Afsluiten laptop

pet123

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
60
Punten
48
Leeftijd
49
Ik heb mijn laptop maar eens voorzien van een schone windows 98SE installatie.

Maar als ik nu mijn laptop wil afsluiten dan duurt het een eeuwigheid voordat hij zichzelf uitschakelt.

Is hier wat aan te doen of is er een manier om te kijken waarom het zolang moet duren.

Hmmm,

Energie beheer is een optie
Wellicht opties in de bios (God, hoe heet dat ook weer, ook iets met energie te maken)

Ik speelde vroeger wel met TweakUI. Daar kon je ook nog e.e.a. met opstarten en afsluiten freubelen.

Dan heb je nog in uitvoeren ==> msconfig
Daar zou je ook eens even kunnen bladeren mbt afsluiten

En verder durf ik niets meer te zeggen... Way te lang geleden dat win98.....

Suc6

G

Zit je probleem in het netwerk.
Wanneer je laptop van een netwerk aansluiting voorzien is, en je 98se gebruikt (ik weet niet of de eerdere 98 versie dat ook doet), dan gaat ie tijdens opstarten zoeken naar een netwerk.
Zeker als je DHCP (automatisch een IP verkrijgen) hebt ingeschakeld.
Wanneer je m wil uitschakelen, dan doet ie iets wat daarop lijkt:
Hij gaat op zoek naar het netwerk om zich netjes af te melden.
Wanneer dat netwerk er niet is, kan ie lang zoeken....
En dat doet ie dan dus ook.
De oplossing van dit probleem is simpel:
Houd m aan het netwerk totdat ie helemaal uit is, of
Wanneer je het netwerk niet gebruikt, schakel dan ook je netwerk kaart uit in je configuratiescherm.

Overigens, wanneer je maar 1 klein thuisnetwerk gebruikt, helpt een vast IP ook om sneller op te starten.

Originally posted by BiG_G
Hmmm,

Energie beheer is een optie
Wellicht opties in de bios (God, hoe heet dat ook weer, ook iets met energie te maken)

Je bedoelt waarschijnlijk "ASPI", die moet inderdaad enabled staan...

Win98se? Heb je de updates wel gedraait van windowsupdate dan? Het is bekend dat windows 98 een afsluitprobleem heeft, dat komt niet alleen bij laptops voor.

Het geeft zich een fix voor het afsluitprobleem van win98, dan is ie zo weer afgesloten.

De laptop is verbonden met het netwerk via een sitecom wireless PCMCIA kaartje dus tot uitschakelen verbonden met het netwerk.

Ik zal eerst maar eens de updates van windows 98SE gaan downloaden en installeren om te kijken of dit het gewenste effect heeft.

Bij eerdere installaties heb ik dat nooit gedaan.

Peter

Originally posted by Ducom
Je bedoelt waarschijnlijk "ASPI", die moet inderdaad enabled staan...

Idd, maar dan ACPI

Die bedoelde ik...

En Pet:

Zit ie DHCP verbonden?

Ik heb nu alle beschikbare windows updates gedownload en geinstalleerd (17 updates).

Ook nog even de tip van Ursqworrent uitgevoerd.

Mijn laptop heeft een vast IP adres (DHCP staat op disable).

Ik denk zelf dat het probleem in het energiebeheer zit. Ik heb van de site van Thosiba het energiebeheer programma gedownload voor mijn type laptop alleen reageert het programma niet als je het wil installeren.

Ik heb nog de orginele windows 95 cd rom met alle drivers voor de laptop er in gebakken die met de laptop is meegeleverd misschien kan eerst windows 95 installeren en dan upgraden naar windows 98.

Probleem nog niet over? Heb je opgelet dat de fix voor het afsluit probleem erbij zit?

Zoja, dan is er nog een optie, die zit bij de eigenschappen van het netwerk....dju XP heeft dat niet dus ik kan het zo even niet opzoeken.
Het is ofwel de eigenschappen van de netwerkkaart ofwel eigenschappen van tcp/ip ofzo, moet je even zoeken.

Het ding heet LMAnnounce als ik het goed herinner, als die geactiveerd is, dan sluit hij ook zo enorm traag af, schakel die dan eens even uit.
Dan zal hij nog 1x traag afsluiten maar daarna zou hij het normaal moeten doen (vermits die afsluitprobleem fix ook gedraait is).

Lief van me he? Ben speciaal even voor jou naar win98 opgestart om te gaan kijken.:)

Het blijkt te staan bij de eigenschappen van "Bestands- en printerdeling" dus als je die niet aktief hebt, dan houdt het al op. Heb je die wel actief, dan "bladeren" op automatisch zetten en "LM aankondiging" op "nee" zetten.
LM aankondiging is hetzelfde als LM announce.

Dit en de afsluitprobleem fix zijn de 2 meest voorkomende oorzaken van het langzaam afsluiten van win98.
Maar meest voorkomend, wil niet zeggen "altijd" dus het kunnen inderdaad ook evengoed je drivers zijn, met winflut weet je maar nooit.:)

Ik heb nog even de lijst van de updates nagekeken en daar zat de shutdown fix niet bij. Deze heb ik inmiddels uitgevoerd en nu werkt het weer als van oudst.

Black Tiger bedankt dat je nog even in windows 98 bent gedoken.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan