Bios error

D

Delirium

Na het installeren van een moederboard en aan gesloten krijg ik bios error,wat houd dit nu precies in wie kan mij hier even mee helpen...

Delirium.

Bios error betekent wat het zegt... fout van of in de bios.

Normaliter als je pc opstart zie je iets in de geest van "press DEL to enter setup", bij Compaq is dat F10, anderen hebben weer F2, maar de DEL toets komt het meest voor.

De bios is dus de setup van de pc. Als je daar al een fout in hebt, dan zit het niet goed en kan er vanalles aan de hand zijn.
1.) Je hebt een DOA moederboard (DOA=Dead On Arrival, dus is kapot)
2.) Er zijn moederborden die nieuw worden vervoerd in de clear cmos stand. Dan staat de jumper op het moederboard zo ingesteld dat ie de bios leeg trekt.
Om dat te verhelpen moet je even het boekje van je moederbord doorbladeren en zoeken naar die Clear Cmos jumper en controleren of die op "normal" staat en niet op clear mode.

Ik hoop voor jou dat het 2.) is, want als het 1.) is zul je er weer mee terugmoeten naar de winkel.

Bt zou ver komt het eens niet direckt bij het op starten word het al aan gegeven bios rom checksum error zou de bios chip defect zijn, want blijf aan het zoek maar geen resultaat en de jumpers zitten ook allemaal goed.

Delirium.

ROM Checksum error.
Kan betekenen dat jij (of een vorige eigenaar) even een bios update heeft uitgevoerd, maar het verkeerde bestand erin geblazen heeft.
Of inderdaad dat het chippie dood is.

Ziet er niet zo best uit.
Wat je nodig hebt om dit weer in orde te krijgen (wanneer de bios rom chip verder wel in orde is), is iemand die die chip uit het moederbord kan halen en in een programmer kan voorzien van de juiste data.
Daarvoor moet je een aantal zaken regelen.

1. Je moet weten welk moederbord je exact hebt.
2. Probeer erachter te komen welke chip er op jouw moederbord zit.
3. Zie iemand te vinden met hetzelfde moederbord waarvan de chip uitgelezen kan worden (en die dat ook wil).
4. Zoek iemand die de ene chip kan uitlezen en de jouwe kan programmeren.
Omprogrammeren op het moederbord zal niet gaan omdat je moederbord momenteel in een identiteits crisis zit.
Door het ontbreken van de bios weet het ding niet wie ie is en wat ie kan.
Dus je chip moet eruit.
Natuurlijk is dit allemaal veel te veel werk als het om een nieuw moederbord gaat, dan is het omruilen geblazen.

het klinkt misschien stom maar probeer eerst iets makelijks haal de batterij van het moederbord er even uit zo'"n 30 sec, als het goed is gaat hij dan terug naar fabrieks instelling en moet of altands zo hoord het datum tyd enz weer in te voeren,
doet hij dat niet dan is hij stuk.

gr hatz,

niet geschoten altijd mis.

alles geprobeerd maar geen succes dus er zit niks anders op er moet een nieuwe komen, jullie worden hartelijk bedankt voor jullie hulp...

Delirium.

soort gelijk probleem gehad,

bijna het zelfde verhaal als hatz, alleen met die batterij gaat niet.
Met een bepaalde jumper instelling kun je het board een reset
geven.

welke jumpers dat verschilt bij elk board (zie boekje)

suc6

Euh... dat met die batterij gaat wel hoor. Want door de batterij kunnen de bios gegevens opgeslagen worden.
Haal je die weg, stroomt het vermogen uit je bios en zul je ook de gegevens kwijt zijn alleen duurt het iets langer.

Maar de jumpertruuk is beter vanwege meerdere redenen:
a.) Die jumper zit er specifiek voor dat doel op
b.) Het gaat een stuk sneller (m.a.w. hij is meteen leeg)
c.) Op sommige mainboards zit de batterij erop gesoldeert dus is het geen aanrader om daarme te knoeien.

Dat jumpertje doet niets anders dan de spanning uit het batterijtje kortsluiten.
Dat heeft dus hetzelfde effect als het batterijtje eruithalen, bij veel van die houdertjes voor de batterij maken de contactjes kortsluiting wanneer het betterijtje er niet inzit.

Natuurlijk is het jumpertje de meest elegante oplossing.
Maar ik ben nog steeds van mening dat het niet aan de instellingen van de BIOS ligt, maar aan het programma van de BIOS zelf.

pfff Kweetniet .:biggrin:

Ik Heb dat met die batterij ook eens geprobeert
Probleem bleef.... ook na dat de batterij er een dag er uit was,
En de stekkers van de voeding er af waren ....
Pas na de jumper truuk was alles oke ??????

je blijft met computers rare foutmeldingen houden ....

Waar is die goede oude tijd dat je met c64 lekker kon klooien
en ut nog werkte ook.... en dan ut oude Msdos

en ut ergste is dat ik geen F**# van linux snap....
om nog maar te zwijgen van de dreambox .:biggrin:

Originally posted by Kweetniet
Ik Heb dat met die batterij ook eens geprobeert
Probleem bleef....
Er wil nog wel eens een transistor op het board zitten die voldoende kracht heeft het een behoorlijke tijd uit te houden als de batterij er niet meer is.

Linux is best te snappen. Maar neem dan een lekker recente distributie. Ik zal Suse 9.2 gaan aanraden. Die is nog niet verschenen, maar belooft heel wat gebruiksgemak te gaan geven. En meteen de nieuwe 2.6 kernel. Een nieuwere dan op de 9.1 staat. Dan wordt het zeer de moeite waard een multiprocessor board te hebben. Daarvoor zijn een aantal geniale eigenschappen in de nieuwe kernel opgenomen.

Het lijkt misschien een techo verhaal voor geeks, maar in de praktijk betekent het gewoon lekker werken.

Ik hoop dat ik niet telaat ben:

Ga eerst dat bord eens flashen! (tenzij je er garantie op hebt).
Indien garantie, snap ik zowiezo niet waarom je niet meteen naar de winkel ben gegaan...

Indien geen garantie:
Zoek op google naar bordtype en bios...
Neem het laatste type (vaak award bios bij de grote jongens) Download en zet op diskette. Let op je hebt ook vaak nog een loader nodig (iig bij award)
Die zet je ook op het diskettetje...

Zoek naar info over flashen!!! lees!!! lees!!!...
Indien flashen fout gaat is er maar 1 oplossing, en dat is met exact dezelfde bioschip het mobo opstarten, chip eruit, kapotte chip erin en dan rebooten..... Je kan je indenken dat dat een hachelijk werkje is, en je moet maar net nog zo'n board vinden....

Flashen zou iig het mobo weer in perfecte staat kunnen brengen.... Uiteraart als alles goed is aangesloten. ;)

Suc6

De informatie die jij net geeft is exact hetzelfde als wat ik in mijn eerste reply al zei.
Je verwoord het alleen anders.
Inmiddels zijn alle opties dus al minstens 2 keer voorbij gekomen in deze thread.
De juiste staat er ongetwijfeld bij.

Even resumeren:
Kerstkonijn en Mas3 hebben beiden volkomen gelijk.
Derhalve schreef ik ook dat het jumpertje de betere oplossing was omdat inderdaad veelal de spanning elders nog best lang bewaard kan worden en daarmee de gegevens ook.

Flashen... ja klopt, maar daar moet je wel nog voor kunnen booten, als dat niet lukt en je krijgt meteen al een bios error voodat je uberhaupt van diskette kunt booten dan geeft het zich niets meer te flashen.

Nee... dat is niet waar...

Ik heb in een grijs verleden bij een groot PCinelkaarschroefhandel gewerkt... en daar heb ik wel eens een keertje een biosje geflashed.
Op het moment dat je gaat flashen loopt je bios dus niet eerst zijn hele programma door zoals wordt aangenomen.
Op het moment dat je je PC aan zet... hoor je als eerste je floppydiskettedrive pzieppziep... En DAN gaat je bios door zijn programma lopen!

G

Zonder bios vindt ie niet eens zijn floppydrive.
Maar oke, men kan het natuurlijk altijd proberen, mijn ervaring is dat ik ook eens zo'n board had en er een bootdiskette in gestopt had maar het meteen al na de videokaart, bij het opstarten van de bios dus mis ging, en dan valt er ook niets te booten.

Ik begrijp uit jouw ervaring dat het af en soms wel kan. Dan kan men natuurlijk een poging wagen.
Maar dat is dus alleen van toepassing als het board niet nieuw is, want anders moet de winkel maar voor iets fatsoenlijks zorgen.:)

de meeste award en phoenix biossen hebben bootblock protection ,dit zorgt er inderdaad voor dat mocht het fout gaan je altrijd nog kan flashen.Dit doe je door een flop te maken met de loader en biosfile op een bootable diskette te zetten tesamen met een autoexec.bat die er voor zorgt dat de loader gestart wordt en de bin file laadt. Je ziet dan wel niets maar het werkt wel.

grtz

En anders kan je nog altijd de truuk van de chip doen!

Systeem opstarten met goede chip...
Bij opgestart systeem goede chip eruit, slechte chip erin...
Netjes downbrengen...

Met een beetje kans "pakt" ie ut...

Veel info op de posting maar helaas is het niet gelukt, het is de prullebak geworden en heb een nieuwe gehaald de 64 bit van amd allemaal nog bedankt voor de info.

Delirium.

Heb je hem echt weggegooid?
Dat vind ik nu heel jammer!

(ik weet niet waar je in de buurt woont) maar ik had um dan wel willen hebben... (dwz: wat voor systeem was het eigenlijk?)

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan