Analoog naar digital

W

werver

Hallo allemaal

Mijn probleem is ik heb een automatische schotel op mijn camper, die is analoog, nu heb ik ergens gehoord dat deze digital te maken is, is er iemand die daar ervaring mee heeft. Of waar ik terecht kan om dit op te lossen?

Het is een oyster 2 (85 cm).

digtale ontvangt ;1 geschikte reciever;2 universeel LNB moet op de schotel zijn gemonteerd ,dan moet het lukken.

Heb jij ervaring wat dit betreft met die oyster of een ander zelfrichtend systeem, columbo ?

Want werver (hoi werver, welkom op het Satellite FUN Board !) geeft duidelijk aan dat het om een "speciaaltje" gaat.

Zo'n apparaat heeft een ingebouwde tuner waarmee het kan zien of er al een signaal ontvangen word.

Wanneer dat ding niets snapt van een 22 KHz signaal om over te schakelen op de hoge band, gaat ie gewoon zoeken naar signalen op de lage band.

Vind ie een signaal op de juiste frequentie (of een paar daarvan), dan neemt ie aan dat ie goed afgesteld is.

Maar die gaat ie niet vinden want de universele LNB die er dan ingebouwd is, laat die analoge signalen niet zien (bij aanwezigheid van de 22 KHz dus).

Verder moet ook die ingebouwde ontvanger überhaupt snappen dat er van die 22 KHz signalen kunnen voorbij komen, en die dan doorlaten.

De installaties van nu hebben er een digitale ontvanger inzitten en die kan aan de zenderinformatie die in digitale zenders zitten ook met 99,99 % zekerheid zeggen dat ie de goeie satelliet te pakken heeft.

Ik ken wel wat vergelijkbare apparaten maar die oysters ken ik alleen van het voorbij zien komen op campers of schepen.

Ik heb geen idee hoe die dingen verder werken en of ze om te bouwen zijn.

Daarom heb ik er tot nog toe ook niet op gereageerd.

Ik kan je dus wel vertellen dat het algemene verhaal dat geldt voor iemand die een ouwe schotel aan de muur heeft hangen, zeker niet zomaar geldt voor de zelfzoekende installaties.

Laatst bewerkt:
@MAS3 en @werver

Wat een leuke vraag.

Ik heb de gebruiksaanwijzing gevonden: http://www.esvj.be/pdf/gebruiksaanwijzing%20oyster%20vision%20II.pdf

maar iets snap ik niet wat op blz 16 staat:

QUOTE Er zijn receivers die niet alleen geschikt zijn voor de standaard DiseqC-functie, maar ook

voor uitgebreide functies. Deze functies mogen niet worden geactiveerd! Controleer in zo’n

geval of de receiver is ingesteld op DiseqC 1.0, 1.1 of 1.2.

Er zijn DiseqC 2 xx-signalen die door de Oyster Vision II onjuist zouden kunnen worden

gelezen. Controleer de instelling van de receiver. Activeer de eenvoudigste DiseqC-functie

(zie gebruiksaanwijzing van de receiver).UNQUOTE

Kan hij nou wel of geen DiSEqC 1.2 aan?

Als hij dat wel aan kan, kan er volgens mij gewoon een digitale bak aan gehangen worden (of heb ik het mis?)

Groetjes,

Bones

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 10:36 uur ----------

P.S. van het 22 KHz signaal kan ik niks vinden in de gebruiksaanwijzing

Met DiSEqC, stuur je commando's door het 22 KHz signaal aan en uit te zetten.

Dat betekent dus dat het apparaat zich "bewust" is van 22 KHz signalen.

Aangezien ik niet weet of je het over hetzelfde apparaat hebt als werver (lijkt er wel op), kan ik ook niet zeggen in hoeverre dat zal werken voor werver.

Wat er in jouw quote staat, is dat het ding tot DiSEqC 1.2 kan, hoger zoals 2.0 kan ie niet.

Dit is waarschijnlijk een aanpassing in de gebruiksaanwijzing geweest die gemaakt is nadat DiSEqC 2.0 beschikbaar kwam, maar waar de oyster dus niets van weet.

Aan werver nu de vraag te gaan kijken naar de LNB (de "ontvangstkop"), of daar te zien is welk type het is.

Is het een universal LNB, dan kan ie dus de digitale signalen ook aan.

Werver moet ook even kijken of hij ergens kan zien welke software in het apparaat zit.

De genoemde gebruiksaanwijzing is ongetwijfeld gebaseerd op een bepaalde software, waardoor daar ook nogal grote verschillen in kunnen zitten.

Hallo

Bedankt voor de reacties, ik ben er wel wat wijzer van geworden.

Ik heb er een LBN voor digitale ontvangst op gezet, maar ik heb het hele spul uit elkaar binnen liggen, eerst alles nakijken en weer goed in elkaar zetten.

Ik heb inmiddels de importeur van deze schotels gevonden, en heb deze een mailtje gestuurd voor meer info, dus afwachten wat zij te zeggen hebben.

Het lijkt net of er nog iets ontbreekt, de antennekabel gaat rechtstreeks naar de ontvanger, maar als zij het juiste schema hebben is dat te zien

Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat.

MvG werver

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan