Antwoorden op de vraag welke decoder men aan moet schaffen.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
736
Punten
113
Leeftijd
59
Vaak wordt er door beginnende satellietkijkers gevraagd wat het beste is om aan te schaffen.

Dit is vaak moeilijk te bepalen omdat iedereen andere eisen of verlangens heeft.

De 1 kiest puur voor het gemak, installeren, abbonement betalen, en ergens meer naar om hoeven te kijken.

De ander wil kunnen kijken en opnemen tegelijk, dus zoekt een wat complexere decoder, en moet wat dieper in de beurs tasten.

En weer een ander wil weer een decoder waarmee men lekker kan gaan hobbiëen door deze met de pc te voorzien van nieuwe firmware of images, en in een netwerkje hangen om zoveel mogelijk beeld te hebben.

Kortom, we zijn allemaal ergens begonnen.

Nu lijkt het mij leuk om allemaal onze ervaringen eens in dit topic weg te zetten, hoe we begonnen zijn, wat we er van geleerd hebben, en waarmee we nu nog kijken, of de hobby, mee uitvoeren.

Ik zal zelf natuurlijk van wal steken.

Voordat ik aan de satelliet begon keek ik natuurlijk eerst tv via de kabel, maar na het aanleggen van de glasvezel hier in de regio eind jaren 90 ben ik overgegaan naar toen "mr.zap" men vertelde mij toen dat dat het helemaal was...

Daar was ik binnen een paar dagen al achter dat dit niets was, het stond nog in de kinderschoenen maar de decoder ging al snel naar de zolder, zappen ging retetraag, en opnemen van films ging niet want dat was gecodeerd, en de films op bestelling werkten soms ook niet.

Nu had men bij ons in het buitengebied nog geen kabel, dus men was gebonden op de antenne of de satelliet, de bekende rtl4decoder ( hoe heet dat kreng ook weer? ) die je om kon bouwen naar een negatief beeld en verhip je had c-plus, maar dan zonder geluid. :biggrin:

Daar begon het bij mij dus mee, al snel een Philips 6073 aangeschaft voor toen een 1100 gulden, met een goldcardje voor de canalplus, kort daarna zelf een Mastera aangeschaft, en weer kort daarna een oslink...

In de zaak waar men deze decoders verkocht al snel bekend met de codes voor op de gold en funcards, en ook de kaartjes met mkf.... Laat ik verder maar zwijgen.

Kortom, de 6073 is een decoder geweest waar ik altijd veel plezier aan beleeft heb, en waarschijnlijk als ik hem nu nog had, nog steeds.

Nu weer een aantal jaar een Dreambox, tja als je hem een beetje onder de knie hebt een lekkere stabiele decoder, waar bijna eigenlijk alles mee kan, hier zit er een draaibaar systeem op wat lekker voor veel televisiekanalen zorgt.

Afijn dit zijn de decoders die ik hier heb gehad, anderen hebben er hier ook zat aan de pc en tv gehangen, maar dat zijn zoals er velen hier zeggen de zgn "secabakken" lekker makkelijk. ;)

Voor de toekomst komt er hier hopelijk ooit nog eens een leuke twindecoder.

Zo en nou de volgende.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij is het plezier begonnen in het analoge tijdperk nog. Toen waren de schotels en ontvangers peperduur en daar hadden wij het geld niet voor.

Een paar jaar later kon ik voor 150 gulden een 60cm schoteltje op de kop tikken met een Pace ontvanger en een videocrypt decoder als ik het me goed herinner.

Daar zat geen kaartje meer bij, maar je kon er bepaalde kanalen wel mee ontvangen met open videocrypt zoals ze dat noemden.

Aangezien ik wat later ook een bbs had ben ik in die wereld gaan rondspoken en vond daar het overbekende satelliet bbs waar mij de naam helaas van ontschoten is. Daardoor heb ik kennis gemaakt met Ome Willem en de programmers en zo hebben we kortstondig BskyB gekeken, totdat de sky 9 kaart kwam, kort daarna nog 3 maanden en daarna met de sky10 was het afgelopen want toen dat gehacked was, moest je een bepaalde chip kopen in Engeland wilde je nog -iets- kunnen doen maar kort daarop kwam de sky11 kaart al en was het feest definitief gedaan.

Dus moest er iets anders gebeuren. Inmiddels had ik gehoord van 1 west en een schotel van 95cm gekocht. Toendertijd zat C+ ook nog daar in de buurt.

De schotel had gelukkig een grote openingshoek en uitgericht op de Thor die op 0.8 west hing, kon ik de Telenor op 0.6 west en de Intelsat 707 op 1 west alle drie ontvangen.

Dus het TV1000 pakket van Zweden volledig en de C+ zenders.

Daarvoor zo'n Philips d2mac decoder gekocht, zelfs ooit eens meegezocht naar een masterkey, harstikke leuke tijd.

Doch het digitale tijdperk begon zich al voorzichtig aan te dienen, als eerste kwamen die Pace G400's of zoiets op de markt en de G500. Daarna ook de overbekende Nokia 9500 maar die kostten toen nog 2.500 gulden.

Na een tijd tweedehands die Pace van een vriend gekocht, omdat hij zich een Nokia MM 9500 gekocht had. Doch ik moest hem daar zo vaak mee helpen, dat ik helemaal in de ban raakte van dat apparaat en die Pace na een week weer verkocht en me dan toch maar een nieuwe Nokia MM9500 gehaald heb.

Deze is na een jaar verkocht en is een nieuwe MM9600 voor in de plaats gekomen.

Daar hebben we jarenlang plezier van gehad, echt heel lang. Aangezien deze een CI ontvanger is, hadden wij geen last van de overgang van irdeto naar seca, gewoon andere module er in en hups verder kijken met zo'n Aston 1.03 en later nog een Aston 1.05.

De Dreambox had ik hier thuis gekregen van iemand, de eerste dag dat hij in NL op de markt kwam. Heb het ding een week bekeken, was vreselijk. En weer vlug teruggegeven.

Na anderhalf jaar was dat beter en toen verscheen hier in huis ook een DM7000 en verdween de MM 9600 naar de slaapkamer en in de vakantie gebruikte we hem ook.

De DM7000 is na een jaartje of 2 weer verkocht en daar is de 7020 voor in de plaats gekomen. Verder is de MM9600 op de slaapkamer vervangen voor een DM500.

Daar kijken we nu nog steeds mee.

Het meeste plezier hebben we gehad van die Nokia 9600 en nu dus van onze Dreamboxen. Van laatstgenoemden hebben we nog steeds plezier. De Nokia gaat niet weg, die blijft reserve, al was het maar omdat hij ons zoveel jaar trouwe dienst bewezen heeft en zoveel plezier.

Ik vergeet nog iets, hier heb ik op de kast ook nog een reservedecodertje liggen, eentje gekocht van een grote vriend van mij.

een iddtje, een ci-20E, wordt hier nu gebruikt als testdecodertje, als mensen hier in de buurt problemen hebben, het ding gaat dan bij wat andere spullen in de fietstas, om te gebruiken om uit te zoeken wat de problemen vaak zijn...

Hallo allemaal,

Gelijk maar even voorstellen mijn nick is dus NINjak en mijn echte naam is Peter. Ik woon samen met mijn vriendin en kijken via SAT naar de TV en dat bevalt ons heel erg goed en vooral om het het beeld/geluid.

We zijn een jaar of 5 met SAT aan het spelen en zijn begonnen met een simpele receiver (merk: Digital World) met wat leuke software erin zodat we wat meer konden kijken. De Dreambox werd ons toen afgeraden omdat het meer als een hobby apparaat gezien/verkocht werd en er een beetje linux ervaring wel makkelijk was. Hoewel ik toen zat linux ervaring had en nog steeds bezit hebben we toen toch maar voor die "simple" receiver gekozen zodat ik niet teveel aan het hobby-en zou zijn en de vriendin gewoon tv zou kunnen kijken.

Aangezien ik nieuw was in het SAT gebeuren (wel goed ingelezen/proberen te lezen) en niemand in mijn omgeving me echt goed op weg kon helpen hebben we dus ons toch grotendeels laten leiden door het advies van de verkoper. Achteraf zeggen we tegen elkaar dat we toch voor die Dreambox hadden moeten gaan in de hoop dat ie stabiel genoeg was of teminste stabieler zou zijn geweest dan onze hakkietakkie receiver die we nu hebben (vaak vastlopers oa. bij het zappen en dan is de stekker eruit en erin de enige optie).

Onze hakkietakkie SAT receiver heeft het gisterenochtend, zo te zien, begeven en dus moeten we nu redelijk snel op zoek naar een vervanger. We zaten te denken aan een Dreambox, een andere linux receiver (zoals de Relook S400), een "gewone" of mischien toch maar een HDTV versie. Zelf kijken we niet zo heel veel tv dus ik twijfel of we een TWiN moeten nemen (zou de LNB's dan ook moeten vervangen). Aangezien HDTV op de leuke/normale kananelen nog wel lang op zich laat wachten (de discovery's kanalen zijn nu eigenlijk geen reden genoeg om HDTV te nemen) is de kans dat we een HDTV versie nemen ook zeer beperkt maar mischien zijn er wel goede redenen te bedenken.

We hebben ook geen LCD/PLASMA HDTV en als we al er een kopen wordt het zeker geen HD Ready versie want dat verkopen ze als een "extra optie" op de Full HD schermen (verkoper: "ja meneer, dit scherm is naast Full HD ook nog eens HD Ready") waar het het eerst alleen maar was om aan te geven dat die schermen helemaal geen HD zijn (wij mensen worden flink bedonderd als je niet oplet).

Terug op het SAT pad....

Zijn er mensen met goede ideeen, die of mischien iets leuks over en te koop hebben (een goede 2de hands kan natuurlijk ook), of juist goede of slechte ervaringen hebben en dus weten welke ik/we wel en niet zou moeten nemen.

Ik wil (later) oa. ook, binnen het huis, aan CS kunnen gaan doen. Met een computer streaming met de receiver "mee kunnen kijken" is ook wel een leuke optie maar zeker geen must hoewel het makkelijk kan zijn als ik vanachter de pc toch wat wil volgen.

Ik zat nu evt. te denken aan een (goedkope) Dreambox 500 te denken want we hebben een HD/DVD recorder om wat op te kunne nemen en dan maar even "goedkoop" beeld te hebben. dan kunnen we deze later naar de slaapkamer verhuizen als er in de woonkamer tdan och wat anders komt te staan.

Het zijn maar een paar ideeen en mischien moeten/gaan we het wel helemaal anders doen.

Ik hoor het wel, er is alvast veel info op dit forum te vinden...

Later,

NINjak

Wat ik nog even te melden was is dat we 3 LNB's (singles) gebruiken om te kijken naar Astra1/Astra2 en Hotbird. Een aantal LNB's wil ik nog wel eens vervangen (niet allemaal want hotbird hoeft bv. niet) voor quads zodat we op andere plaatsen ook zonder problemen met een receiver kunnen kijken.

Voor Astra3 moet ik nog wat extra's creeeren. Ik heb me er nog niet in verdiept maar mischien kan dat heel makkelijk door een LNB te vervangen door een DUO maar mischien wil ik het wel heel makkelijk kunnen.

maar... eerst een nieuwe receiver want die andere is dus echt stuk.

Laatst bewerkt:
Misschien kun je die vraag even apart stellen, want deze thread is bedoeld om de ervaringen neer te schrijven, als we hier vragen gaan beantwoorden raken we te zeer off-topic.:)

@NINjak, het is de bedoeling dat we hier een draadje gaan krijgen waarin we elkaars ervaringen delen, een verzameling aan ervaringen en kennis van decoders, zodat iedereen er iets aan heeft.

Dus voor vragen zoals Black Tiger zegt, even een nieuw draadje starten. ;)

Mijn nick is dus tringding alias Hans.

ik ben mijn eerste schotel begonnen 6 jaar geleden.Toen Essent drama werd.

Een mvision 7000 totdat binnen een jaar deze niet meer ondersteunt werd door de fijne uitbreiding van Anaal.

Toen een Mvision 9080 usb gematst bij de dealer en zou de oude erbij inruilen maar de hulp vond dat hij er ook niks aan had. Dankzij GXMAX.COM de oude kunnen herstellen en die draaid perfect bij mijn vader. Ik heb inmiddels zijn oude Hyunday hier staan totdat ik een oplossing ivm kaart , aanschaf tweede kaart vind ik belachelijk duur van Anaal.

Nadeel vind ik bij zwaar weer dat ontvangst wegvalt. Terwijl als ik mijn pluutje van 5 meter opzet , deze komt dan over de schotel , het signaal net zo strak is als zonder.:exactly:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan