Beginner vragen

G

gerrit

Hallo daar,

Ik heb al een tijdje een schotel alleen ik heb nogaal snel last van uitval.

Heeel vaak heb ik last dat ik geen zenders kan ontvangen en heb ik alleen een rood vierkantje rechts onderin.

Ik heb weinig kennis van schotels aangezien iemand anders voor mij deze heeft geinstalleerd.

Ik kan deze persoon nu ook niet om hulp vragen vandaar mijn vragen aan jullie.

Ik heb een triax schotel en een philips decoder

hieronder wat technische details die ik op kan vragen vanuit de decoder

satteliet: astra 1g

band: KU

frequentie: 12515

LO LNB: 10600

polarisatie: horizontaal

schakeling (22khz): JA

Voeding staat aan op de LNB

Ik ontvang dus ook geen BVN

Wat kan ik doen om dit te verbeteren. er staan wel een paar bomen rond het huis maar de schotel hangt hoog naast het huis.

Wie o wie kan mij helpen want ik word helemaal gek dat ik geen beeld ontvang.

bedankt!

Je kan bij dat zelfde menuutje ook zien hoe het signaal is.

Doe dat eens.

Ja geen signaal dat wijst er op dat de schotel niet optimaal staat uitgericht, je zou de schotel iets moeten draaien tot dat je weer beeld op BVN hebt.

Het hoeft vaak maar heel iets te zijn dan is er weer beeld, probeer hem dan zo optimaal te krijgen en daarna goed vastzetten.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de schotel van de week met de storm iets verschoven is.

Hij is inderdaad vande week verschoven maar, ik had daarvoor ookal veel last ervan en dan hoefde het soms maar iets te miezeren en hij deed het alweer niet.

Wat betekend trouwens dat rode vierkantje rechts onderin? Dit heb ik dus als ik geen beeld heb.

(Ik kan trouwens ook een meter van iemand lenen om het af te richten.)

Nu weet ik niet hoe groot je schotel is maar met een kleine schotel heb je dus veel sneller uitval als met een iets grotere (regenreserve) maar met motregen hoeft je signaal met een kleine schotel ook niet weg te vallen.

Dus waarschijnlijk is hij nooit optimaal uitgericht geweest, ja je kunt met een meter proberen het zo goed mogelijk te krijgen.

Maar vandaag lijkt het me ook geen dag om het dak of de ladder op te gaan weer regen en wind.

Het rode vierkantje weet ik niet precies, maar dat zal wel iets zijn als geen signaal.

Yep, lijkt mij ook het verstandigst, leen die meter en stel hem met een meter af da's altijd beter.

Draai de schotel niet -te- los en denk er aan bij het weer vast draaien dat je dit beurtelings links en rechts doet, anders gaat het signaal weer lopen met je.

Het is heel belangrijk om met "tikjes" te werken, daarmee bedoel ik dat je nooit de schotel bij het scherpstellen even zo moet draaien, het zijn tikjes van millimeters, want met 2 mm teveel kan al het verschil zijn tussen beeld of geen beeld of wel beeld maar niet meer met wat motregen.

Daarom dat zo'n meter ook zo handig is.

Het rode vierkantje betekent dat je geen signaal hebt.

Een rood stipje (rond) betekent geloof ik dat ie het niet kan decoderen.

Verder is het niet alleen links/rechts wat je ff moet controleren, maar ook hoog/laag.

Doe beide twee keer achter elkaar voor de zekerheid.

En we gaan er met zn allen van uit dat je er geen gamma (dat zeg ik...) huis tuin en keuken coax kabel tussen hebt zitten.

Wat ik heb gedaan nadat de schotel goed stond,

met een water vaste stift streepjes gezet op de buis en klem dus op alles wat los of verschuiven kan kun je zo zien of de schotel is verschoven en kan je hem er zo weer op zetten .

Gr.Nollie

Hoi mensen bedankt voor de info hoe ik het beste de schotel kan africhten en vast zetten.

Ik heb die meter geleend en heel voorzichtig afgesteld. Ik heb ook de coax connectors vernieuwd en tadaaa, hij doet het nu weer!

|Ik heb ook nu 2 stipjes gezet voor als die weer es verdraaid door harde wind.

Goeie tip nollie

Thx voor alle info en tips!

met vriendelijke groet,

Gerrit

gisteren heb ik mijn antenne verwijderd aan de mast zat ook mijn schotel bevestigd.

Ik heb de mast afgezaagd en op precies de zelfde manier weer aan de beugels gezet.

Tot mijn grote verbazing heb ik totaal geen signaal meer

Heb nadien de schotel met lnb vervangen maar kan geen

contact meer krijgen met de satelliet.

wie weet wat hier de oorzaak van is

@ albert.

Hangt de schotel nu lager, het kan zijn dat hij nu tegen een gebouw of boom aankijkt.

Om astra te ontvangen moet de schotel 2 keer zover van het opstakel staan als het hoog is.

En zon metertje heb je voor ongeveer 15 euro

dit zijn niet de beste meters maar het word al veel gemakelijker

Groet g@it

Laatst bewerkt:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan