beginnersvraag diseqc

M

Maggy

Ik zit nu in m'n oude huis waar TV nog signaal uit de muur trekt. Mijn in het nieuwe huis nog aan te sluiten satellietspullen en handleidingen liggen in het nieuwe huis. Ik probeer me via Internet alvast op dit avontuur goed voor te bereiden.

Nou dacht ik een slim setje te hebben, een Selfsat H10D met bijpassende rotor met Qbox positioner met Philips DSR7141 HD receiver. Dat spul zou allemaal Diseqc compatible zijn dus ik dacht, als ik straks van Ned1 naar BBC1 zap, dan zorgt het hele spulletje automatisch dat de schotel van Astra1 naar Astra2 draait.

Maar inmiddels begin ik te twijfelen. De Qbox is Diseqc 1.2, voor zover ik kan vinden ondersteunt de Philips Diseqc 1.1. Dat de Qbox de motoren van de rotor aan kan sturen en de posities van de satellieten kan onthouden, dat leidt geen twijfel. Maar is een Diseqc 1.1 switch commando vanuit de Philips genoeg voor de Qbox om te begrijpen wat er van 'm verwacht wordt? Of zal ik bij elke zenderwisseling me zelf eerst moeten afvragen op welke satelliet die zender zit en met de Qbox afstandsbediening eerst naar die sat toezwenken voor de philips kan zappen?

Jonge had van te voren toch een beetje opgelet dit setje krijg je niet werkend de Philips heeft geen disqC 1.2 (motorsturing) en de disqC 1.0 begrijpt dat niet.

Kun je niet beter een andere schotel nemen als de Selfsat en misschien kun je daar een plaats voor vinden dat hij ook niet opvalt tenminste ik neem aan dat je de Selfsat hebt omdat hij er niet uit ziet als een schotel.:)

De verkoper verkocht omdat hij het van z'n huisbaas van de muur moest halen, maar ik geloof 'm zonder meer dat het bij hem een werkend setje was. Misschien werkend met 2 afstandsbedieningen maar dat mag niet zo'n probleem zijn.

Dat het niet aan de praat te krijgen is dat lijkt me overdreven. Maar als je gelijk blijkt te hebben zal ik dat hier ook eerlijk toegeven. In het ergste geval monteer ik deze Selfsat stationair richting Astra1 en komt er nog een stationair op Astra2 gericht, dan zien jullie de rotor en qbox vanzelf hier te koop of op marktplaats (tenzij de winkel waar ze vandaan komen ze terug willen).

Een schotelvormige schotel wil mijn partner niet. Ik vind ze ook foeilelijk maar ben wat praktischer ingesteld.

Inderdaad het kan zo makkelijk zijn die Selfsat daar gebruiken ze meestal een HH90 Stab disqC motor voor maar de Qbox positioner ken ik eigenlijk niet maar blijkt 36 volt motoren aan te kunnen sturen.

Ja dan zou het kunnen als je ook een 36 volt motor gebruikt met inderdaad een afstandsbediening om eerst de motor naar de juiste satelliet te draaien daarna zappen met de AB van de ontvanger.

Maar het lijkt me een nodeloos ingewikkelde opstelling en een gewone schotel kun je ook pimpen kijk rechts bij de fotowedstrijd best leuke dingen tussen.

http://www.waarisjouwschotel.nl/

Ja, de rotor heet inderdaad HH90.

Een 60 cm smiley of zonnebloem aan de muur? Nee hoor, dan nog liever een transparante schotel. Al voorkomt ook die niet dat de bevestigings- en richtmaterialen dan juist extra opvallen, om het nog niet te hebben over de arm met LNB's...

Een andere oplossing zou zijn de Philips ontvanger vervangen door een Diseqc 1.2 compatible ding. Het is het HDTV type dat in de regel voor € 199 wordt aangeboden. Suggesties voor welke ontvangers beter geschikt zijn voor ons zijn welkom. Jammer dat ik nog nergens een website of wiki of spreadsheet heb kunnen vinden dat ontvangers overzichtelijk met elkaar vergelijkt.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan