Apache webserver

T

thoray

ik ben opzoek naar informatie voor het opzetten van apache webserver voor debian.

ik heb apache wel geinstalleerd werkt perfect verder.
als ik in /var/www de homepage's neer zet werkt deze ook onder localhost en op andere pc's in netwerk (als voorbeeld 192.168.1.14/html/test.html)

maar ik als ik nu deze niet in mijn /var/www wil hebben maar in de aangemaakte partitie /html en dan daaronder de homepage's.

heb verder dit ook geprobeerd in /etc/apache/httpd.conf

deze regels aangemaakt.

DocumentRoot /html/homepage

Directory /html/homepage/>

en dan natuurlijk de test.html in /var/www plaatst.

DirectoryIndex /test.html

maar dit werkt niet.

het werkt alleen wanneer ik DocumentRoot /var/www maakt.
en Directory /var/www maakt.

Originally posted by thoray
ik ben opzoek naar informatie voor het opzetten van apache webserver voor debian.

ik heb apache wel geinstalleerd werkt perfect verder.
als ik in /var/www de homepage's neer zet werkt deze ook onder localhost en op andere pc's in netwerk (als voorbeeld 192.168.1.14/html/test.html)

maar ik als ik nu deze niet in mijn /var/www wil hebben maar in de aangemaakte partitie /html en dan daaronder de homepage's.

heb verder dit ook geprobeerd in /etc/apache/httpd.conf

deze regels aangemaakt.

DocumentRoot /html/homepage

Directory /html/homepage/>

DirectoryIndex /test.html

maar dit werkt niet.

het werkt alleen wanneer ik DocumentRoot /var/www maakt.
en Directory /var/www maakt.
en dan natuurlijk de test.html in /var/www plaatst.

Dan kun je gebruik maken van Virtual hosts.

Zoals jij dat wilt gaat het ook een beetje moeilijk worden, je zal de juiste termen moeten gebruiken.
Hier een voorbeeldje. De hoofdinstelling van de httpd.conf zal de documentroot op /var/www moeten blijven staan zoals ie er ook staat.

Daarna maak je virtuele hosts aan.
Hier is een voorbeeld:

<VirtualHost 192.168.0.5:80>
DocumentRoot /html/homepage/www
ServerName www.thoray.org
ServerAdmin info@thoray.org
</VirtualHost>

De /www die je hier achter het voorbeeld ziet is de user homepage, standaard staat deze in veel gevallen op "public_html" maar mag je zelf wijzigen.
Zoals je ziet word hier pas de documentroot van de virtuele hosts aangegeven.
De "gewone" documentroot in de httpd blijft dan gewoon op /var/www staan.

Hier zijn ook weer variaties op mogelijk, zoek maar eens in de documentaties of op internet op Virtual hosts, daar leer je het nodige van wat dat betreft.

P.s. hele berichten quoten is not done, niet mooi, ziet er niet uit, als je iets wil toevoegen kun je in een direct daarop volgende reply zoals je nu ook deed beter gewoon je toevoeging los erbij zetten dan een compleet bericht te quoten.

ja dat was meer een foutje Black tiger van die quote.
wou eigenlijk effe edite omdat ik de ene zin die eigelijk onderaan hoort ineens ergens anders stond dus vandaar.

maar ik zie het ja dat je aan die /var/www moet je echt voldoen

ik ga er weer effe mee stoeien en nog bedankt..

Nou je hoeft er niet aan te voldoen. Maar je moet er we rekening mee houden dat als je dat wijzigt, ook alles wijzigt, dus het beste kun je die gewoon laten staan als standaard.

Daar komt dan in feite ook (normaliter) je hoofdsite in te staan, en de homepages van alle andere mensen (of familie) of wat dan ook, die komen dan onder die virtuele hosts te staan.

Deze komen dan zichtbaar met bijv:
http://jouw.domein.naam/~naam

Waarbij de ~naam dus bijv. is ~thoray als er een homepage account met de naam thoray bestaat.
De virtuele directory zou dan verwijzen naar
/html/homepage/thoray

Dit kan echter ook worden:
http://thoray.dyndns.org/
En dan dus zonder die ~naam er achter, afhankelijk van of de onderliggende dus al of niet een eigen domeintje of subdomeintje geregistreerd heeft.
Dat is net het leuke van die virtuele hosts, je kunt er alle kanten mee op.

Suc6.

klik
Hiermee is je hele linuxmachine via de browser intestellen. Apache kan je op een grafische manier volledig instellen, plaatsen, en startstoppen zoals je wilt. Cron is nooit makkelijker dan dit etc.

In 1 keer op al je vragen een antwoord ;)

G

he kijk....... das pas beter werk ga het gelijk eens uitproberen.

het geen wat Black tiger zei werkt ook maar ik ben nieuwsgierig wat dit voor uitkomsten biedt kan nooit kwaad

maar nog maals bedankt .

nou ik heb eens gedaan.

apt-get install webmin

installeerd webmin, maar dan hoe start je deze webmin als graphische webserver.

ik heb webmin geprobeerd maar niets

http://jouw.locale.ip:10000
Zo start je webmin, deze draait standaard op poort 10000 van je webserver.

Inderdaad een uitermate makkelijke en handige util om alles in te stellen.
Toch is het handig om iets van de basis van Apache te weten want webmin is in sommige gevallen ook niet alles en duidelijk. Maakt overigens gebruik van de /public_html directory voor userdirs maar dat kun je allemaal wijzigen.

Het maakt het in elk geval vele malen makkelijker dan consolemode werken.

wanneer je jouw.locatie:10000 doet, en je ziet gewoon je inlogscherm, dan draait ie toch gewoon? Dan hoef je hem niet te starten ;)

Voor het startcommando zou je gewoon even in je bin of sbin map moeten kijken (ik dacht dat het gewoon webmin was, maar weet het ff niet meer... ben nu ook niet in de gelegenheid om het na te kijken)

Overigens, als je een vast IP adres hebt kan je van bv je werk gewoon je IP adres intikken :10000, en dan krijg je hetzelfde (tenzij je firewall goed is ;))

G

Ja ligt er aan hoe je starten bedoelt. Echt starten of in je webbrowser starten.
Normaliter (althans in redhat, mandrake en suse versies) zal er best een executable in de /bin of /sbin staan.
Maar je kunt hem ook starten net als de rest vanuit /etc/rc.d/init.d hoef je ook niet op commandlines te letten etc.

Blijft een mooie util, ook dat je de modules automatisch kunt laten updaten etc.

Het feitelijke starten.
Maar het ingebruiknemen van een util wat al opgestart is, dat is zoals je eerst bedoelde.

Ik had um ook meteen standaard in mijn config zitten, op het moment alleen niet.
Om die reden kon ik het start commando ook niet ff opzoeken.

Eenmaal draaien is het een heel leuk tooltje. Op die manier hoef je ook niet al te veel kennis te hebben om het systeem op een veilige en goede manier te hebben draaien.

G

ik heb nu alles onder /var/www/html

en dan beginnen hier dus de homepages.

bv map.
- thoray
- test1
- test2

<VirtualHost 192.168.1.14:80>
</VirtualHost>

ServerName www.test1.org
ServerAdmin info@test1.org
</VirtualHost>

ServerName www.test2.org
ServerAdmin info@test2.org
</VirtualHost>

hoe moet ik dit nu zien.
moet ik dus op deze manier doen.
of niet.

en zo ja.
de pagina www.thoray.org werk niet op mijn lan.
werkt alleen wanneer ik 192.168.1.14

en daar zie ik dan een index.html staan uit de map thoray.
maar moet ik nu een DNS naam aan maken met deze naam

thoray.org = 192.168.1.14 <= lan ipadres en hoe weet dns nu welke dit moet zijn waar en hoe doe ik dit nu.

kreeg het met web min niet helemaal dus doe ik het maar zo.

Je documentroots kloppen niet.
Als je de homedirs onder de /var/www/html map gaat maken moet je daar ook naar toe verwijzen en niet alleen maar naar /html.

Dus in jouw geval:
DocumentRoot /var/www/html/thoray/www
=====
Of anders hier de hoofdmap gebruiken omdat dit je hoofddomein is:
Documentroot /var/www/html
=====
</VirtualHost>

DocumentRoot /var/www/html/test1/www
ServerName www.test1.org
ServerAdmin info@test1.org
</VirtualHost>

DocumentRoot /var/www/html/test2/www
ServerName www.test2.org
ServerAdmin info@test2.org
</VirtualHost>

Zie het verschil in de document roots. Doe je dat niet, verwijs je dus steeds naar dezelfde directory en krijg je nooit aparte websites.

Het klopt dat je op je lan niet zo even kunt bezoeken dan moet je dat via ip adres doen, of een proxy gebruiken, dan lukt het weer wel.

thoray.org = 192.168.1.14
Neen, een dns verwijst altijd naar je externe ip.
Dus thoray.org = jouw externe ip
test1.org = jouw externe ip
test2.org = jouw externe ip.

Nu vraag je je af hoe het dan verder gaat omdat alles naar hetzelfde externe ip verwijst.
Automatisch dus, omdat alles naar Apache gaat, en apache kijkt naar de namen die opgevraagt zijn, bijv test1.org of test2.org en gaat dan in z'n virtual host gegevens kijken van welke directory hij de pagina moet laten zien.

Doch kijk even verder, want ik heb hierboven wel voorbeelden aangegeven, maar volgens mij, als je alles nog standaard hebt, zul je voor test1.org en test2.org daar nog /public_html achter moeten zetten, dus in plaats van /www tenzij je natuurlijk met webmin de /public_html vervangen hebt door /www.

Zolang je verbinding heb met het Internet zal je systeem altijd de DNS server van je provider kiezen (of diegene die je hebt opgegeven!)

Dus heel reeel gezien zal wanneer JIJ in je browser www.thoray.org intikt altijd via buiten naar dat webadres gaan zoeken.
Als je www.thoray.org hebt aangevraagd, dan zal ie um uiteraard vinden. Zelf een DNS zerver opgezet? Dan moet je eerst in je eigen DNS server aangeven dat jouw INTERNE 192.168.1.14 www.thoray.org is.

G

ps Als je een webpage in zo'n map zet, zorg dan wel dat ie index.htm heet!!!

(tenzij anders aangegeven in apache, wat je weer kan bekijken met dat geweldige programmatje webmin)

yep helemaal begrepen nu alleen nog voor elkaar krijgen.

maar daar valt wel uitkomen nu.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan