Annex A Annex B

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
811
Punten
113
Leeftijd
74
Wie kan mij snel uitleggen of een ANNEX B ADSL modem router ook te gebruiken is voor ANNEX A

Is ANNEX A + splitter niet hetzelfde als ANNEX B??

Annex A is gewoon anoloog
Annex B is digitaal isdn

Volgens mij kun je een isdn modem niet op een gewone lijn gebruiken.

ja dat dacht ik ook alleen ik word een beetje op het verkeerde voet gezet als ik de gebruiksaanwijzing lees bij Linksys betreffende een WAG300N

Heeft u een Analoge lijn dan heeft u een splitter nodig , heeft u een ISDN dan kan deze rechtstreeks ingeplugged worden.

Nu vraag ik me dus af wat is waar of wordt hier een universele gebruiksaanwijzing gehanteerd.

Het protocol van ISDN is dacht ik altijd totaal anders dan Analoog.

Maar misschien zijn de modems slimmer geworden dus ben even in de war

Annex A = Analoog en Annex B = ISDN, dat is correct, MAAR.... er zijn modems die je op beiden kunt gebruiken.
Zo heb je bijv. de Copperjet 1616-2p, da's een Annex A of Annex B toestel, afhankelijk van welke firmware je er in flashed.

Dus misschien is het bij de Linksys ook wel zo dat je middels de firmware kunt bepalen of je hem als Annex A of Annex B wilt laten werken.

Dus niet de modems maar de firmware is slimmer geworden.:)
Doch dat je bij ISDN geen splitter nodig zou hebben terwijl je die voor Analoog wel nodig zou hebben is voor mij compleet nieuw.

Ik ben er innmiddels achter dat wat ik op het oog heb alleen een ISDN toestel is en dus niet op mijn Analoge lijn kan.

Thanxs voor de info

Volgens mij is die WAG300N ook voor Annex A verkrijgbaar.

Ik las dit ook nog elders:
Normaal krijg je de gewone, voor analoge lijn (Annex A). Maar je kan dus ook de WAG300N-E1 bestellen; dat is de Annex B versie, geschikt voor ISDN.

Misschien helpt dat verder?

model is de WAG300N

Prijs Woehhaaaa 193 euro

Ik kon de WAG300N voor 60 euro overnemen van een stadsgenoot maar dit was een Annex B modem en dus niet voor mij geschikt

Ja de prijs is wat aan de erg hoge kant, maar het was dan ook als voorbeeld dat die gewoon ook Annex A te krijgen was, dus naar prijzen moet je niet zo kijken.
Maar het zou kunnen helpen eens verder te kijken, nieuw liggen ze dacht ik tussen de 115 en 130 euro.

Annex A en annex B heeft het verschil niet zozeer in wel of geen splitter zitten.

Om dat te begrijpen, moet je weten wat die splitter eigenlijk doet.
De naam splitter doet je vermoeden dat het niet meer is dan een stekker met twee contactblokken (voor twee volgende stekkers).
Maar zo is het niet; er zit wel wat elektronica tussen.
De splitter filtert het digitale signaal uit het analoge signaal.
Dat digitale signaal bestaat namelijk uit relatief hoge tonen, die in spraakverkeer helemaal niet voorkomen.
De redelijk hoge (en ook digitale) fax tonen vallen nog binnen het analoge gedeelte, dus faxen kun je nog wel na zo'n splitter.
Als je eens een telefoon aansluit op een lijn met ADSL en zonder splitter, weet je gelijk wat ik bedoel, je hoort dan een hoop herrie.
Maar de ADSL-internet-lijn zal dan gewoon blijven werken, misschien dat ie tijdens het begin of het afsluiten van een gesprek even weg valt.
Dat weet ik zeker, omdat ik zo hier mijn aansluiting al had voordat het KPN pakket binnen was (ik had mijn modem al ruim voor die tijd gekocht).

Bij ISDN heb je alleen maar digitale signalen op de lijn.
ISDN heeft wel wat gelijkenis met een gewoon netwerk; de signalen krijgen ook mee voor wie ze bedoeld zijn.
Dan kun je dus met een splitter zoals in mijn eerste uitleg bedoeld uit de voeten, er valt namelijk helemaal niets te filteren.
Je kunt dan ook een aantal ISDN apparaten parallel op de lijn aansluiten zonder dat ze elkaar in de weg zullen zitten.

Dus het wel of geen splitter gebruiken is een manier om te zien wat je nu hebt, maar de door "the matrix" gestelde conclusie is dus niet juist.

Overigens die N in het model nummer slaat dus op het type draadloos netwerk dat het biedt:
Je hebt A, B en G maar tegenswoordigs dus ook N.
Destijds toen dat model op de markt kwam, was men er nog niet helemaal uit hoe dat systeem helemaal zou moeten werken.
Daarom ondersteunde het model "draft N", oftewel de ontwerp versie van deze veel snellere norm.
Daarmee is de prijs in die prijslijst dan ook verklaard.
Mogelijk dat de firmware in het apparaat nog niet helemaal binnen de norm valt (en dus alleen met andere linksys apparatuur wil werken), maar de oplossing daarvan is dan vrij simpel lijkt me.
Het kan ook andersom zijn dat, de andere apparatuur van die gebruiker niet in overeenstemming met de uiteindelijke versie is en dat ie nu een modem/router heeft aangeschaft die beter met die apparatuur functioneert.

Dan kun je dus met een splitter zoals in mijn eerste uitleg bedoeld uit de voeten, er valt namelijk helemaal niets te filteren.
Ehmz. Als er niets te filteren valt, wat moet je dan nog met een splitter?
Ik snap in deze je uitleg over ISDN niet geheel, want ik had met mijn ISDN aansluiting ook een splitter nodig.
Voor zover ik onthouden heb was deze splitter anders dan die voor een analoge lijn.
Kan ook zijn dat ze daar ook een soort terminator in hadden of wat dan ook, want je kunt wel allerlei ISDN apparaten op een lijn aansluiten zonder dat ze elkaar in de weg zitten, maar het is afhankelijk van hoe je je NT1 configureert of je ze parallel kunt hangen en of er een terminator op het laatste apparaat moet of de NT1 als terminator gebruikt wordt etc.
Aangezien ik zo'n situatie hier thuis had en dus ook zo'n splitter, begrijp ik dan ook niet goed waarom men deze zou kunnen weglaten, als dat zo is hoef je hem toch voor adsl ook niet te hebben?

De funktionaliteit zoals omschreven klopt wel, maar volgens mij is dat bij ISDN niet anders, de ID geeft wel het telefoniesoort mee, maar je zult toch de adsl van de telefonie/fax moeten splitten toch?

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan