absolute beginner

A

anja

Aangezien we telenet kotsbeu zijn willen we graag overschakelen op satelliet. gisteren zijn we wat informatie gaan halen in verschillende winkels, maar hoe meer info we krijgen, hoe minder we er van snappen. Eigenlijk willen we niet veel : als we de BBC-zenders kunnen ontvangen en enkele Franse zenders (FR1-2-3) en Arte zijn we al heel tevreden. maar nu zei die verkoper ons dat we in België geen Nederlandstalige zenders kunnen bekijken als we geen domicilie hebben in Nederland ? En voor Franse zenders geldt dit ook met een Frans domicilie ? En dan komt er een verkoper af met "emulging software" of zoiets ? Ik zie het bos door de bomen niet meer ! Help !

Allereerst welkom op het forum hier.

De verkoper heeft in een paar opzichten helemaal gelijk, je kunt inderdaad niet op een legale manier naar het Nederlandse pakket of het Franse pakket in België kijken...

Men heeft daarvoor een postadres voor nodig in Nederland of Frankrijk waar het kaartje geregistreerd staat, maar dat mag officiëel niet, daar heeft de verkoper dus gelijk in...

Wat hij nu zeggen wil met emulging, daar bedoelt hij mee dat men software matig in een decoder een firmware kan doen waarin emu's verwerkt zitten, welke de nodige bestanden bevatten om naar diverse zenders te kunnen kijken waarvan de codering nu open ligt ( TPS bijvoorbeeld...) Met het Nederlandse is op dit moment niks te doen...

Ik hoop dat je deze uitleg een beetje beter begrijpt.

bedankt voor je uitleg. Als ik het goed begrijp kan het dus gebeuren dat je bepaalde zenders dus vandaag bvb kan ontvangen, maar morgen niet meer als men de codes verandert. Ben je dan verplicht om terug naar de verkoper te gaan om je software te laten updaten ? Of kan je dit zelf doen ? En hoe vaak worden die codes verandert : elk jaar, elke drie maand ? Ik klink waarschijnlijk als een echte dummie, maar op dit gebied ben ik een absolute leek.

Ik probeer hier en daar zoveel mogelijk informatie op te scharrelen maar in mijn directe omgeving is iedereen heel gelukkig met de kruimeltjes die ze krijgen van Telenet en stelt men zich er verder geen vragen bij. Als ik beslis om op satelliet over te stappen wil ik graag goed weten waar ik aan begin zodat ik later voor geen verrassingen kom te staan. Al die verschillende soorten ontvangers die je hebt bvb. : waar moet je op letten als je een ontvanger koopt ; wat is echt van belang en wat zijn de "opties" waar je toch maar geld aan uitgeeft en nadien niet gebruikt ?

Nog een vraagje die we ons net stelden : als je iets wil opnemen van een andere zender terwijl je TV aan het kijken bent, lukt dit blijkbaar niet. Hoe los je dit best op ? Bedankt !

Het is inderdaad een wijs besluit om eerst eens forums als deze te lezen en wat rond te vragen, want als je niet weet wat wat je moet kopen dan kun je beter eerst op de satellietforums om info vragen dan vaak bij een handelaar...

De providers veranderen inderdaad regelmatig hun sleuteltjes, meestal maandelijks, en daar is zoals jij vraagt zelf iets aan te doen, daarvoor hoef je niet terug naar de plaats waar je het gekocht hebt, afhankelijk van het systeem wat je aan wilt schaffen kun je dat gewoon thuis met je pc met de nodige spullen en software, maar dit verreist weer enige oefening...

Opnemen en kijken: dit gaat met de meeste decoders alleen maar naar het kanaal waarna je zit te kijken tenzij je en twintuner hebt..

Ik zou zeggen lees voor nu eerst eens goed rond op de diverse satellietfora, en stel waar nodig je vragen, en dan denk ik dat het beter is dat je jezelf eerst af gaat vragen wat je precies van je decoder verlangt en welke satellieten je kijken wilt. ;)

Ik gebruik hier bijvoorbeeld nu een Dreambox 7000s met een draaibaar systeem, voor mij een prachtige decoder...

Hopelijk heb je wat aan mijn tips?

Misschien dat anderen hier aanwezig voor jou nog aanvullende tips hebben.

Ik kan hier het verhaal van freggel1 alleen maar onderschrijven.

Het 1 Europa is nog niet zo 1 dat we ook van elke provider in elk land een abonnement kunnen afnemen, hetgeen beperkingen met zich meebrengt.

Daarnaast zijn er wel emu's en hacks, maar net zoals je zelf al aangaf kan het zijn dat je vandaag beeld hebt en morgen niet meer als je via deze methode gaat kijken.

Teruggaan naar de handelaar is dan in veel gevallen geen optie aangezien deze ook weet dat het illegaal is en er geen ondersteuning voor bied.

Daarnaast kan naast de sleutels ook de codering in een zodanige mate aangepast worden, dat men opnieuw zal moeten gaan hacken hetgeen maanden kan gaan duren met als gevolg maandenlang geen beeld.

Er zijn natuurlijk wel een aantal Free To Air kanalen die je altijd zult kunnen ontvangen doch dit zijn hoofdzakelijk Duitse zenders.

Ook zijn er uiteraard diverse satelliteforums met allerlei informatie maar wat dit betreft zul je (als ze hun werk goed doen) hetzelfde antwoord krijgen op andere plaatsen.

Daarom is het ook van belang dat je goed aangeeft wat je wilt en wat je van je ontvanger verwacht.

De Franse zenders die je nu noemde zijn helaas alleen illegaal te bekijken, en de NL kanalen alleen als je een kennis ofzo hebt in Nederland die de kaart op zijn naam wil nemen of als je op andere wijze aan een postadres kunt komen in Nederland.

Inmiddels is wel een groepje mensen begonnen om regeringen aan te sporen dit beleid te versoepelen zodat bijv. ook mensen uit Belgie een abonnement kunnen nemen bij C+NL met hun eigen adres in Belgie, maar overheden kennende kan dit proces ook nog enige jaren duren.

@Anja, zoals de vorige heren al melden is een dreambox een pracht ontvanger.

Maar voor de beginner toch, mijn inziens te hoog gegrepen. Daarvoor zou ik een Humax5400(z)(plus) willen voorstellen. Deze ontvanger is gemakkelijker voor de beginner. Daarbij komt nog dat onze site geheel ondersteunend werkt voor dit type ontvanger belangeloos. Er is binnenkort een workshop door onze site georganiseerd in Sint- truiden (Belgie) waar ALLE mogelijkheden van deze ontvanger uitgebreid worden gedemonstreerd. De workshop vind plaats op 5 november en inschrijven kan nog tot 30 september.

misschien dat je met deze info iets kan!

Mvrg: josje01

Dat is zonder meer correct. Onthoud echter wel dat de Humax 5400z een irdeto CI ontvanger is, d.w.z. dat het internet slot Irdeto is. Hierin kun je geen seca kaart (nodig voor de NL kanalen) gebruiken.

In dat geval zul je daar een losse CI module voor moeten kopen, deze zijn niet zo gek duur, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Zoals Josje01 al aangeeft is dat waarschijnlijk wel een geschiktere ontvanger voor je. De Dreambox is inderdaad een hobbydoos.

De Humax kan echter niet alles wat op de Dreambox kan. Maar bij de Dreambox moet je toch al wat meer verstand van computers hebben terwijl de Humax een stuk eenvoudiger werkt.

Vandaar dat het ook zo belangrijk is om te weten wat je er nu en in de toekomst allemaal mee wilt en wat je capaciteiten zijn op het gebied van computers.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. We hebben gisteren de knoop doorgehakt en hebben schotel,ontvanger en dergelijke meer besteld. Zaterdag mogen we alles gaan halen en begint de 'fun' om alles te installeren. Dus ik vrees dat jullie mij hier nog wel verschillende keren zullen zien verschijnen om raad te vragen !

Nog een laatste vraagje (voor vandaag toch) : weet er iemand een goed programmaboekje om te zien wat er allemaal op TV is ? Ik heb er een tweetal gekocht vorig weekend (TVSatellite en TéléSatellite & Digitale), maar het ene geeft enkel Nederlands- en Duitstalige zenders en het andere geeft geen Franse zenders.

Alvast bedankt !

Anja

@Anja, gewoon uit nieuwsgierigheid, welk merk heb je gekocht ???

Greetz: josje01

Helaas heb ik geen idee welk boekje je in dat geval het beste kunt nemen.

Misschien kun je de franse programmeringen op internet zoeken en dan Satellite als standaard TV boek nemen want daar staat toch wel een hele hoop informatie in, ook een heleboel zenders.

Inderdaad de Fransen niet, maar dat ligt meer aan het feit dat dit boekje in Frankrijk niet gelezen word en wellicht het aantal belangstellenden voor programmering van Franse zenders ook beperkt is en daarnaast ook ruimtegebrek.

Overigens ben ik ook wel benieuwd wat jullie gekocht hebben.:)

En voor verdere vragen ben je natuurlijk altijd welkom!

druk bezig geweest met alles te installeren, maar we zijn er toch in geslaagd!

We hebben ons toch maar een dreambox 500 gekocht. Tot nu toe komt alles vlot binnen. We hebben enkel een probleempje met de ondertiteling via teletekst : bepaalde zinnen blijven hangen. Dus hier moeten we nog een oplossing voor zien te vinden.

Anja

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan