Blauw scherm met foutmelding onder XP???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik heb het ooit al wel eens gevraagd hier denk ik, of er een lijst is met de foutmeldingen die windows kan geven?

Nu vandaag ook weer, een pc die het niet meer deed, hij was om 1 of andere reden afgesloten, of hoe het ook heet, en opstarten ging gewoon niet meer, niet normaal, niet in veilige modus, of welke opties er nog meer zijn...

Er bleef een foutmelding komen dat het "bootable device" niet gevonden kon worden???

Na wat lezen kon dit zijn dat de HD stuk was, of dat XP uit veiligheid de boel afgesloten had vanwege een mogelijk virus.

Ik vanmiddag alles geprobereerd om de pc op te starten, maar met niet aangegeven optie ging hij lopen.

Een ouwe opstartdiskette, niet die van win98, maar win me, daar ging hij mee lopen, geprobeerd de harde schijf te benaderen, maar niets luktte, ook niet na wat wijzigingen in de bios.

De gewone setup ging sowieso niet, maar met de oemsetup in een andere dir kwam ik wat verder, maar dan alleen met de oudere windows versies vanaf 95 tot me...

Maar installeren oid ho maar.

Toen weer fietsie gepakt, en thuis diskmanager gehaald, een oud progje wat bijna altijd werkt, en nu ook weer, het deed zijn werk, ik kon de HD weer benaderen, en XP opnieuw installeren...

Maar nu komt het de pc werkt weer, en ik moet nog een keer de kleine partities die DM maakt aanpassen met partition magic, dan loopt de pc weer naar behoren, maar ergens zal ik zelf wel iets fout doen, want ik denk dat ik veel te omslachtig werk?

De vraag is dus, is er een lijst met die meldingen die Micro... geeft? ( volgens mij heb ik deze al eens gesteld? )

En hier vindt je een lijst van de meest voorkomende BSOD (blauwe scherm) meldingen in het NL met een mooie uitleg erbij:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455

Ergens op Microsoft staat een bijna volledige lijst van die fouten. Niet dat die altijd helpt, maar ik zie hem zo gauw effe niet.
Hier heb je er ook nog een raffel in het Engels:
http://www.updatexp.com/stop-messages.html

Maar het beste blijft toch gewoon om ze op te zoeken op de site van Microsoft als je er eentje tegen komt.

Er bleef een foutmelding komen dat het "bootable device" niet gevonden kon worden???
Na wat lezen kon dit zijn dat de HD stuk was, of dat XP uit veiligheid de boel afgesloten had vanwege een mogelijk virus.
Nah, bij een uit veiligheid afgesloten windows krijg je geen "no bootable device found" melding.

Dit is dus puur ofwel de HD stuk ofwel de kabel van de HD, de HD controller ofwel de bootsector is vernaggelt danwel de partitie staat niet meer actief als bootable partitie.

Met een diskmanager kun je dat inderdaad wel eens fixen, maar het geeft wel aan dat je met die HD moet gaan op letten en niet al te gevoelige info er op moet gaan bewaren.
In elk geval totdat je weet wat de oorzaak is geweest van het probleem.

Black Tiger zei:
Nah, bij een uit veiligheid afgesloten windows krijg je geen "no bootable device found" melding.

Dit is dus puur ofwel de HD stuk ofwel de kabel van de HD, de HD controller ofwel de bootsector is vernaggelt danwel de partitie staat niet meer actief als bootable partitie.

Tja dat vermoeden had ik hier ook al, maar voor nu werkt hij weer even, zal binnenkort nog wel eens gaan kijken hoe het ervoor staat.

Weer bedankt voor de tips.

Maar freggel1, gebruik je nooit de emergency repair disk?
Die moet er in xp toch ook zijn.
Vaak krijg je dan met de installatie cd wel weer wat aan de praat.

Grtz.

Da's grappig, toevallig had ik het daar met iemand over.
Zo'n systeemherstel diskette moet je dan wel effe maken van tevoren, die repareert je windows wel, maar niet je opstartgedeelte voor zover mij bekend.
Daar bestaat weer de herstelconsole voor die je kunt benaderen via de installatiecd van XP. Eenmaal die herstelconsole gestart kun je met de commando's FIXMBR en daarna FIXBOOT het opstartdeel weer herstellen als dat stuk gegaan mocht zijn.

Ik zou het graag willen zoiets, maaruh moet er dan niet een legale versie van Windows opstaan?

Maar om ff terug te komen op diskmanager, dat is wel een handig proggie, maar er zit 1 groot nadeel aan, de partities die je met dat prgje kunt maken zijn nooit groter dan 2 gig, maar er zijn nog maar weinig pc's die ik er niet mee aan de praat heb gekregen.

Ik heb hier nog wel ergens een oude hd liggen van een gig of 20, want die zit er nu ook in, dus als de computer weer eens raar gaat doen daar dan zet ik er die wel in, en dan kunnen ze weer internetten, want meer wordt er toch niet meegedaan.

Moet toch nog eens opzoek naar een aantal kleinere harde schijven.

Dan nog wat anders bij dit verhaal.

XP is toch normaal gesproken, de installatiecd, bootable?

Nou dit luktte dus niet deze keer, het enige wat er die middag luktte was opstarten met een windows me opstartdiskette, daarna me erop, dit was zo gebeurd en dan een upgrade naar XP, alles bij elkaar een 90 minuten werk, op deze pIII....

Het zal wel aan mij liggen, maar dit moet toch anders kunnen, of zit je gewoon met het probleem dat de installatie van XP niet in de dos-modus uitgevoerd kan worden?

Je hebt gelijk Freggel, de cd met XP is normaal Bootable, in iedergeval de versies die ik heb.
Dus de werkwijze heeft tot een oplossing geleid, maar is niet de manier.

Succes

Normaliter zijn inderdaad ALLE XP versies bootable. Het kan wel bij sommige systemen zijn dat je ook de CD als eerste boot-device moet zetten.
Ik ben tot nu toe 2x een systeem tegen gekomen die had het als volgt:
1.) diskette-drive (dus A-drive)
2.) CD-rom
3.) HD

Dan ging de pc eerst naar de diskette zoeken en wilde vervolgens niet van CD booten als er geen diskette in zat.
Na het omzetten van de volgorde en CDrom als eerste te zetten lukte dat wel. Normaliter hoeft dat niet.

Ik zou het graag willen zoiets, maaruh moet er dan niet een legale versie van Windows opstaan?
Neen, dat heeft er niet mee te maken.

Ja BT, zover ik weet staat de boot sequentie altijd in de bios.
En doorgaans met de primaire HD als eerste, of je moet het zo zetten.
Het heeft weinig zin om eerst flop of cd/dvd te booten, word je alleen maar ziek van.
Ik moet dus altijd de cd/dvd als eerste zetten als ik daarvan wil booten.
Dus start de setup en na een tijdje krijg je de keuze van nieuwe install of reparatie van een bestaande die hij gevonden heeft.
Vervolgens krijg je de keuze tot manual repair of de emergency repair disk.
Het kan zijn dat hij de HD's gaat controleren, en weer reboot.
Dan moet je het nog een keer doen, en hij gaat repareren met de cd.
En inderdaad BT, je moet de disk wel maken via system en backup.
Dat vergeten de meeste lieden, of weten het niet.
Booten op de cd moet hij altijd kunnen, want de cd is bedoeld voor als er niets op de HD staat.
En BT, volgens mij maakt hij ook de opstart weer goed.
Maar, bij windowz weet je nooit iets zeker!!

Grtz.

Problemen met harde schijven , daar kan ik van meepraten :biggrin:
Eens het begint stopt het niet meer , ik kan maar een iets aanraden copieer alle belangrijke files en data van je HD nu hij nog draait en je het nog kan .
Eens er slechte sectoren op je schijf zitten breidt dat alsmaar uit , en eigenaardig genoeg heb je die slechte stukken altijd vooraan in de bootsector van de schijf
Herstellen helpt soms , maar het duurt niet lang eer die blauwe schermen terugkomen , en dan boot de schijf ineens niet meer
En ik spreek uit ondevinding ;)

Maar, bij windowz weet je nooit iets zeker!!
Klopt, maar da's ook nooit de bedoeling geweest van Gates. Het was geen beleid dat er iets ontworpen moest worden waar gebruikers dingen zeker van zouden weten en van uit konden gaan, dan zouden ze te weinig verdienen met het OS steeds te vernieuwen.:biggrin:

BT zei:
1.) diskette-drive (dus A-drive)
2.) CD-rom
3.) HD

Yep dat weet ik ook, en de opstartvolgorde is ook veranderd, maar dat mocht niet helpen.

Kzie die mensen waarschijnlijk komend weekend nog, maar of ik nuchter genoeg ben, dat weet ik niet. :biggrin:

Als dat niet geholpen heeft, dan hebben ze waarschijnlijk een waardeloze illegale copie.:)

In al die foutcodes mis ik eigenlijk de meest belangrijke
" hit any user to continue ""

Ja, je moet ook regelmatig schijfcontrole doen.
Maar waarschijnlijk doen weinigen dat.
Je ziet zo of er problemen gaan komen.
Nu is het moeilijk om met de huidige schijfcapaciteiten fatsoenlijke backups te maken.
Dus zul je op tijd een nieuwe schijf erbij moeten zetten en de boel overzetten.
Maar het is en blijft een hoop gedoe om weer het hele OS met appz en progz op een nieuwe schijf te zetten.
Je weet wat je overkomt als je pc niet opstart.
Het is daarom wel comfortabel als je parallel een linux versie hebt lopen.

Grtz.

In al die foutcodes mis ik eigenlijk de meest belangrijke
" hit any user to continue "
Logisch, want dat is geen foutmelding maar een oplossing.:biggrin:
Overigens is die uit de lijst met oplossingen gehaald, er ontstonden teveel rechtszaken over van mensen die de oplossing niet wensten te begrijpen (die "any users" dus).;)

Hallo Freggel1.

Het lijkt erop dat de HD niet lekker is,als je dit nu weer krijgt probeer eens een andere.

Groetjes sat4ever.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan