

F

Frederic

Is het noodzakelijk om de schotelantenne te aarden ?
En waar moet dan de aardingskabel aan vastgemaakt worden, aan de schotel of aan de F-connecter van de LNB?
Hoe zit dat met die zogegeten Potentiaal-verschillen die optreden zonder aarding ?
Mag ik de kabel ook verbinden met een ge-aard stopcontact buiten?

Veel vraagtekens, maar ik heb liever dat mijn opstelling in orde is.
Want bij de opstelling die ik nu heb, zit nogal wat fout...
Ik heb trouwens ook als ik gewone kabelTV kijk veel strepen die van linksonder naar rechtsboven 'waaien' en dat vooral wanneer min sat-ontvanger aangeschakeld staat.

Wie kan me helpen ?

Vooropgesteld dat we geen techneuten zijn.

Aarding kan nooit kwaad en is dus een goede preventieve maatregel. Waar zit je schotel aan gemonteerd? Aarden aan de F-connector lijkt ons niet goed want dan gaat het door naar je ontvanger.

Strepen als je ontvanger aan staat. kunnen komen door niet goed afgeschermde kabels, b.v. je scartkabel.

Dank u voor de reactie.
De schotel ga ik nu op de grond monteren, dus met een 1 meter lange buis, 1/3 in de grond. Daarop moet dan de motor gemonteerd worden en daarop uiteraard de schotel.

Maar de schotel , de feedarm en de lnb zijn met elkaar verbonden door PVC, dus moet ik dan de schotel apart aarden...

Is het echt niet nodig om de f-connector te aarden ?

Groeten,
Frederic.

Aarden van een schotel heeft totaal geen zin.

De wok dient als een reflector en de opgepikte bundel wordt gefocuseerd richting kop , hierbij komt geen electronica aan te pas.

De meeste LNB's en LNB houders houders zijn van kunststof dus aarden van de wok heeft dan helemaal geen zin.

De LNB konnector buiten aarden zou ik ten stelligste afraden,
In huis liggen waarschijnlijk alle mantels al aan aarde en zou je buiten ook een aardverbinding maken dan heb je een grote lus gecreeerd en is oppikken van EMC storing waarschijnlijk.

Dus niet aarden lijkt mij.

En als je schotel nu boven je huis uitsteekt en de bliksem slaat in de installatie en dan misschien net in het metalen gedeelte waar de schotel mee is gemonteerd...?

dan helpt aarding ook niet meer eerst bidden dat de boel niet affikt en dan Apeldoorn bellen.

Als de bliksem in de schotel staat dan maakt het niet uit of deze wel of niet geaard is. De geweldige stroomstoot zal altijd via capacitieve koppelingen de weg naar de tuner(s) vinden en deze sneuvelen meestal voordat de aardlek eruitknalt.

Als je de schotel tegen bliksem inslag wilt beveiligen kan dat maar op 1 effectieve manier.

Hang 1 halve meter boven de schotel een ijzeren staaf met spitse punt
Sla een koperen pen zo diep in de grond dat deze in het grondwater tercht komt dus een zeer lage impedantie krijgt.

Verbindt de spitse pen met deze aardpen met een zeer goed geisoleerde dikke draad en zorg dat die kabel uit de buurt blijft van de schotel dus op de ouderwetse kerk manier!!

De inductiespanning van blikseminslag is zo groot, dat de meeste electrische apparaten in een straal van 1m rond een bliksemafleider het loodje legt/uitfikt.

{tekst verwijderd ivm gevoeligheden}

Dan laat ik het maar zo.
Het is omdat ik zat te neuzen in de catalogus van Conrad en dit alles tegenkwam. Klemmen, kabels ed.

Maar inderdaad, als het enkel om de bliksembal af te leiden is, dan zal de lnb het zeker nooit overleven, zeker niet bij een directe inval.

Thanks.

{En deze tekst toegevoegd door Kerstkonijn ivm informatieve inhoud:};)

Het gaat bij de lnb om een zwakstroom apparaatje. En met een positioner meestal tot 12 Volt. Daar valt niet veel aan te aarden. Als je daar een lekstroom in hebt, zal je aardlekschakelaar ook niet reageren. Sterker: dat doetuthetnie. En kom je automatisch op de bekendere antwoorden. Zoals: Goed aftapen (met 2x p); Kabel paar cm inkorten; Geoxideerde contacten reinigen.

Een goede afscherming is veel belangrijker. Over de kern gaat het signaal en de mantel de kooi van Faraday. Afscherming dus. En in de meeste electrische schema's is die afscherming al verbonden met massa/aarde.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan