Bij onweer ontkopp of niet

B

boeddha

Ben eigenlijk benieuwd of het noodzakelijk om je satkabel te ontkoppelen van je decoder bij onweer?

Zijn er mensen met ervaring die ooit een inslag via de schotel hebben gehad? (hoop eigenlijk van niet)

Goede vraag:
sta er even van te kijken dat er nog niet op gereageerd is.
ik zelf denk dat het niet zo erg nodig is ..
de kans dat namelijk de bliksem in je schotel slaat is relatief klein
natuurlijk kan een bliksem die een paar honderd meter verder inslaat in bijvoorbeeld een zendmast boom of kerktoren afketsen en dan alsnog in je schotel slaan.
de kans is dus niet zo heel erg groot,
het verhaal dat de bliksem altijd het hoogste punt in de omgeving pakt daar geloof ik niet zo in,
daarbij komt natuurlijk ook mocht de bliksem op je schotel slaan dan heeft hij als het goed is genoeg aarde aan bijvoorbeeld je muur dus dan zou de bliksem recht op je lnb moeten slaan en dan dus de spanning doorvoeren via je kabel naar de ontvanger/tv ja dan kan je alles weggoien :)
het ligt anders bij de kabel:
mocht er een blikseminslag zijn in bijvoorbeeld een verdeelkast bij jou in de buurd of zelfs een dorp verder en je tv /telefoonkabel zit aangesloten is de kans groter dat je tv/telefoon/internet modem een opdonder krijgt.
heb dat nemelijk zelf al eens ondervonden dat er aan het begin van het dorp een blikseminslag was .. tv , radio hebben daar geen last van gehad maar de geliefde firma UPC had de handen vol om overal nieuwe modems te plaatsen die hadden allemaal de geest gegeven.
al met al is het natuurlijk altijd verstandig om je kabel los te koppelen achter je ontvanger en die goed te aarde aan bijvoorbeeld je verwarming bij een onweersbui bij jou in de buurd
maar zelf vind ik de kans zelf erg klein dat hij daar inslaat.
wie hier een andere kijk op heeft of ervaring hoor ik het ook graag.

De kans is natuurlijk erg klein dat de bliksem bij jou inslaat. Maar er zijn ook mensen die de lotto winnen, dus neem het zekere voor het onzekere en trek de antenne er uit zou ik zeggen.

Je zou maar net bezig zijn de plug los te draaien en de bliksem slaat noodlottig toe!!!

Ontkoppelen van de coax, scartpluggen eruit en niet te vergeten de 220-230-240 eraf, en dat allemaal voor een kans in de loterij???

De kans dat je met het patchen je receiver naar de bliksem helpt is velen male groter.

1 tip.. ontkoppel het nou maar gewoon

Meer zeg ik niet......

Als je zeker wilt zijn dat je apparatuur niet kapot gaat, dan gewoon niet aansluiten.
Beste laat je het in de doos, met het plastic er nog omheen precies in het midden van de woonkamer staan.
Dus tv, satreceiver, radio, computer, koelkast, wasmachine en de rest waar een stekker aanzit.
Vergeet ook de boiler niet.
Op die manier gaat het nooit kapot.

Je moet wel een hele goeie hond nemen.
Want zo mooi uitgestald, is er wel een grotere kans dat het inbrekersgilde liever bij jou op visite komt.
En de alarmcentrale heb je er natuurlijk ook bij staan.

:biggrin:

Zo zie je maar weer; alles is relatief !

Zo te horen zijn bij jou allang de stoppen doorgeslagen hehehehe.

Originally posted by terrestrial
1 tip.. ontkoppel het nou maar gewoon

Meer zeg ik niet......

Tis wel een feit dat waneer de lnb wordt voorzien van spanning, deze beter bestand is tegen statische ladingen, maar je kunt beter een kopje vervangen, dan alle apperaten in huis...

Dus wat is wijsheid??

GR Fred.

heb het op de camping gehad geen inslag op de schotel maar lekspanning via degrond (zeggen ze mij )of het waar is weet ik niet maar wel alles naar de kloten
groetjes frans

helemaal niet vreemd hoor.
In het algemeen wordt een koperen staaf zo diep in de grond geramd todat er een "gedefinieerde lage weerstand verkregen wordt. (Kijk maar in je kruipruimte daar vind je gegarandeerd de aardpen. Hieraan worden alle aarddraden van je huis geknoopt

Zo ook zal deze voorziening op Kampeerterreinen uitgevoerd zijn.

Alles hangt lekker aan massa en nu kom de klap , indirecte bliksem inslag en hoppa weg massa (0 volt), deze wordt korstondig 10 talle kilo volten opgetild en daar kunnen heel veel chipies in onze apparaten niet tegen.

Mede door dit verschijnsel is het zeer raadzaaam om bij onweer in de directe nabijheid flink afstand te nemen van verwarmingen en zeker niet te gaan douchen of te gaan baden.

Dit klinkt idd of bij mij misschien de stoppen zijn doorgeslagen.

Mocht je je beraden de zooi te ontkoppelen doe dat dan zekker niet als de klap na flits binnen 10 seconden komt (ca 3 km)

Per jaar worden er 2 a 3 schotels zij direct en indirect getroffen door inslag...

Ik zou zeggen ontkoppel.
Heb in een grijs verleden twee maal inslag gehad,
bij mijn weten niet rechtstreeks,maar dure reparatie was wel noodzakelijk.(mother-board vervangen)
Gr.George

bij mij gaat alles uit met onweer.
dus ook de tv antenne van de kabel tv.
en ook al mijn aparatuur,zelfs wasmachine enz.
ook al ben ik hoog verzekerd.
ik heb het er niet op.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan