Astra 2, Astra 1 en Hotbird..

I

iceke

Ik zit hier te knoeien met een schotel met 3 Lnb's..

Hotbird /Astra 19° & Astra 28°

Ofwel heb ik beeld op HB& A28° Ofwel heb ik beeld op Astra 19°..

Als ik afstem op astra 19° moet ik de schotel een beetje meer naar het Oosten draaien om beeld te krijgen op de andere 2 Sat's.

Ik moet die Lnb houders op een horizontale lineaal monteren en heb Asta 19° perfect in het midden gezet, en de andere 2 Lnb's 75mm uit het midden.

Als ik Mas zijn verhaaltje doortrek moet de HotBird Lnb dus hoger liggen dan de Astra LNB, maar hoeveel ?

Mischien een stomme vraag, maar maakt het uit of de Lnb's loodrecht in de houders steken of steek je die een beetje schuin met de satelliet mee ?

Enfin, om een lang verhaal kort te houden, hoe komt het dat ik mijn Astra 19° niet perfect in het midden krijg & hoeveel graden moet ik die LNB houder naar links kantelen ?

Laatst bewerkt:
Om het onderwerp van knutsel niet te laten ontsporen (voor knutsel), heb ik er even een apart onderwerp van gemaakt, met een verwijs naar dat andere onderwerp.

Aangezien knutsel aangeeft een echte beginner te zijn, en dit onderwerpje gaat uitmonden richting geavanceerd.

Op die manier blijft het wat overzichtelijker voor knutsel.

Het is inderdaad zo dat de hotbird ten opzichte van de astra "hoger" hangt, en verder is het zo dat Astra 2 (28 oost) "lager" hangt.

Ik heb het tussen aanhalingstekens gezet, omdat dit strikt gezien onzin is, alle tv satellieten hangen op dezelfde hoogte, aan de zogenaamde clarke belt.

Diezelfde hoogte is gemeten ten opzichte van het aardoppervlak recht onder die satelliet.

Zoals we inmiddels weten, is de aarde niet plat maar een bol.

Maar wij zitten hier op een vaste plaats op het aardoppervlak (die bol), en vanuit ons eigen oogpunt gezien, hangen die satellieten dus niet op dezelfde hoogte.

Als we van astra 1 naar astra 2 gaan, moeten we behalve naar links, ook een beetje omlaag gaan.

Gaan we naar hotbird, dan moeten we een beetje omhoog.

Het verschil tussen deze twee is telkens niet heel erg groot, ik schat dat je het met 1 graadje wel hebt gehad.

Heel verhaal, maar ik betwijfel of dat je probleem wel is.

Zoals je zelf al meldt, je hebt je installatie in eerste instantie uitgericht op astra 1.

Het verschil tussen astra 1 en astra 2 is (28,2 - 19,2 =) 9 graden.

Het verschil tussen astra 1 en hotbird is (19,2 - 13 =) 6,2 graden.

Ik zie hier een verschil van een kleine drie graden, en dus kun je niet stellen dat beide LNB's op 75 m van de astra 1 -LNB moeten staan.

Je moet op die 150 mm, het verschil van die twee buitenste satellieten verrekenen.

Als ik je goed begrijp, klopt de afstand van 150 mm wel voor astra 2 en hotbird.

Dus die moet je dan ongemoeid laten.

Nu moet je dus de verhouding 150 mm staat tot (9 = 6,2 =) 15,2 graden verwerken.

Heel brutaal ga ik dan stellen dat die 0,2 graden niet zo heel veel meer zal uitmaken, zodat we er een simpele rekensom van kunnen maken.

Afstand van hotbird tot astra 1 satelliet moet dus veranderen van 75 mm naar 90 mm.

De afstand van astra 1 tot astra 2 word dan vanzelf 60 mm.

Eventueel kun je er nog een millimeter verschil in maken om die twee tienden graad goed te maken.

Dan kom je dus uit op 89 mm en 61 mm, maar ik zou dat niet doen.

Met dit verschil zou je installatie ineens een stuk beter moeten werken.

Ik weet niet hoe je de LNB houder op de lineaal gemonteerd hebt, maar met een paar ringetjes kun je ook nog wat experimenteren met de perfecte hoogte.

Ik wijs hierbij nogmaals op het feit dat het schotelblad een spiegel is, en de natuurkunde vertelt ons dat de hoek van intreden gelijk is aan de hoek van uittreden.

Dit geldt niet alleen voor licht(golven) maar ook voor de radiogolven die ons zo interesseren.

We mogen een willekeurig punt op het (effectieve deel van dat) schotelblad aannemen als vlak, en dus hebben we nu iets waarmee we verder werken kunnen.

Dit laatste verhaal doet mij tot de conclusie komen dat ten opzichte van astra 1, de astra 2 LNB een fractie hoger moet hangen, en die van hotbird dus een fractie lager.

Dat is dus andersom als wat je uit dat andere verhaaltje van mij doortrok..

Tot slot, de meeste van de genoemde satellieten hangen dus recht boven "hun" stukje aarde.

Als ze op een paal zouden staan, zie je vanaf de grond (eigenlijk het middelpunt der aarde) een mooie waaier omhoog gaan.

Teneinde een perfect afgesteld geheel te krijgen, zou naar dat verhaal de onderkant van de LNB die naar hotbird kijkt, het meest recht naar beneden moeten wijzen.

De astra 1 LNB moet dan ietsje gekanteld worden (met de horizon mee dus), en die voor astra 2 weer een beetje meer.

Ik zeg zou, omdat dit meestal niet nodig is.

De genoemde verschillen zijn dusdanig klein, dat je dat zonder specifieke meters vrijwel niet kunt instellen.

Bovendien compenseert de satelliet uitbater meestal dat verschil ook al, omdat die zijn signalen nou eenmaal een bepaalde kant opstuurt en op die manier het instellen niet te moeilijk maakt vaar Nico de doe het zelver.

Overigens, als je es mooi weer hebt, èn zo'n specifieke meter (een spectrum analyser), is het erg leuk om met een dergelijke installatie te experimenteren.

Kun je precies zien wat een bepaalde wijziging met je signaal doet.

Laatst bewerkt:
ik moet mijn schotel dus ook nog steeds uitgaan richten naar die astra2 en dergelijke, maar nu al lezende, begin ik toch en beetje de "bibbers" te krijgen...

hoe werkt dit met een rotor, is dit instellen van de freq's? en gaan met die banaan?

want ik ben al eens bezig geweest met het afstellen naar 28.2 maar het is nog niet gelukt. ;)

Als je met een rotor werkt is dit hele verhaal over spiegels niet van toepassing.

Met een hele simpele channelmaster rotor bedoeld voor de aloude hark antennes van weleer zal je niet fatsoenlijk kunnen draaien.

Maar heb je een echte (DiSEqC) rotor, dan is dat verhaal anders.

Want dan draai je over een as ie niet haaks is met de horizon.

De as van je rotor heeft er dan zo'n rare knik inzitten, en die zorgt ervoor dat de schotel uiteindelijk met de horizon zal meedraaien.

Op satellieten die zo dicht bij elkaar zitten als de in dit onderwerp genoemde, zullen verdere instellingen niet erg veel uitmaken, maar als je ver wil kunnen draaien, heb je een extra as welke goed ingesteld moet worden (aangeduid met declinatie).

Met andere woorden freggel1, bovenstaand verhaal is eigenlijk niet van toepassing op jouw installatie, maar geeft wellicht wat meer inzicht en is dan natuurlijk nooit weg ;)

Met zo'n DiSEqC motor is het eigelijk alleen een kwestie van aangeven "daar staatie" en klaar, voortaan alleen nog maar het van "draai er ff heen" DiSEqC signaal en klaar is Klara.

Bedankt voor de uitleg mas3 gaan we morgen ff direct uittesten..

Maak je geen zorgen freggel, met een rotor is het niet zo moeilijk, als alles perfect pas staat !

Je zet de rotor op zijn nulpunt, richt die uit op het zuiden(op 1w dus want daar hangt een satteliet) en dan is het uitpassen naar de uiterst oostelijke en de uiterst westelijke sat die je kan ontvangen..

Wijze mensen hebben ooit bepaald dat de nulmeridiaan door het Engelse Greenwich loopt.

Die nullijn is dus het begin van de graden waarin men de wereld verdeeld heeft.

De tijd is daaraan gerelateerd (nou ja, aan de draairichting en snelheid van de aardbol) en de nulmeridiaan is dan ook de plaats waar officieel de tijd begint.

De wereld tijd heet GMT voor Greenwich Meridian Time, wij in NL hebben GMT +1.

(na een uurtje verder draaien kijkt de zon naar onze regio, de verdeling is gemaakt in hele uren)

Dat betekent dat wij ietsje ten oosten zitten van die nul.

Wanneer je nu pal naar het zuiden kijkt, kun je nooit uitkomen op 1 graad west, want dan kruis je ergens de nulmerdiaan.

Om die reden is het beter te kiezen voor de eerste satelliet ten oosten van de nul, omdat dat dan dus meer in onze richting zit.

Deze eerste satelliet hangt op 5 graden oost en is het sirius clustertje, ook eigendom van de ons al bekende astra uitbater SES.

Dit punt is het zeer belangrijke beginpunt zijn van je instellingen.

Elke afwijking hier is van invloed op het draaibereik van je schotel, en dus is het aan te raden om hier secuur me om te gaan.

Ik leer hier dus nog elke dag bij zie.. ;-)

Gelukkig moet ik niet elke maand een schotel placeren :)

Ja en ik ook.

Gelukkig maak ik ook foutjes.

(na een uurtje verder draaien kijkt de zon naar onze regio' date=' de verdeling is gemaakt in hele uren)[/quote']
Dat is niet waar; tis andersom !

Dus de zon is na een uurtje verder reizen in Engeland aangekomen.

We zullen er nog eens voor gaan zitten, en dat ding, uhh ik bedoel die twee dingen eens deugdelijk uit gaan richten. :biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan