asdl aansluiten...

O

opeltje

effe een vraagje voor de asdl kenners.....ik ben alleen bekend met kabelinterpret........

zondag moet ik bij kennissen een asdl pakket aansluiten. het gaat hiet om een analoge lijn......

nu loopt er vanaf de hoofd aansluiting een 4 aderige kabel naar de wandcontactdoos in de woonkamer. vanuit hier loopt er een kabl door naar de pc voor de nu nog aanwezige modem.

nou dacht ik het volgende:

de telefoonleiding in het huis na de hoofdaansluiting heeft 4 aders.

hiervan worden tegenwoordig maar 2 gebruikt meen ik.

als ik nu de splitter op de hoofdansluiting aansluit en daarna de bestaande kabel die naar de woonkamer loopt opsplits in 2 keer 2 aders...2 voor de gewone telefoon en 2 voor de asdl modem..en die dus ook doorlus naar de asdl modem..gaat dit goed, of moet je echt een nieuwe lijn, rechtstreeks vanaf de splitter trekken? dit ivm storing ed....

groeten opeltje

Want dan kun je de splitter ook daar op het stopcantact aansluiten natuurlijk.

Als er ergens anders een telefoon staat, dan moet je ervoor zorgen dat die wel achter de splitter zit, en dan kun je het zo proberen als je het nu brengt.

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar het zou niet zo'n groot probleem moeten zijn het zo te doen.

Splitter moet zo dicht mogelijk bij het punt waar de lijn binnenkomt.

Meestal in de meterkast. Vervolgens sluit je het ADSL modem met een kort kabeltje aan op de splitter (ook in de meterkast opbergen) en dan kun je vanaf het modem met een UTP kabel naar je PC.

Al dat goedkope telefoondraad ertussen geeft je kans op verlies dus lagere snelheden.

Daar dacht ik ook al aan.

Maar.

Zeer grote kans dat het hier weer om een fijn standaard (want lekker goedkoop) USB modem gaat.

Dat ga je zeker niet trekken met je USB kabeltje naar de meterkast.

Trouwens, over goedkope telefoondraad gesproken; kijk maar es wat voor kabeltje er bij de splitter geleverd word.

Slechtere kwaliteit konden ze echt niet vinden.

Verder ben ik het wel met je eens, zo heb ik het zelf ook zitten.

Eigenlijk hoort dat soort spul allemaal in de meterkast, maar dan gaan we wel met het netwerk het huis door en zeker niet met USB werken.

het is een ethernet modem.......en inderdaad 1 toestel en die staat in de woonkamer....

groeten opeltje

De telefoonkabel tussen de splitter en het modem mag best wel de nodige meters zijn hoor, maar je moet het niet al te gek maken.

Een meter of 10 moet in elk geval geen probleem zijn.

Het is wel van belang de splitter aan te sluiten op het eerst binnenkomende punt van de telefoonlijn in het (ISRI punt), in nieuwere woningen te vinden vaak in de meterkast zoals aangegeven, bij oudere typen woningen vind je ze eerder in de huiskamer (een wat langere wandcontactdoos).

Theoretisch gezien zou je de 4 draden kunnen gebruiken, maar dan heb je inderdaad toch meer kans op storingen. Dat wil niet zeggen -dat- je storingen krijgt, maar de kans is wel groter mede omdat de afscherming dan ook maar heel miniem is omdat je draden bij elkaar zitten.

Beter is een apart draadje naar je modem te trekken.

Hmzzz ons huis is toch al vrij oud en daar zit zo'n rond doosje in de meterkast met schroefjes erin. Lollig, op de handleiding van kpn staan allerlei aansluitpunten afgebeeld, behalve die van ons ;)

Wat je kunt doen is een twisted pair kabel gebruiken om de telefoonlijn te verlengen (ik weet niet of ze die ook in 2 aders hebben). Als de A/B getwist zijn heb je in elk geval geen extra L in je leiding..

Het zal altijd wel werken, je verliest hooguit wat snelheid.

we gaan dus maar voor safe een nieuwe lijn naar de pc...

bedankt voor de tips,

groeten opeltje

het werkt dus....overigens wel een goedkope rommel...die kabels en plastic tang die je er bij krijgt....maargoed, het werkt.

groeten opeltje

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan