Badr 3/4/6 ontvangst.

M

mohsinddd

ik heb mn schotel met monoblock afgesteld op badr 3/4/6 en astra 3 op 23,5 graad.

Maar op de Badr ontvang ik de 1e frequentie 11.727H met 64 soms 65 % met een archsat 100cm schotel.

De 11.919H ontvang ik helemaal niet blijft gewoon rood. maar daar zit de MBC zenders dus nou net op.

ik heb het idee dat ik veel mee V dan H frequenties ontvang, hoe kan dit komen? elevatie fout ? of horizontale niet goed gedraait?

Hoi mohsinddd.

Zoals je bemerkt hebt, heb ik je onderwerp verplaatst omdat ie in een nieuws forum stond (waar wel de badr veel besproken is).

Hier is ie beter op zn plaats.

Je vertelt dat je een schotel met monoblock hebt, en dat je die hebt uitgericht op Astra3 (23,5 oost) en badr (26 oost).

Die zitten dus 2,5 graden uit elkaar.

Dan vraag ik me direct af welke monoblock je daarvoor gebruikt.

Vermoedelijk eentje die gemaakt is voor Astra1 en Hotbird, met een verschil van 3 graden.

Heb je verder rekening gehouden met het verschil in horizon van deze twee satellieten (ten opzichte van je eigen positie) ?

Want dat is natuurlijk weer net anders als voor bijvoorbeeld Astra1 en Hotbird.

Wat je kunt proberen, is je schotel net ff een beetje anders af te stellen zodat de badr het best ontvangen word.

Dus uitgaande van de installatie die je nu hebt, en dan het spul net zoveel aanpassen dat een en ander beter werkt op badr.

Dat zijn dan elevatie, azimuth en polarisatie dus hoogte van de schotel, links/rechts van de schotel en de hoek van je LNB ten opzichte van waterpas.

Als je zegt dat je meer V dan H frequenties krijgt (even nazien op lyngsat of ze zo ook niet verdeeld zijn op die satellieten natuurlijk), zou ik met de LNB hoek beginnen.

Succes ermee.

hallo,

ik heb een nieuwe triax tds 110cm met een multifeed houder, nu wil ik onder andere Badr 26,0E ontvangen echter heb ik een belachelijk slecht ontvangst, de meter van de ontvanger slaat niet eens uit als ik de schotel draai pas als ik m naar een andere frequentie draai en ook geen een H frequentie alleen maar V wat kan er mis zijn?

Zie mijn eerdere antwoord.

Weet je zeker dat je LNB bedoeld is voor deze combinatie ?

Want als dat niet het geval is, kun je dus dit soort zaken krijgen.

Is je multifeed houder er eentje die je kunt instellen, of is het een vaste ?

Overigens had je het in je eerste vraag over een monoblock, en dat gaat niet samen met een multifeed houder.

Want dan probeer je met je monoblock gebruik te maken van een truuk die al uitgebuit is met de multifeed.

Of heb je inmiddels de eerste installatie gesloopt en vervangen door een nieuwe set ?

Een grote schotel is over het algemeen beter dan een kleinere schotel.

Dat komt onder andere omdat de grotere oppervlakte meer signaal kan "vangen", maar ook door wat heet de openingshoek.

De openingshoek word kleiner, als de schotel groter word.

Het is ook afhankelijk van het type schotel, maar van het type dat jij gebruikt, is dit zeker zo.

De openingshoek geeft weer als het ware, hoe breed je schotel kan kijken.

Als die kleiner word, betekent dat dat je je schotel nauwkeuriger moet richten naar de betreffende satelliet.

Maar als je een multifeed wil doen, moet je dus eigenlijk zo breed mogelijk kijken.

Die twee gaan dus niet zo heel goed samen.

Tenzij je een schotel gebruikt die daar speciaal op ontworpen is natuurlijk.

Het zou dus kunnen zijn dat je betere resultaten behaalt met een kleinere schotel.

Maar daar zou ik me nu niet direct op concentreren, eerst maar eens andere zaken uitsluiten.

oke ik heb dus een triax tds 110 met een verstelbare multifeed houder.

ikheb wel het monoblock er voorgebruikt kop1 in het midden plaatsen maar ook met losse lnb's in het midden werkt het niet.

----- Added 16/8/2008 at 12:34:27 -----

wat ik graag wil ontvangen is hotbird astra 19,2 en astra 23,5 en dan dus de badr26,0 de laatste 2 hebben dus maar 2,3 graad verschil maar ik wil eerst wel eens alleen de badr fatsoenlijk ontvangen en dan verder kijken de lnb's zijn van alps en kunnen kort genoeg op mekaar volgens mij want tussen de 23,5 en de 28 valt een dikke ruimte waar je de 26 makkelijk in moet kunnen vinden lijkt me

Laatst bewerkt:
Ik zou eens proberen de LNB die naar BADR kijkt, hoger of lager te zetten (de skew van de schotel).

Zo te zien ligt het brandpunt dat gemaakt word van de BADR satelliet, boven of onder je LNB en die pakt dus niets.

Je kijkt met deze opstelling alleen naar satellieten die ten oosten van het zuiden hangen.

De LNB's moeten met het aardoppervlak meekijken, dus hoe verder naar het oosten, des te lager zou de LNB moeten staan.

Maar je schotel is een spiegel, en dus spiegelt dit soort zaken ook tenzij ze in het midden zitten.

Zo is de LNB die meest rechts zit (als je achter de schotel staat en dus met 'm meekijkt naar de satellieten) degene die naar BADR kijkt.

Die LNB moet vermoedelijk dus hoger komen.

Je kunt dit instellen door de schotel in zijn geheel te kantelen naar links als je er achter staat.

Uiteraard moet dat wel mogelijk zijn met de manier waarop je schotel gemonteerd is, dus dat weet ik ook niet.

Ik zou beginnen met je schotel perfect af te stellen (zonder multifeedhouder dus) op (13 + ((26 - 13)/2) = 20,5 graad oost.

Dat is wat lastig want daar hangt niets wat je kunt ontvangen.

Daarna kun je de BADR proberen te vinden door dus de schotel zelf links / rechts te kantelen, met een LNB die op de juiste plaats gemonteerd is.

Dit is allemaal wat lastig maar wel te doen.

Ik hoop dat dit verhaal je wat duidelijkheid verschaft.

Wanneer je een hoop satellieten tegelijk wil ontvangen (meer dan deze 4), zijn er betere oplossingen.

De wave frontier is er daar eentje van.

Die heeft een aantal eigenschappen waardoor je dus veel satellieten tegelijk kunt ontvangen.

Maar die heeft daarvoor ook de nodige instelpunten, die je met andere schotels gewoon moet ontberen.

oke ik begrijp je verhaal, nu hoor ik dat er met de triax ook een tweak is het naar binnen brengen van de lnb arm voor een stukje van 25mm ong. iemand die dit herkent en weet of het hierdoor verbeterd.

en ik denk dat ik maar een aparte lnb ga kopen een smart 0,2 denk ik ik gebruik nu een alps voor de Badr

Nou ik zal me er ook eens tussen mengen maar ik kan geen optimistische berichten geven zoals bekend wil je de Badr6 ontvangen maar die is niet voor Europesche kijkers bestemd.

De Badr6 is gebouwd met de nieuwste beam technologie en de beam is strak gericht op het midden oosten.

De beam kun je vinden op de site van Arabsat ook daar kun je de Badr3 en 4 vinden die wel te ontvangen zijn.

Uiteraard heb ik het hier alleen over de KU band van de Badr6 die niet te ontvangen is de C band zou wel moeten lukken.

Je zult je hier tevreden moeten stellen met wat er nog te zien is op Badr4 de Badr3 is nog maar één transponder in gebruik maar de MBC kanalen die je wil ontvangen zitten op de Badr4 dus kijk op een site als Lyngsat.

Dus een andere schotel of een andere lnb zal niets oplossen in mijn ogen, nou hopenlijk is het zo een stuk duidelijker.:)

hallo,

ik heb een vraag..

Ik heb nu Arabsat ontvangst ik kan bijna alles ontvangen in badr 4 ..

maar waarom kan ik nou bepaald 1 frequentie niet ontvangen het betreft 11919 v 27500 3/4

En is badr 6 te ontvangen?

@hamma007

Hoi maat! Welkom op ons board!

Quote En is badr 6 te ontvangen? Unquote

Volgens mij niet, je andere vraag Quote maar waarom kan ik nou bepaald 1 frequentie niet ontvangen het betreft 11919 v 27500 3/4 Unquote ga ik even uittesten, ben zo terug. (kijk even ondertussen naar

http://nl.kingofsat.net/index.php

Ik ben zo terug.

Groetjes,

Bones

----- Added 21/10/2008 at 08:17:06 -----

@hamma007

Ik ontvang weldegelijk stations op de genoemde freq: 11919V, 27500, 3/4; alleen is de signaalsterkte hier mager (30%, gemeten met mijn D-box icm Lenson Heath 80cm schotel).

Als het hier gaat onweren ontvang ik ze niet meer dus.

Ik ontvang de volgende stations:

Al Hurra Iraq

Al Hurra (volgens mij precies hetzelfde als die hier boven staat)

Shefaa TV

Tanoos

Bab el mawada

Al manar TV

OTV

Ameen

U mark

Auto One

Done Deal TV

Roman ceya TV

Hamsa

DiTVe Promo3

Rayhama TV

DiTVe Promo 2

(De radiostations laat ik achterwege)

(De stns Beeaty TV en Al-Istiraha werken niet bij mij, dus die zullen wel gecodeerd zijn)

Over de Bard 6 hebben ook veel members geschreven (waaronder o.a. ons Aart), en is hier niet te ontvangen

Nu denk je ook, wat heb ik nou aan dit bericht van Bones....Ik ontvang deze zenders niet, dus wat moet ik ermee?

1. Of je hebt een te kleine schotel.

2. Of je schotel staat niet goed afgesteld.

Ik kan je echt garanderen dat ik deze zenders gewoon kan ontvangen op de door jou genoemde freqentie.

(Vergeet niet dat deze zenders met een kwaliteit van 30% bij mij binnenkomen, dus dat is niet veel, de hemel is hier zwaar bewolkt -ik zie geen enkele ster- en dat telt ook mee)

Groetjes,

Bones

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi hamma007, welkom op het Satellite FUN Board !

En hoi Bones.

Maar goed dat ik nog even ververste, want je hebt nog maar net geherreageerd.

De bewuste transponder is wat men bij badr noemt de MBC beam.

Behalve op kingofsat, kun je ook op lyngsat je veel data over satellieten terugvinden.

Daar kun je onder andere zien waar die transponder te ontvangen is (klik!).

Je ziet dus dat deze helemaal niet op ons gericht is (wel op noord Afrika), en dat Bones mazzel heeft dat ie daar überhaupt nog wat vanaf kan trekken.

Alleen als je een flinke schotel hebt (en die erg goed afstelt), kun je deze transponder enigszins goed ontvangen.

Hoi MAS3!

Klopt helemaal wat je zegt; mijn D-box had dmv AFC de Freq 11938V gepakt.

@hamma007

Op de horizontale transponder 11919 ontvang ik niks.

Groetjes,

Bones

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan