Bios not installed

nono

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik heb vandaag 'n nieuw moederbord ge?nstalleerd en zoals je ziet, ik zit op internet, (dus ik besta) en alles lijkt te werken zoals het moet, maar krijg ik bij opstarten te zien: Bios not installed.
Kan het bios in, heb d'r ook dingen veranderd, maar toch???
Waar komt deze kreet vandaan?

In de meeste gevallen komt deze melding van een aanwezige onboard SCSI controller zoals een Promise of andere onboard SCSI of Raid controller. De melding ontstaat als er geen device (zoals scsi HD ofzo) op de controller hangt. Dan word deze scsi bios niet geinstalleerd en dat veroorzaatk die melding.

Kan dus geen kwaad.
Maar het kan wel irritant zijn. Wil je dus van deze melding af, zul je in de bios de onboard SCSI en/of Raid controller moeten disablen. Als je daar in de bios geen optie voor hebt zal er wel een jumper voor zijn op het moederbord.

Ook SATA valt dus onder BT's antwoord over RAID, dus daar kun je ook ff op zoeken.
Waneer je nog andere problemen hebt die hierop lijken, kan het zijn dat je voor de initialisatie al bij het betreffende deel bent aangekomen.
Dit kun je voorkomen door "trager" op te starten doordat je de optie fast boot (of iets in die zin) uitschakelt.
Dit laatste kan ook voorkomen als je PCI insteekkaart gebuikt, bijvoorbeeld om meer ATA aansluitingen te krijgen (zal niet nodig zijn in jouw geval).

Ja, ik had zelf de raid al uitgeschakeld omdat ik die niet heb.
Maar ik heb de computer ff stopgezet bij het opstarten, want hij geeft voor de foutboodschap nog 'n nummer aan en dat nummer komt niet overeen met het nummer wat in het bios staat.
Zou die foutboodschap dan gaan over het bios van mijn vorige moederbord.
In autoexec.bat staat het in ieder geval niet en config.sys is leeg.

Een bios melding is een bios melding, die ga je dan ook niet in opstartbestanden terugvinden.
Kun je anders eens de complete melding incl. dat nummer hier posten, dat maakt voor ons het nadenken en zoeken ook een stuk gemakkelijker.

Komt ie:
SATA378 TX2PLUS (TM) Bios version 1.00.0.33 (c) 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.
No device is found
Bios is not installed.

Dan vindt hij toch geen sata (serial) HD?
Sata disabelen in de bios.
Grtz.

Maakt geen fluit uit.
Alleen als je wil dat ie iets sneller gaat starten kun je dit in je BIOS uitschakelen.
Ik denk dat 90% van de mensen die zo'n nieuwerwets moederbordje maar geen SATA schijf heeft, dit te zien krijgt.
En die denken er verder ook niet bij na.
Er gaat dus niks fout.
Het enige dat hier gebeurt is dat je pc ff kijkt of er een SATA schijf inzit, en omdat ie er niet inzit, zet ie dan die functionaliteit uit.
Dus dan ook geen belasting door een functie die je niet gebruikt.
Niks mis mee lijkt me.

Dus maakt het toch iets uit als hij sneller gaat starten?
En is de melding dan weg?
Ik heb hier ook de sata optie maar geen melding.

Overigens, weet iemand of je tegelijkertijd 4 ide devices en 2 sata devices kunt laten lopen?

Grtz.

want hij geeft voor de foutboodschap nog 'n nummer aan en dat nummer komt niet overeen met het nummer wat in het bios staat.

Je schreef...
SATA378 TX2PLUS (TM) Bios version 1.00.0.33 (c) 2002-2005 Promise Technology, Inc. All rights reserved.

Welk nummer staat hier nu, wat niet overeen komt met dat wat in de bios staat en welk nummer staat er dan in de bios?

Voor de rest wil het inderdaad niets zeggen, ergens krijgt de pc van de kids ook zo'n melding maar die flitst zo snel weg dat het nog niet eens stoort.:)
Doch ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar het cijferverschil waar je over schrijft.

Het bios zelf heeft nummer 1004.001 en inderdaad, het maakt eigenlijks niet uit, want alles werkt.
SATA vind ik overigens niet in het Bios, dus dat kan ik dan ook niet uitschakelen.

Hmmz... naja, misschien dat die bios zelf naar een chipid of type kijkt. Geen idee. Wel grappig.
Ik kan het overigens ook niet uitschakelen op de pc van de kids, maar dat mag de pret niet drukken. Heb er nog geen klachten over gehoord van ze.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan