Aderbezetting UTP kabel

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
82
Als ik het goed heb, wordt voor een netwerk 4 aders gebruikt van de UTP kabel.

Voor isdn worden ook 4 aders gebruikt.

Is isdn en een netwerk van 100 mb te combineren in 1 UTP kabel van 8 aders?

Indien mogelijk, welke aansluitnummers in de conectors worden dan gebruikt?

Ik haal dit helaas niet uit de cursus netwerken.

Het scheelt nogal wat kabelwerk als het lukt.

Uit de cursus netwerken kun je halen dat 1, 2, 3, en 6 voor UTP netwerk gebruikt word.

Voor ISDN wordt 3, 4, 5 en 6 gebruikt hetgeen betekent dat 3 en 6 dan dubbel gebruikt zouden worden. Helaas kun je derhalve niet in 1 kabel zowel ISDN alsook UTP gebruiken.

Wel kun je een UTP kabel voor een ISDN aansluiting gebruiken omdat de aderparen hetzelfde worden aangesloten.

Zie ook hier: http://www.phone-master.nl/support/ISDN-S-bus/S-bus%20praktijk-mod.htm

Natuurlijk zou je met wat creatieve kabeltjes wel de vier aders die voor netwerk niet gebruikt worden kunnen gebruiken voor isdn maar ik persoonlijk zou het niet aanraden.

De spanning die isdn gebruikt is veel hoger dan die voor het netwerk word gebruikt dus je hebt een grote kans dat je isdn op je netwerk gaat storen.

Ook zit het er dik in dat je later voor een sneller netwerk wel alle aders nodig zal hebben.

Al met al denk ik dat het de moeite zal zijn om gewoon even dat extra kabeltje erin te leggen.

Bij elkaar gaat het toch om de nodige meters.

De muren zijn hier zo dik dat ik niet zo gemakkelijk kabeltjes leg.

Ik denk dat ik de raad van activ maar opvolg en ga proberen om gescheiden kabels te leggen.

Ik had ook gedacht aan netwerk via het lichtnet. Dit kan tot 84 mb.

Ik ben alleen bang dat dit niet gaat werken.

Mijn huisinstallatie is verdeeld over de drie fasen van het lichtnet.

Natuurlijk zit de hobbykamer, waar de PC's en het modem staan, op een andere fase dan waar de dreamboxen staan.

De dreamboxen staan nu op een wireless adapter van Nokia. Deze had ik overgehouden van een KPN proef. Alleen de snelheid is maar 10 mb. Dit is voor gewoon gebruik genoeg. Maar wil je iets meer, dan is de snelheid veel te laag.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan