afstellen schotel

K

knutsel

hallo ik ben helemaal nieuw in het sat wereldtje en heb al gelijk een vraag .

Ik heb momenteel een kleine schotel van 40 cm en kan alle zenders krijgen .

Als ik op dezelfde plaats nu een schotel zet van 90 cm dan gaat de wijzer van mijn satmeter constant heen en weer .

Ik werk dan nog steeds met dezefde kop en kabel .

Ik snap er niets meer van , hoe kan dit ??

Hallo knutsel (de tweede), welkom in het satwereldje en vooral ook op het Satellite FUN Board !

De informatie in je vraag is nogal beperkt, dus dat maakt het wat lastig het juiste antwoord in èèn keer te geven.

Toch ga ik een gooi doen.

Je vertelt dat je met het 40 centimeter schoteltje alles kan ontvangen, dat wil ik best geloven.

Sterker nog, ik weet zeker dat je met dat 40 centimeter schoteltje meer ontvangt dan mijn schotel die vergelijkbaar is met een 120 cm schotel, wanneer beide naar astra 1 kijken.

Dat is een wat flauwe stelling, maar wel waar, want omdat je schotel zo klein is, heeft ie wat heet een grotere openingshoek.

Dat betekent weer dat ie als ie een bepaalde kant op kijkt, ook aangrenzende satellieten ziet, zogenaamd vanuit zijn ooghoeken zeg maar.

Grote voordeel van diezelfde eigenschap is echter dat je je schotel minder goed hoeft te richten om toch een werkend signaal te "vangen".

Ik denk dat daar dan ook de kneep zal zitten.

Grofweg kun je stellen dat hoe groter je schotel, des te nauwkeuriger moet ie uitgericht worden.

Dus als je alleen optisch je schotel dezelfde kant op laat kijken, kan het heel goed zijn dat het signaal niet helemaal lekker is.

Natuurlijk kunnen er nog tal van andere redenen zijn dat het niet helemaal lekker gaat.

Er zijn ook nog wat andere eigenschappen, die zorgen ervoor dat je kleinere schotel sneller het beeld zal verliezen bij bijvoorbeeld slecht weer.

Verder, wat voor metertje gebruik je, en heb je al gekeken wat je ontvanger met het signaal doet ?

Er hangen behoorlijk wat van die satellieten, dus het kan best zijn dat je naar een andere satelliet gericht staat met je schotel.

Een eenvoudig metertje kijkt alleen maar of er een signaal is, niet precies welk signaal dat is en zelfs niet op een specifieke frequentie.

Dat maakt die meter zeker niet onbruikbaar, maar dat moet je je wel realiseren als je hem gebruikt om je schotel te richten.

Wanneer je redelijk zeker bent dat je de gewenste satelliet hebt gevonden, is het altijd raadzaam daarna nog even eerst links/rechts te draaien, dan hoog/laag en dat dan nog een keer.

Wie weet haal je dan een net nog iets betere afstelling.

Dat heb ik vroeger ook altijd geleerd inderdaad. Hoe kleiner de schotel, hoe groter de openingshoek, hoe minder perfekt de schotel afgesteld moet staan.

Hoe groter de schotel, hoe sterker het signaal, doch ook een kleinere openingshoek waardoor je dan wel de schotel veel scherper moet afstellen, een millimeter kan dan al voor grote verschillen zorgen.

Vooral de laatste tip van Mas3 helpt heel vaak bij dit soort problemen.

Hallo ;

iedereen alvast bedankt voor de hulp .

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de wijzer van mijn satmeter constant van links naar rechts gaat terwijl de schotel gewoon stilhangt .

mogelijk dat u nu verder kan helpen

Oorzaken zijn vaak voor de hand liggender dan het lijkt.

Hoe is de ontvangst op je ontvanger, dat vraag ik omdat je

alleen aangeeft dat je meter zo uitslaat en niet dat je geen

ontvangst hebt.

Terug naar de basis is vaak een eerste stap naar de oplossing.

Plaats de 40 cm schotel eens terug en kijk wat je meter dan doet.

Slaat ie dan nog uit van links naar rechts?

Heb je bij de 90 cm schotel naast de kabel en kop ook de bij de

90 cm schotel behorende LNB-(arm)houder geplaatst?

Succes.

Multispeed

Jawel ik heb de komplete schotel incl, de eigen arm geplaatst met daarop de lnb en kabel van de kleine schotel .

Bij de kleine schotel heb ik gewoon volle uitslag , zonder gekke dingen .

Zodra ik de lnb met kabel overzet op de gtrote schotel gaat de meter vreemd doen .Op de kleine schotel heb ik goed beeld op de grote niets .

Dan rest je niets anders dan de stappen die Mas3

beschreven heeft nauwgezet te doen.

Vooral horizontaal en verticaal in heel kleine stappen

de stand van je schotel wijzigen.

Mocht je vanaf de plaats waar je schotel staat naar

je TV kunnen kijken en je een optie het om het ontvangst-

signaal in beeld te krijgen zet dan je ontvanger op een

Astra-zender en verstel stapsgewijs je schotel.

Op deze manier heb ik zelf meerdere schotels in de juiste

richting gekregen, daarna kan je altijd de instelling verfijnen.

Het zal even tijd kosten maar het is de enige manier door

het handmatig te doen.

Nogmaals succes.

Multispeed

Volledig mee eens, en eventueel anders bij iemand een wat duurder model meter lenen of een vakman even laten komen, misschien dat er wel iemand na zijn tijd even wil helpen, dat scheelt al weer vaak in de euri.

Knutsel, mocht je niet al te ver van de flevopolder wonen, dan ben ik best bereid om met mijn SatLook langs te komen hoor!

Inderdaad, als het verder niet wil lukken, noem dan eventueel de regio waarin je je bevindt.

Wie weet is er iemand in je omgeving die je er mee wil helpen.

Aangezien het verder niemand wat aangaat waar je precies woont, is het raadzaam de details dan per pm te regelen.

Uiteraard zou het na oplossen van je problemen wel fijn zijn als we ook meekrijgen hoe een en ander tot stand gekomen is.

Oh, iceke, ik heb van jouw vraag even een apart onderwerp gemaakt.

Hallo

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp .

Het probleem zat volgens een kenner hier in de regio dat de schotel half tegen een dak aankijkt . de kleine schotel met een grotere hoek zou dan makkelijker signaal pakken .

Ik ga het zaterdag uitproberen en ga dan de schotel op statief plaatsen en rondlopen om te kijken of het waar is .

Ik zal jullie op de hoogte houden

Dat kan inderdaad kloppen, een dak of muur waar de schotel deels tegenop kijkt kan ook tot dit soort problemen leiden.

In elk geval alvast succes zaterdag en we zijn benieuwd of het nog gelukt is dus zien je reaktie graag tegemoet!

Hoi eindelijk gelukt .

Is is vandaag goed weer , en heb zojuist de schotel van 90 cm op een statief geplaats , vervolgens ben ik gaan lopen tot ik echt vrij zicht had .

en jawel , ook bij de grote schotel nu geen probleem .

Blijf het echter wel vreemd vinden waarom met de kleine schotel van 40 in de tuin geen probleem .

Ik ga maar wachten tot alle zenders op astra 23,5 zittenn ,want dan heb ik wel vrij zicht.

De groetjes en prettig weekend

martin

Hallo knutsel,

Perfect dat het gelukt is.

Wat ik het ergste vind is dat ik feitelijk hetzelfde heb

ondervonden maar dan met een te hoge boom bij de buren.

Stom dat ik daar pas aandacht toen jij over dat dak schreef.

Multi(Alzheimer) dus.

Heej knutsel, fijn te horen dat het gelukt is, en bedankt voor de terugkoppeling!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan