afstellen schotel

K

knutsel

hallo ik ben helemaal nieuw in het sat wereldtje en heb al gelijk een vraag .

Ik heb momenteel een kleine schotel van 40 cm en kan alle zenders krijgen .

Als ik op dezelfde plaats nu een schotel zet van 90 cm dan gaat de wijzer van mijn satmeter constant heen en weer .

Ik werk dan nog steeds met dezefde kop en kabel .

Ik snap er niets meer van , hoe kan dit ??

Hallo knutsel (de tweede), welkom in het satwereldje en vooral ook op het Satellite FUN Board !

De informatie in je vraag is nogal beperkt, dus dat maakt het wat lastig het juiste antwoord in èèn keer te geven.

Toch ga ik een gooi doen.

Je vertelt dat je met het 40 centimeter schoteltje alles kan ontvangen, dat wil ik best geloven.

Sterker nog, ik weet zeker dat je met dat 40 centimeter schoteltje meer ontvangt dan mijn schotel die vergelijkbaar is met een 120 cm schotel, wanneer beide naar astra 1 kijken.

Dat is een wat flauwe stelling, maar wel waar, want omdat je schotel zo klein is, heeft ie wat heet een grotere openingshoek.

Dat betekent weer dat ie als ie een bepaalde kant op kijkt, ook aangrenzende satellieten ziet, zogenaamd vanuit zijn ooghoeken zeg maar.

Grote voordeel van diezelfde eigenschap is echter dat je je schotel minder goed hoeft te richten om toch een werkend signaal te "vangen".

Ik denk dat daar dan ook de kneep zal zitten.

Grofweg kun je stellen dat hoe groter je schotel, des te nauwkeuriger moet ie uitgericht worden.

Dus als je alleen optisch je schotel dezelfde kant op laat kijken, kan het heel goed zijn dat het signaal niet helemaal lekker is.

Natuurlijk kunnen er nog tal van andere redenen zijn dat het niet helemaal lekker gaat.

Er zijn ook nog wat andere eigenschappen, die zorgen ervoor dat je kleinere schotel sneller het beeld zal verliezen bij bijvoorbeeld slecht weer.

Verder, wat voor metertje gebruik je, en heb je al gekeken wat je ontvanger met het signaal doet ?