ADSL splitsen

N

Nao

Hallo,

Ik heb een Versatel adsl internetverbinding met een modem/router die niet ingesteld kan worden voor portforwarding of wat dan ook. Ik gebruik meerdere pc's die aan een switch hangen achter de router. De router gebruikt NAT waardoor er maar 1 extern ip-adres is.

Nu heb ik een camerabeveiligingssysteem aangeschaft welke via de bijbehorende DVR (digitale videorecorder) via internet via een ip-adres te benaderen is. Door echter mijn router is dat nu niet mogelijk. Ik kan geen verbinding maken met het netwerkadres van de DVR omdat de router een verbinding van buitenaf niet toestaat en dus portforwarding niet mogelijk is.

Nu had ik bedacht om voor de router een switch/hub te plaatsen en nog een, wel configureerbare, router aan te schaffen. Dan wil ik het versatel modem/router en de nieewe router aan de nieuwe switch/hub hangen. De oude modem/router moet dan onveranderd blijven werken op de switch achter het versatel modem/router en de nieuwe router alleen voor de DVR met portforwarding.

Weet iemand of dit technisch gaat werken en zo nee wat dan wel de oplossing zou zijn?

Alvast bedankt.

Je kunt niets -voor- het modem gaan hangen. Wil je al iets gaan hangen moet het erachter. Tenzij je van binnen naar buiten kijkt natuurlijk.:biggrin:
Verder zorgt NAT er niet voor dat er maar 1 extern ip is, daar zorgt je provider voor. NAT zorgt uitsluitend voor de vertaling van interne naar externe ip's.
Ik ga er dan ook van uit dat je zowel een intern, alsook een extern ip adres hebt (of meerdere interne, mag ook).

Er zijn 2 mogelijkheden.
1.) Je schaft een nieuwe modem/router aan die wel fatsoenlijke opties heeft.
2.) Je verhaal met de hubs/switches is erg warrig maar misschien bedoel je wel wat ik nu ga proberen te vereenvoudigen. Ik zou sowieso niet aan hubs beginnen.

modem->router->switch->pc's.

Probleem is hier dat je router al het interne ip adres van je modem gaat krijgen, vraag is dan of alles wel even lekker gaat werken nadien, zeker als je de routers eigen dhcp ook laat werken. Goede kans dat je 2 netwerken krijgt.

Er zijn veel routers die dit niet aankunnen en als switch gaan werken.
Nu weet ik dat er een Linksys is die dit wel kan, weet alleen niet welke (alleen dat het een met wifi is).
Hopelijk komen dan je camera's met een bepaald poortnr. binnen.
Als het goed is laat het modem alles naar het interne ip fietsen, het ip wat de router krijgt dus.
Deze kun je dan vertellen dat hij inkomende signalen met een bepaald poortnummer naar een ander intern ip moet verwijzen.

Dan zou het theoretisch moeten lukken, maar nogmaals, er zijn routers die dit kunnen, er zijn er ook veel die dit niet kunnen.
Persoonlijk zou ik gewoon voor de eerste optie gaan, geen uitzoekerij, geen risico's, gewoon een goede modem/router nemen.

Hallo BT,

Bedankt voor je reactie.

Het is me wel duidelijk dat de enige optie een andere router wordt.

Het is dus een modem/router in 1 waarachter ik een switch heb hangen waaraan 4 pc's hangen. Ook mijn telefoonlijn is hierop aangesloten. Hij kent wel netjes aan alles wat er achter hangt een ip-adres toe, maar naar de boze buitenwereld toe vertaalt hij dit naar 1 ip-adres.

Helaas kan dit dus niet worden ingesteld. Aan niets wat er aanhangt kan een poort worden toegekend voor communnicatie van buitenaf.

Is het ook niet mogelijk om de adsl-lijn te splitsen voordat hij naar het modem/router gaat en er dan een 2e modem/router bij aan te hangen? Dus als het ware 2 naast elkaar en daarmee dus 2 netwerken.

/ modem/router ==> camera
ADSL-lijn
\ modem/router ==> switch ==> pc's

Splitsen voor de modem/router zal ook geen optie zijn, ik heb immers maar 1 ip-adres gekregen van mijn isp. de 2e router zou dan geen ip-adres hebben of dezelfde met de nodige ip-conflicten.

Ik ga Verstael vragen om een oplossing.

Bedankt.

Geef eens het merk en type modem/router. Dan wordt het verhaal wat minder vaag. Tenzij je graag wilt dat het een probleem blijft, natuurlijk.

Helaas, de adsl zelf splitsen voorheen gaat niet of je gaat er behoorlijk problemen mee krijgen als het al enigszins lukt.

Dat er een ip adres intern en extern wordt toegekend is het probleem niet, het probleem is dat je het naar de juiste ip adressen moet kunnen forwarden.
Als dat modem het niet kan, dan houdt het op.
Of je moet een router er tussen hangen die dat wel kan en de zaken opvangt zoals ik al aangaf.

Ik heb nog niet op die link gekeken want daaruit kan ik nog niet halen welk type je exact hebt, maar het blijft ondoenlijk als je in het modem zelf niet iets van DMZ of forwardings kunt toekennen.

Wat bedoel je met de telefoon aan het modem/router?
Die hoort toch gescheiden te zijn van het modem met een adsl splitter?
Grtz.

@Kilroy

In mijn geval niet. Ik heb mijn vaste telefoonlijn ook via Versatel Adsl. Dan zit je telefoon ook aangesloten op het modem/router. Deze heeft naast een ethernet-aansluiting ook een aantal telefoonaansluitingen.

Het plaatje op deze link maakt duidelijk hoe dat werkt.

http://www.verilink.com/products/ne6104i-6504i.html

Ja, mijn provider is in een enkele regio ook met dergelijke testen bezig. Ik wist niet dat anderen daar al veel verder mee waren.
Ik dacht ook dat er nog wat technische problemen mee waren.
Wat de adsl lijn splitsen betreft, ik dacht niet dat dat technisch mogelijk is (inherent aan het systeem).
Grtz.

Hopelijk is dit de manual van dat apparaat. Als dat klopt, dan heb ik het idee dat het mogelijk nog best wel zou kunnen lukken om je configuratie werkend te krijgen.

Veel plezier met lezen.

Afgeschrikt door de manual, toch maar eens even gebeld met Versatel.

Gelukkig heb ik me het doorspitten van die gebruiksaanwijzing bespaard. De router wordt namelijk via een script op afstand op een server bij hen beheerd. Handmatige wijzigingen door de gebruiker of wie dan ook worden onmiddelijk weer ongedaan gemaakt of niet geaccepteerd.

Ze waren wel bereid om op schriftelijk verzoek een poort toe wijzen aan een bij mij intern ip-adres. Duurt wel even 10 dagen, maar dan zou het geregeld moeten zijn.

Allen bedankt voor het meedenken, ben er toch weer wijzer van geworden.

Jij ook bedankt voor de info! Dat biedt weer mooie mogelijkheden om lekker routers te gaan hacken. Routers die van buitenaf beheerd worden zijn leuk!

LoL.:biggrin:

Er zijn er meer die aan voice over ip oftewel VOIP doen, maar nu weten we alvast dat we niet bij Versatel moeten zijn als we wat meer willen dan een "normaal" internet gebruiker.:)
Echt niet prettig te noemen als je voor elk ding wat je wilt gebruiken op poortniveau een schriftelijke aanvraag moet doen om dat even te configureren... tssssk...

@BT

Let wel: bovenstaande gaat niet op voor particuliere-gebruikers van Versatel. Die kunnen e.e.a. wel wijzigen. Ik heb echter een zakelijk account bij hen.

Voor het overige ben ik zeer tevreden over ze. Nooit storingen gehad (al een paar jaar) en heel stabiel.

Oh, wel vreemd dan, je zou toch haast zeggen dat wat poortmapping betreft particulier en zakelijk hetzelfde zou mogen zijn. Maar okez.. toch goed dat je die info er even bij zet.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan