Annex A en annex B heeft het verschil niet zozeer in wel of geen splitter zitten.
Om dat te begrijpen, moet je weten wat die splitter eigenlijk doet.
De naam splitter doet je vermoeden dat het niet meer is dan een stekker met twee contactblokken (voor twee volgende stekkers).
Maar zo is het niet; er zit wel wat elektronica tussen.
De splitter filtert het digitale signaal uit het analoge signaal.
Dat digitale signaal bestaat namelijk uit relatief hoge tonen, die in spraakverkeer helemaal niet voorkomen.
De redelijk hoge (en ook digitale) fax tonen vallen nog binnen het analoge gedeelte, dus faxen kun je nog wel na zo'n splitter.
Als je eens een telefoon aansluit op een lijn met ADSL en zonder splitter, weet je gelijk wat ik bedoel, je hoort dan een hoop herrie.
Maar de ADSL-internet-lijn zal dan gewoon blijven werken, misschien dat ie tijdens het begin of het afsluiten van een gesprek even weg valt.
Dat weet ik zeker, omdat ik zo hier mijn aansluiting al had voordat het KPN pakket binnen was (ik had mijn modem al ruim voor die tijd gekocht).
Bij ISDN heb je alleen maar digitale signalen op de lijn.
ISDN heeft wel wat gelijkenis met een gewoon netwerk; de signalen krijgen ook mee voor wie ze bedoeld zijn.
Dan kun je dus met een splitter zoals in mijn eerste uitleg bedoeld uit de voeten, er valt namelijk helemaal niets te filteren.
Je kunt dan ook een aantal ISDN apparaten parallel op de lijn aansluiten zonder dat ze elkaar in de weg zullen zitten.
Dus het wel of geen splitter gebruiken is een manier om te zien wat je nu hebt, maar de door "the matrix" gestelde conclusie is dus niet juist.
Overigens die N in het model nummer slaat dus op het type draadloos netwerk dat het biedt:
Je hebt A, B en G maar tegenswoordigs dus ook N.
Destijds toen dat model op de markt kwam, was men er nog niet helemaal uit hoe dat systeem helemaal zou moeten werken.
Daarom ondersteunde het model "draft N", oftewel de ontwerp versie van deze veel snellere norm.
Daarmee is de prijs in die prijslijst dan ook verklaard.
Mogelijk dat de firmware in het apparaat nog niet helemaal binnen de norm valt (en dus alleen met andere linksys apparatuur wil werken), maar de oplossing daarvan is dan vrij simpel lijkt me.
Het kan ook andersom zijn dat, de andere apparatuur van die gebruiker niet in overeenstemming met de uiteindelijke versie is en dat ie nu een modem/router heeft aangeschaft die beter met die apparatuur functioneert.