africhten van STAB-motor...

Chrisjan

Sr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
82
sorry, bedankt voor degene die mij reed geholpen hebben maar ik geraak er niet uit..t.t.z. 1/ op hoeveel graden(welke hoek) moet de motor staan en 2/ op hoeveel graden moet dan de schotel staan(inclinatie- =hoek) op de motor?....en dan gewoon alles op zijn geheel bewegen tot je een sateliet vindt?.....vastzetten en op zoek naar de volgende?.....
ik luk het nog steeds niet maar denk wel met de uitleg m.b.t;hierboven zal het wel lukken....

1000 X thanks

als de motor op 0 graden staat monteer je de schotel en zet deze op 0 graden dan ga je op thor of sirius 5 graden oost
uitrichten de elevatie kan je het beste afregelen op het signaal
van je ontvanger.

greetz rizzla

Originally posted by Sandokan
Hier kun je echt alles vinden m.b.t. het uitrichten van je schotel.
Leg mij dan ook uit hoe dat daar werkt. Want ik zie alleen maar gegevens over New York. Ookal heb ik alle required field daar naast ingevuld. En ook geen mail terug met de juiste info.

Voor Maastricht moest de hoogste op 51 van de motor.

Daarna gewoon motor op 0 laten zetten door ontvanger, dan schotel uitrichten en afstellen op sirius en klaar is kees.

Ik zoek op die site waar ik die gegevens kan terugvinden uit de berekening. Bij Sjerom staat Heavens Above genoemd, en daar neem ik dan maar de latitude.

Mijn vraag is: Waarom zo'n blits Stab siteje die niets doet? Of begrijp ik die site niet?

Ik heb nooit bij de Stab site gekeken, maar dit vond ik op de door jouw genoemde Heavens link.
Name Region Subregion Latitude Longitude Elevation
Maastricht Limburg ? 50.850 5.683 64 m Neighbours

Daar staat dus ook de Longitude bij, niet alleen lattitude.
Het enige wat er niet te vinde is, is de hoogte van de motor, die hier in Maastricht dus op 51 komt te staan.
Waar je dat kunt vinden voor je eigen woontplaats weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Maar hoe hoger je in Nederland woont, hoe lager dat het ding moet komen te staan. Als ik het goed begrepen heb kun je dat weer berekenen met die handleiding met dat a4'tje op Sjerom's site maar dat weet ik niet zeker. Zelf kreeg ik het te horen van een kennis die al eens zo'n motor hier had afgesteld.:)
Misschien dat iemand anders daar meer duidelijkheid in kan verschaffen.

@kerstkonijn
Als je bij installatie je gegevens invult en verstuurd dan krijg je het antwoord via email toegezonden.

@Black tiger

Die 50.850 voor Maastricht dat is dus die hoogte van de motor 51,hier in Alkmaar 52,6 daar moet ik de motor dus op afstellen.

Zoals ik al heb aangegeven: die email is bij mij nog nooit aangekomen. Meerdere keren geprobeerd.

Overigens heb ik deze specifieke vraag bij " Schotel(afstelling), LNB, DiSEqC, e.d." neergezet.

Heb hier ook een mailtje van stab gehad, een half jaar terug en de instellingen van hun kloppen presies, wel de antenne pijp waterpas zetten...

GR Fred.

Gebruik in Nederland de Sirius satelliet als referentiesatelliet.

De breedtegraad kan in Nederland varieeren van 53o30'' op Schiermonnikoog
via 53o15'' stad Groningen
53o00?? Den helder/Assen
52o45?? Hoogeveen
52o30?? Purmerend/Zwolle
52o15?? Hilversum/Hengelo
52o00?? Delft/Arnhem
51o45?? Middelharnis/Oss
51o30?? Middelburg/Helmond
51o15?? Weert
51o00?? Sittard
tot 50o45?? Vaalserberg.

Deze breedtegraad heb je nodig om de kanteling van je rotor ten opzichte van het aardoppervlak mee af te stellen.
Ik zet deze zelf meestal op 52 graden
Zorg er voor dat de mast of de beugel waaraan de stab wordt opgehangen zuiver waterpas/ in het lood staat.
Dit is erg belangrijk want anders is de kans groot dat je afwijkingen krijgt die niet te corrigeren zijn.
Plaats de motor geheel in lijn

Als je dit gedaan hebt is het zaak om de satelliet Sirius te gaan zoeken
Hiervoor zul je ook de inclinatie hoek moeten instellen. Simpel gezegd kun je zeggen dat de poolhoek en de inclinatiehoek de elevatie ongeveer 24 graden is.

Als je op deze manier de Sirius gevonden hebt dan ga je kijken of je een satelliet kunt vinden ten oosten van de Sirius. Hiervoor moet je de Stab met je ontvanger bedienen. (Stel in de ontvanger wel even de satelliet in die je wilt zoeken[transponder van die satelliet]) Neem hiervoor de Turksat .
Als je de Turksat ongeveer op 40 graden op de motor hebt gevonden dan moet je kijken welk signaal je hebt. Hiervoor moet je de schotel iets achterover trekken of voorover duwen. Noteer dat in een schema zodat je later kunt zien wat de correcties waren die je moest uitvoeren.

Verander nog niks aan de instellingen van de schotel maar ga eerst ook een satelliet in het westen proberen, neem hiervoor de Hispasat die op ongeveer 38 uitkomt op de motor na (check voor goede transponder). Kijk ook hier wat je moet doen om het beste signaal te krijgen. Aan de hand van je bevindingen zijn er al een aantal mogelijkheden mogelijk.
Stel indien nodig wel de elevatie hoek bij en hou je nulpunt in de gaten dat is dus de sirius....
Turksat en hispasta moeten ongeveer dezelfde sterkte hebben dan zit je goed...

Succes

zo nu eerst een biertje pfffffff

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan