Alcohol

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Iedereen weet dat je ook zelf wijn kunt maken uit bv vruchten en in sommige landsdelen wordt dat ook traditioneel gedaan.
Hiervoor werden meestal ronde mandflessen van 30 of 50 liter gebruikt.
Het was echter ook een grote hobby van paters in kloosters enzo.
Voor zover ik weet mag dat hier wettelijk ook.
Ook bier kan zelf gemaakt worden maar is wat bewerkelijker.

Je mag echter niet die wijn verstoken of destileren tot sterke drank.
Dat is ook vrij eenvoudig.

Het principe achter alcohol maken want dat is wijn en bier is het vergisten van suikers.
Alle sterke dranken worden zo gemaakt door destillatie van alcohol uit de vloeistoffen.

Nou vond ik een leuke site waar heel precies wordt uitgelegd hoe alles gemaakt wordt.
Tot het stoken van jenerver toe.
Het is een Belgische site, en ik weet niet of de wetgeving daar anders is.

http://home.scarlet.be/pedroalco/index.html

Nou suc6!

Grtz.

mmmm
ik denk dat ik deze zomer in plaats van me ziek te eten als alle pruimen in mijn enige pruimenboom in een keer rijp zijn, ik er maar een drank van maak.
gr blokker

Je hebt een goede smaak, want wat is er lekkerder dan pruimen op sap, hahaha!

Grtz.

Mwhh, voor destilleren (dubbel l graag) heb je wel 'n behoorlijk uitgebreide installatie nodig; zelf wijn maken daarentegen is niet alleen leuk, maar ook niet erg moeilijk, maar ook hier voor geldt, dat je wel wat (losse) spullen nodig hebt, alleen niet zo'n gecompliceerde installatie als voor destilleren.

Wat vooral leuk is, dat je voor lekkere wijnen bijna alles uit je eigen tuin kunt plukken, niet alleen de bekende vruchten zoals appels, peren, kersen etc., maar ook bijv. paardenbloemen, vioolblaadjes, ja zelfs van peterselie kun je 'n niet te versmaden wit wijntje maken.
(het voor intimi bekende plop-geluid klinkt hier dan ook regelmatig; heb weliswaar geen tuin, maar met wat creatief bezig zijn kom je 'n heel eind.)

En zelf bier maken is al helemaal niet moeilijk, tenminste als je voor de gemakkelijkste manier kiest; je koopt 'n kant en klaar blik; water d'r bij, in het gistingsvat en 6 weken later kun je je 'n stuk in je kraag drinken.
(Wel eerst ff 'n krat Grolsch met de bekende beugel kopen.)

En weet je wat het meest verschrikkelijke domme aan dit verhaal is: Ik lust geen wijn.
Maar het maken vind ik gewoon leuk en geef ze dan ook altijd aan familie en vrienden.

Ik heb in het verleden vele liters wijn gemaakt van bv Bramen, Vlierbessen en ook van Druiven. Maar ook van rode ster appels heb ik ros? gemaakt.
Ik heb hier nog enkele ronde mand flessen staan van 20 liter inhoud en heb ook gemaakt in hele grote jerrycans
Was en leuke tijd, bottelen en zelf kurken en eigen etiketten en ook zoals krimpcaps om de hals van de fles.
Had toen vaak een aantal flessen en jerrycans in huis staan en het was soms een heel concert van het borrelen van de watersloten die er op zaten
Heb daarvan ook logboeken bijgehouden, waarin de hele gisting procedure bijgehouden werd.
Had in de gemiddelde wijnen een alcohol percentage van 17%
Ik ging vaak naar een winkeltje in Valtermond (Prof Groningen) waar je allerlei wijnmakers spullen kon kopen, zoals verschillende wijngisten etc.
Je kon daar ook spullen kopen om bier te brouwen en of kaas te maken.
Maar vele spullen kon je ook kopen in Biologsische winkels in Groningen en o ja Bij de Spaanse Vlieg kon je ook wijngisten en bierbrouwers spullen kopen.

Leuke hobby, maar het is op een gegeven ogenblik als hobby in de kast beland en nooit meer uitgekomen.
Wie weet met de kast uit stijgende prijzen, dat het weer eens nodig word :biggrin:
Dit was die winkel die eerder nog in Valthermond zat, http://www.vanrein.nl/

Ja, heb ook vroeger wat gedaan.

Het makkelijkst is van vruchtensap dus uitgeperste vruchten zoals kersen (morellen).
Daarvoor zijn speciale vruchten persen te krijgen.
Maar het is ook mogelijk er een moes van te maken, laten gisten en dan uitpersen en verder gisten.

Het is inderdaad wel leuk ja, maar wel bewerkelijk.

Grtz.

Ik vond dat wel wat hebben zelf de vlierbessen of bramen kneuzen en persen en dan die droesem tijdens de eerste gisting, dat stonk eigenlijk best wel, maar het is gewoon een hele voldoening als je dan het resultaat ziet en de wijn steeds helderder begint te worden.
Had een keer van die aanbieding druiven gekocht, was toen nog in de gulden tijd.
Een kilo druiven voor een gulden en kocht gelijk 20 kilo haha.
Die geprest en kreeg er super witte wijn van, zaten zelf kristallen onder in de fles.
Heb toen ook een aantal champagne flessen gemaakt, maar mag je niet champagne noemen he? Heet bubbeltjes wijn haha.
Daar had je van die speciale doppen voor, kon je de laatste droesem opvangen in een tuitje van de dop en als het klaar was knikte je de tuit van de dop om en dan de uiteinde van de fles laten invriezen, dan kon je de dop er uithalen en de offici?le kurk er in plaatsen met zo'n draad dingetje er om doen.
Eigenlijk is dat met wijn ook zo, dat je het op de etiket geen gewone wijn mag noemen, maar wel huiswijn mag heten.
Ik kreeg destijds vaak kennissen die ??n of meerdere flesje bij me kwamen kopen.
Was wel een leuke tijd en heb er veel aandacht aan besteed toen.

Oh en eerlijk gezegd is het ook best wel een paar keer mislukt, dan had je plots een wijn azijn in plaats van wijn, of dat ie na het openen van een fles ineens in stortte.
En ook wel eens dat er geen einde aan de gisting in de fles kwam.
Daar had ik dan een speciaal potje met kaliumsorbaat voor, dat voorkomt hergisting na het overhevelen en stabiliseert de gisting. Wil ook wel met sulfiet, maar dat vond ik een beetje te chemisch, dat gebruikte ik alleen om flessen te reinigen.
Normaal gesproken is sulfiet pure gif, maar in die kleine dosis mag het wel, word ook gebruikt om bv slagroom en ijsmachines in ijssalons schoon te maken.

Leuk even weer wat oude herinneringen opdoen. ;)

Ja ??n fruitvliegje d'r bij en je kan de boel wegooien.
Hier is ook eens spontaan 'n kurk uit de fles geknald; vlek is nooit helemaal uit de vloerbedekking verdwenen.
Ik ga zaterdags nog wel eens vlak voor het sluiten naar de markt en kan dan meestal zo goedkoop aan druiven en/of perziken komen.
Kan dan haast altijd wel 'n dealtje maken, maar ja soms is die ook gewoon uitverkocht en dan heb je niks.
Ik koop m'n spullen tegenwoordig bij brouwmarkt.nl.

Mr Blue Sky;214969 zei:
Ja ??n fruitvliegje d'r bij en je kan de boel weggooien.

Kaasdoeken over de eerste open gisting dan kunnen de fruitvliegjes er niet bij, maar ja blijft altijd een risico, want er zit er altijd een stiekemerd bij die je niet opmerkt.

Mr Blue Sky;214969 zei:
Hier is ook eens spontaan 'n kurk uit de fles geknald; vlek is nooit helemaal uit de vloerbedekking verdwenen.

Dan was waarschijnlijk de gisting nog niet klaar voor je ging bottelen en heeft ie in de fles na gegist. Tja en wijnflessen zijn geen champagne flessen en dan knalt de kruk wat te vroeg :biggrin:

En, heeft al iemand wat Schnapps klaar?

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan