Hallo knutsel (de tweede), welkom in het satwereldje en vooral ook op het Satellite FUN Board !
De informatie in je vraag is nogal beperkt, dus dat maakt het wat lastig het juiste antwoord in èèn keer te geven.
Toch ga ik een gooi doen.
Je vertelt dat je met het 40 centimeter schoteltje alles kan ontvangen, dat wil ik best geloven.
Sterker nog, ik weet zeker dat je met dat 40 centimeter schoteltje meer ontvangt dan mijn schotel die vergelijkbaar is met een 120 cm schotel, wanneer beide naar astra 1 kijken.
Dat is een wat flauwe stelling, maar wel waar, want omdat je schotel zo klein is, heeft ie wat heet een grotere openingshoek.
Dat betekent weer dat ie als ie een bepaalde kant op kijkt, ook aangrenzende satellieten ziet, zogenaamd vanuit zijn ooghoeken zeg maar.
Grote voordeel van diezelfde eigenschap is echter dat je je schotel minder goed hoeft te richten om toch een werkend signaal te "vangen".
Ik denk dat daar dan ook de kneep zal zitten.
Grofweg kun je stellen dat hoe groter je schotel, des te nauwkeuriger moet ie uitgericht worden.
Dus als je alleen optisch je schotel dezelfde kant op laat kijken, kan het heel goed zijn dat het signaal niet helemaal lekker is.
Natuurlijk kunnen er nog tal van andere redenen zijn dat het niet helemaal lekker gaat.
Er zijn ook nog wat andere eigenschappen, die zorgen ervoor dat je kleinere schotel sneller het beeld zal verliezen bij bijvoorbeeld slecht weer.
Verder, wat voor metertje gebruik je, en heb je al gekeken wat je ontvanger met het signaal doet ?
Er hangen behoorlijk wat van die satellieten, dus het kan best zijn dat je naar een andere satelliet gericht staat met je schotel.
Een eenvoudig metertje kijkt alleen maar of er een signaal is, niet precies welk signaal dat is en zelfs niet op een specifieke frequentie.
Dat maakt die meter zeker niet onbruikbaar, maar dat moet je je wel realiseren als je hem gebruikt om je schotel te richten.
Wanneer je redelijk zeker bent dat je de gewenste satelliet hebt gevonden, is het altijd raadzaam daarna nog even eerst links/rechts te draaien, dan hoog/laag en dat dan nog een keer.
Wie weet haal je dan een net nog iets betere afstelling.