Blij met Skype ?

M

MAS3

Mijn ouders hebben op hun computer Skype geïnstalleerd.

Das handig, want dan kunnen ze relatief goedkoop m'n zusje zien en spreken die inmiddels al een tijdje op de Antillen zit.

Het destijds zeer populaire Skype werd een tijd terug over genomen door E-bay.

Maar omdat dit toch niet de voordelen opleverde die ze daar verwachtten, werd het weer verkocht (aan onder andere degenen die het eerst verkocht hadden).

Inmiddels is het in het proces om over genomen te worden door microsoft.

De afgelopen maanden (opvallend genoeg na aankondiging van de laatste overname), gaat het ontzettend hard achteruit met Skype voor wat betreft de gebruikers ervaring.

Ten eerste werd, zogenaamd door een per ongeluk verkeerd ingestelde update, bij elke Skype gebruiker een applicatie geïnstalleerd om al dan niet online en al dan niet tegen betaling, spelletjes te spelen.

Dit werd niet gevraagd of aangekondigd.

Er werd ook geen mogelijkheid geboden deze installatie weer ongedaan te maken, de gedupeerden moesten zelf maar gaan uitzoeken hoe dit ongedaan gemaakt kon worden.

Inmiddels krijgen de gebruikers die ervoor gekozen hebben de gratis spelletjes te blijven spelen (dat zijn er heel wat en dat was ook exact de bedoeling natuurlijk), vensters te zien tijdens opstarten waarin de mededeling dat wanneer ze spelletjes willen blijven spelen, ze eens moeten gaan betalen (een tegoed moeten storten).

Het laatste is het Skype home screen.

Sinds versie 5.5 moest er ineens een home screen in Skype.

Dat home screen draagt je op om een afbeelding in te stellen in je profiel.

En daarom start het ongevraagd de webcam maar alvast zodat je je tronie aan iedereen kenbaar kan maken.

Verder krijg je de mededeling dat je contacten niet zo heel actief zijn de laatste tijd, en het daarom hoog tijd is je in te schrijven bij facebook en dan gelijk te koppelen bij Skype.

Nogmaals: dat zijn geen tips, maar het word je opgedragen.

Je krijgt niet de mogelijkheid ervoor te bedanken en je kunt het ook niet uitschakelen.

Sterker nog, je kunt niet voor komen dat je met het "home screen" geconfronteerd word.

Oplossing is een oudere versie (5.3) te installeren.

Voor mij meer dan genoeg reden Skype te deïnstalleren (ik had het ook niet meer geïnstalleerd sinds ik een nieuwe schijf in de PC heb) en het er bij mij niet meer op komt.

Maar ik kan het mijn moeder natuurlijk niet aandoen dat ze mijn zusje niet meer kan bellen/zien.

Dus dan maar zien of die oudere versie nog geïnstalleerd kan worden en de update functie uitzetten.

En hopen dat het beeldbellen dan nog gewoon blijft werken met de oudere versie, en je niet gedwongen word te updaten.

Ik was sowieso al nooit een skype fan, dus mij treft die niet.

Maar voor wat betreft je moeder: Waarom regel je geen sip account en client voor haar en je zusje, zit je tenminste niet aan één aanbieder vast, onderling bellen is gewoon gratis en desgewenst is er ook hardware beschikbaar zodat je de pc niet aan hoeft te hebben om elkaar te bellen.

Met MSN is het overigens ook gewoon mogelijk om gratis gesprekken te voeren middels een webcam.

Maar ik begrijp het probleem. Doch het gaat allemaal om de centjes en de reklame. En je ziet aan de hele msn hype en wat dat uiteindelijk geworden is (en nog steeds in ontwikkeling), waar dat toe kan leiden.

Het bevreemd me dus ook niet wat er allemaal met Skype gebeurt, dat was te verwachten. Maar leuk en gebruikersvriendelijk is een andere zaak.

Dat is echter van ondergeschikt belang aan inkomsten en klantenwerving.:sad:

De MSN en Skype functionaliteit gaan zonder enige twijfel in elkaar op, vroeg of laat.

En wanneer het om inkomsten en klantenwerving gaat, dan doen ze toch iets verkeerd.

Want dit is gewoon je klanten tegen de haren strijken en dus wegjagen.

Daarmee jaag je uiteindelijk die andere klanten (die die voor de inkomsten zorgen door middel van reclames) dus ook weg.

Er is ook een Skype forum.

Daar regent het al tijden klachten over ongevraagde updates, en gratis meegeleverde problemen, die ook steeds groter en ernstiger van aard worden.

Daar reageert dan 1 persoon (met een spaanstalige signatuur) op, die roept dat je het misschien niet leuk vind, maar dat je hier bij voorbaat al mee hebt ingestemd door middel van hun voorwaarden.

Een groter plaat kun je niet voor je kop hebben als commercieel bedrijf.

Want veel klachten betekent dat je klanten weg gaan lopen en ook verder gaan klagen (zoals ik nu dus ook doe).

Klanten winnen is leuk, maar klanten verliezen gaat veel harder, en eenmaal weg win je die niet meer zomaar terug.

Dat weet elke ondernemer, dus zo'n club moet dat allang weten.

Dat ze dan toch deze fratsen uithalen, is pure grootheidswaan en ze voelen zich ongetwijfeld bevestigd daarin omdat ze nu een stukkie van die grote software club zijn.

Een groter plaat kun je niet voor je kop hebben als commercieel bedrijf.
Hebben we Microsoft dan ooit al eens anders gezien dan met een enorme plaat voor de kop sinds ze wereldleider operating system zijn?

Daarmee jaag je uiteindelijk die andere klanten (die die voor de inkomsten zorgen door middel van reclames) dus ook weg.
Ja, bij een normaal kleiner bedrijf werkt dat inderdaad zo, maar helaas werkt dat bij marktleiders niet zo, kijk maar naar de uiterst onklantvriendelijke fratsen van Ziggo en Canal Digitaal en Paypal.

Het is pure strategie en ze weten ook dat het werkt want mensen zijn kuddedieren (althans de meesten).

Zij vinden het normaal, dat als je wat dingen introduceert die minder leuk zijn dat je hopen klachten krijgt. Dat waait wel over is dan de gedachte en de strategie er achter.

Maar ICQ's marktaandeel is zo goed als weg en daar gaan mensen echt niet meer naar terug. De meesten zitten op msn en blijven juist om die reden daar ook gebruik van maken.

Hoeveel klachten heeft het niet geregeld toen het van MSN naar windows live ging? Met meer reklame ook enzo? Mensen gingen terug naar de oude msn versie. En nu hoor je er bijna niemand meer over en "iedereen" gebruikt nog steeds msn.

Er was misschien wat overloop naar Skype, maar van wie is dat nu? Dus misschien dat meer Skypers gaan overstappen op MSN... maar dat maakt dus ook niet meer uit want dat is ook van Micro$oft (om die naam maar eens kinderachtig, maar wel correct te schrijven).

Waar moeten die klagende klanten naar toe? Wat is het alternatief? En natuurlijk heb je gelijk en is het not done, grootheidswaanzin, arrogant, klantonvriendelijk, however you want to call it. Maar het maakt die bedrijven niet uit.

Dat akkoord gegaan met die AV is een goede dooddoener en dan ben je uitgepraat. Juridisch kun je ze dan niets en dan is het enige wat die bedrijven interesseert. Want waar wil je naar toe als klant?

Kleine stapjes rcihting klantvriendelijkheid en gebruikersvriendelijkheid ontstaat tegenwoordig alleen weer opnieuw als er gedegen concurrentie bij komt. En als het effe kan (zoals je nu ziet bij Skype) wordt die ingelijfd en dan is het probleem weer voorbij en is het back to business as usual.... helaas!

En dat zal zo blijven doorgaan totdat er eens eentje NIET zijn populaire handeltje verkoopt of dat alle klanten eens dat soort bedrijven gaan boycotten. Maar dat zie ik beiden niet vlug gebeuren.

Klanten/gebruikers zijn tezeer verwend en iemand die goed geld kan vangen voor zijn applicatie en daar rijk mee kan worden zal het ook niet achterwege laten.

Het is alleen maar meer bewijs dat de wereld alleen maar met geld in elkaar steekt en bedrijven die te groot zijn geworden geen rekening meer houden met klanten omdat er geen of te weinig alternatief is.:sad:

Het stoort, irriteert mateloos en je hebt volkomen gelijk. Maar zolang er bedrijven marktleiders zijn met bijna een monopolie, zal dat niet veranderen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan