analoge ether uitzendingen stoppen 29 oktober

The Wizzard

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
3
Punten
38
Leeftijd
59
De analoge ether uitzendingen van de Nederlandse televisie stoppen in de nacht van 29 op 30 oktober. Zowel de nationale publieke zenders als de acht regionale publieke omroepen met een eigen zender verdwijnen uit de lucht. Volgens het Ministerie van Economische Zaken zijn er nog slechts 220.000 huishoudens die analoog kijken. Daaronder zijn 74.000 huishoudens met een tweede televisietoestel en mensen die televisie kijken in hun vakantiehuisje. Door de uitschakeling kunnen de publieke omroepen jaarlijks €11 miljoen besparen op de kosten van de zenders. Bovendien is de ruimte in de ether nodig voor de verdere uitrol van Digitenne (KPN TV via DVB-T), waarvoor eind 2006, begin 2007 landelijke dekking is voorzien.
De signalen van de publieke zenders zullen op die datum nog uitsluitend digitaal beschikbaar zijn via DVB-T - naast de reeds bestaande alternatieven van satelliet (Canal Digitaal), kabel en IPTV. Het ministerie kondigde tevens aan dat de uitzendingen via de ether gecodeerd zullen plaats vinden en dat hiervoor de aanschaf van een DVB-T tuner met Conax CA systeem noodzakelijk zal zijn. Voor de vereiste smart card is een eenmalige vergoeding van 20 euro vast gesteld. Hiermee is Nederland het enige en eerste land ter wereld waar de publieke omroep niet vrij in de ether beschikbaar is.

Oh, fraai is dat! Niet vrij beschikbaar!
Is de wet dan veranderd?
En hebben ze zich door de politiek laten n**ien?
De politiek die nergens een bal verstand van heeft, zoals steeds bewezen wordt!
Grtz.

Inderdaad, hiervoor is een wetswijziging noodzakelijk, en niet zomaar een wijziging.
De gondwet(!) schrijft namelijk voor dat informatie van de rijksoverheid vrij voor iedereen ter beschikking gesteld moet worden.
Dat verdwijnt dus nu; je hebt een abonnement nodig voor ontvangst van dergelijke informatie.
Het doet er verder niet toe welk abonnement dit is, een krant of een tv of weet ik wat voor abonnement.
De gevolgen hiervan zullen bovendien ook zeer verstrekkend zijn.
Zo is het zeer waarschijnlijk dat de prijzen van een minimaal kabel abonnement gaan stijgen.
En zal het kleinste pakket van canal digitaal straks het basis pakket van tegen die tijd een slordige 10 euro per maand zijn ?
Het zal me niks verbazen.

Nou zal die zelfde overheid als eerste gaan roepen dat hier een marktwerking zal gaan gelden.
Dat verhaal kennen we inmiddels toch allemaal ook wel he...

Ach, creatief met regels omgaan.

Zo waren de zenders van de publieke omroepen ook nooit echt gratis.

- aanschaf smartcard Canal Digitaal
- betalen registratiekosten
etc. etc.

Gratis is dus een ruim begrip als je de kosten een andere naam geeft dan abonementskosten.

Voor die analoge uitzendingen heb je geen smartcard nodig.
Smartcards heb je alleen voor digitale uitzendingen nodig.
Vroeger moest je "kijkgeld" betalen, haha! En voor de radio "luistergeld".
Dat heeft men (de politiek) op een bepaald moment afgeschaft.
Als je een eigen antenne had kostte het niks.
Had je een abo bij een kabelaar, dan waren het de abo-kosten.
Dat de publieken nu nog vrij te ontvangen zijn is een gepasseerd station.
Daar heeft de politiek voor gezorgd.
En die hebben weer zitten slapen.
Bovendien wat moet je met die gasten die op een vraag altijd "ja, nee" zeggen. Lekker safe, en je kunt altijd wegduiken.
In de rest van Europa krijg je ja of nee te horen zoals dat zich hoort.
Weer een vorm van de Hollandse ziekte (of Hollandse politieke ziekte)?.
Grtz.

Dat heeft men (de politiek) op een bepaald moment afgeschaft.
Was het maar zo, maar men heeft het nu fijntjes in de belastingen verweven omdat er toch nog behoorlijk wat zwartkijkers (lees: mensen die kijk- en luistergeld niet betaalden) waren. Men ging er van uit dat men in dit tijdperk altijd wel een TV in huis had en/of een radio en dat gewoon maar iedereen moest betalen dus heeft men kijk- en luistergeld op zich wel afgeschaft als losse premie, maar heeft men het weer geintegreerd in een belastingbijdrage. Iedereen betaald er dus gewoon aan mee.

Wat we nu krijgen is ook leuk. Je mag bij Anaal+ veel te veel betalen voor een smartcard om naar de publieke zenders te kijken.
Ben benieuwd wat het bij die digitenne dingens gaat kosten zo'n kaart. Men schat 20 euro las ik ergens. Da's tenminste nog vele malen redelijker dan de idiote 70 euro woekerwinstbedragen die C+ voor een kaart telt.

Dat klopt natuurlijk wel.
Zover ik weet wordt de publieke omroep nu helemaal uit de algemene middelen betaald. Dat betekent uit de totale belasting opbrengst.
En zijn er dus geen specifieke omroep toeslagen of heffingen.
Daarom is het moeilijk te bepalen wat het per gezin of huishouden nu aan belastingen kost.
Ik denk ook niet dat in de tijd van het kijk&luistergeld deze heffingen kostendekkend waren, en dat een deel uit de algemene middelen kwam.
Een deel komt nu in elk geval uit de reclame opbrengsten.
En over die dekkingen wordt nu door de politiek zo'n fuzz gemaakt.
Grtz.

Ik betaal dus al doormiddel van de belasting voor programma's waar ik absoluut geen behoefte aan heb (maar wellicht iemand anders wel).
Zou ik wel behoefte aan zo'n programma hebben, moet ik de reclame rondom dat programma dulden.
Om dat programma te kunnen zien moet ik bovendien een abonnement afsluiten bij de ene of de andere provider (zodat de distributie ook betaald word).
Ik betaal dus drie keer.

En wel voor de zendtijd voor politieke partijen.
Of het nou in dat kader word uitgezonden, of gewoon via de vara.
Oh ja, ik betaal ook drie keer voor het "hoog culturele" eurovisie songfestival.

Is dat krom, of is dat krom ?

zo als mijn verteld is zit het luister en kijkgeld voortaan in de onroerend goed belasting. maar dat is het zelfde met de energie we betalen huur voor het leidingnet maar kijk je dan verder op de rekening dan staat daar ook nog een bedrag voor onderhoud leidingnet. ik heb altijd begrepen als je bv een huis huurd dan is het onderhoud voor de verhuurder(misschien zie ik het verkeerd) maar bij de inergie is het dus dubbel op.en als ze bij jou over jou eigen perceel gaan dan heb je dat maar te pikken dus 0 eurie
gr frans

Nee in de onroerend goedbelasting zit het niet. Zou niet eerlijk zijn, maar wel in de algemene middelen, doch bij de bruto verhoging toendertijd was een deel van de verhoging vanwege dat kijk- en luistergeld.

Maar ook ik ben dus van mening dat ik belasting betaal voor zenders waar ik geen behoefte aan heb. Vroeger ontdook ik dan ook kijk- en luistergeld. We hebben nu volgens mij meer zwartkijkers naar C+ dan dat we zwartkijkers hadden wat betreft kijk- en luistergeld.:)
Het zal me dan ook worst zijn, zeker met de komst van de commerciele en uitspraken van ministers dat de publiek omroep de commerciele moest aanvullen in plaats van er tegen concurreren, is zo'n beetje wel alles weggegaan waar ik ooit naar keek.
De laatste jaren zijn er dan weer 2 programma's waar ik 's nachts vaak naar kijk want dan worden die herhaald en dat is Nova en Netwerk, notabene ook weer programma's van een omroep, de NPS die weer opgeheven gaat worden omdat de regering dat nodig vind... en die programma's moeten dan weer naar de NOS waar ze ooit vandaan kwamen... ach....
Ze weten het gewoon niet daarboven in Den Haag. En ik wil het niet eens meer weten.:)

Nee, BT, een correctie: Ze weten het gewoon niet daarbeneden in Den Haag :biggrin:

Ja dat kan ook correct zijn, afhankelijk van hoe hoog je woont in het land.:biggrin:

HENHIEPENKIE zei:
Dat ruimt mooi op,al de ouwe zooi van het dak af.

een gat in de markt : wordt antennesloper
dat kan een mooie cent opleveren

Zijn veel van die antennes niet van aluminium? :)

Inderdaad die zijn van aluminium vaak in ver gevorderde staat van ontbinding.
Ik heb er pas 1 op het dak gezet als test een 92 elements yagi heel erg leuk dvb-t uit Engeland en Belgie en met enige moeite soms wat Duitse zenders en dat in de Omgeving van Rotterdam TV kijken is soms erg leuk.

Mag ik die bij jou alvast komen ophalen dan? Dan duw ik die bij de rest van de verzameling, kan nog een leuke kiloprijs uitkomen uiteindelijk.:)

:( die hier staat is nog nieuw en is niet van mij en staat er slechts voor de test maar het is wel geinig om de FTA kanalen zo uit de lucht te plukken.
Dat was trouwens lang geleden dat ik met een richt antenne engeland ontvangen heb.

Ik zit er over te denken om een nog grotere yagi neer te zetten om is te kijken wat dat uit gaat halen en nu maar hopen dat mijn oude rotor dat allemaal uit gaat houden.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan