Bloemencorso Zundert 2015.

Mis  ik werkte 40 jaar bij Philips, daarna vond Philips het nodig om het bedrijf als een tube lijm te verkopen. Gelukkig was mijn bedrijf wereld wijd het top bedrijf dus kopers genoeg.

Maar nu weer on topic
Zundert rules!!!  Ik heb nog een tuin vol geraniums??

Geraniums??? 

Ik weet het er is op dit moment een probleem met onze Dahlia's dankzij de ruilverkaveling, er zit koperworm in de knollen.

Maar ach dit wordt op een simpele manier opgelost, een aardappel in de grond naast de knol, die vinden de wormen namelijk lekkerder, maar ik weet niet of het nog mag, maar nieuwe grond kun je beter ontsmetten/vergassen...

Maar die geraniums, daar wijken we hier naar uit als we te weinig bloemen hebben, dan bellen we wel naar Lisse. ;)

the matrix zei:
Petje af die opbouw van zo'n wagen en inderdaad saamhorigheid is dan zeer belangrijk.
En ik neem aan dat alles nog gekeurd wordt op veiligheid.

Die veiligheid, tja, dat is voor veel buurtschappen een greep uit de portemonnee!!! Maar het is er wel degelijk.

Het geheim van Zundert, is een boek dat gaat over de bouw, de saamhoorigheid, en tja, de rest wat er allemaal bij hoort.

je zou het moeten lezen....

Het geheim van Zundert,

Bloemencorso Zundert LIVE

Op 6 september trekt het bloemcorso door de straten van Zundert. Dit jaar is het de 74ste editie die in het teken staat van de beroemdste zoon van Zundert: Vincent van Gogh.

Vincent van Gogh is geboren in Zundert en het is dit jaar precies 125 jaar geleden dat hij overleed. Het hele dorp is maandenlang bezig met de voorbereidingen. Het resultaat: een bonte parade van adembenemend mooie praalwagens, vol met tienduizenden dahlia's.

Te zien op Omroep Brabant op zondag 6 september LIVE vanaf 13.45 uur.
Alle hoogtepunten zijn vanaf 19.00 uur (daarna ieder uur herhaald) te zien.

Volgende uitzending: zondag 6 september 2015 - 13:43

ZUNDERT - Corso Zundert is na vierenzeventig edities een miljoenenbedrijf geworden. Met enige trots vertelt Ren? Renne dat 'circus dahlia', zoals dat zondag door de straten trekt van Zundert, een budget kent van bijna twee miljoen euro. "Dan heb je alles bij elkaar opgeteld, van investeringen in bouwlocaties, startgeld tot en met de inkomsten van de kaartverkoop. Twee miljoen euro, da's heel veel en dat hebben we bereikt met keihard werken."

Voor Renne is het zijn eerste jaar als corsovoorzitter. Onder meer met hem praten we over de toekomst van het corso. Collega-bestuurder Hans van Gils ziet die toekomst zonnig in. "Er zijn twintig buurtschappen die er heel goed voor staan. Ik ben ervan overtuigd dat het corso de komende vijftig jaar nog 'gewoon' door de staten van Zundert trekt." 

Jongeren mogen ook komen kijken
Publiek tussen de twintig en vijfendertig jaar laat zich echter te weinig zien langs de route van het bloemencorso. "Die categorie die missen we. Die komen nog te weinig kijken", zegt ook Renne. Jongeren die meebouwen aan het corso zijn er echter volop. Dat is en blijft onverminderd populair.

Renne rekent, op ons verzoek, voor dat de honderdste editie in het jaar 2041 door de straten zou kunnen trekken. Maar hij realiseert zich dat het publiek mee 'moet' verjongen. De hoofdmoot van het aantal bezoekers dat een corso bezoekt, mag zich anno 2015 rekenen tot de categorie senioren.

"Daarom proberen we ook om van het corso meer en meer een beleving te maken. De mensen moeten niet alleen op die ene zondag komen kijken, maar ook de corsotent binnenlopen. Probeer ook eens om een stuk ijzer te buigen of wat dan ook. De mensen in de tenten willen dolgraag vertellen over het corso en je het corso laten beleven."

Corso blijft
Twee kwieke dames op straat, allebei rond de tachtig jaar, weten het ook zeker. "Ja, dat blijft, zeker weten", als wordt gevraagd of het corso de honderd vol gaat maken. "Mijn kinderen en mijn kleinkinderen zitten ook al in de tent. Dat gaat over van de ene op de andere generatie."

Honderd jaar corso. De kenners die we hebben gesproken weten het heel zeker, Zundert gaat de honderd vol maken.

Omroep Brabant zendt het Bloemencorso Zundert zondag live uit vanaf kwart voor twee 's middags. Vanaf zeven uur 's avonds zijn alle hoogtepunten terug te zien. Die worden ieder uur herhaald.

De winnaar is bekend, maar voor ons Corsoliefhebbers was het een waar, tja, hoe zal ik het zeggen?  Thema's dat is voor Zundert niet weggelegd...

Adieu Vincent van buurtschap Wernhout wint Bloemencorso Zundert

ZUNDERT - De corsowagen 'Adieu Vincent' van buurtschap Wernhout heeft het Bloemencorso Zundert gewonnen. De wagen kreeg van de jury de meeste punten. Buurtschap 't Stuk eindigde op de tweede plaats en buurtschap Helpt Elkander werd derde. De eerste publieksprijs ging naar het Klein-Zundertse Heikant.

Heb het op tv gezien, was best druk daar. Vond het wel jammer dat omroep brabant het live verslag afbrak nadat de winnaar bekend was, heb dus niet gezien op welke plaats terecht kwam.

Dat wat omroep Brabant deed was idd niet netjes, het kan nou eenmaal uitlopen zo'n optocht. 

Maar hier is de uitslag.

Wel makkelijk met een foto erbij kan ik me beter een beeld voorstellen over welke groep het gaat.

ZUNDERT - Alle negentien reusachtige corsowagens van het bloemencorso in Zundert zijn dinsdag gesloopt. De ontmanteling werd groots aangepakt. Hijskranen, sloopkogels, enorme grijpers en een alles vernietigende shredder trokken het corso letterlijk uit elkaar.

Zelfs voor de winnaar van het corso, de wagen Adieu Vincent van buurtschap Wernhout, was er geen ontkomen aan. Ook Adieu Vincent kwam aan zijn einde in het geweld van hijskranen en sloopkogels. Arjan van Opstal van het buurtschap is daar heel nuchter onder: "Een geweldig moment. Eindelijk na maanden van werk een mooi resultaat bereikt en dan afbreken."

"Het is toch eeuwig zonde." Marleen Mouts uit Wernhout legt de laatste uren, minuten en seconden van de winnende corsowagen fotografisch vast. " Het is straks adieu, maar dan gaan de foto's van Vincent op mijn computer en die gaat er nooit meer van af."

Opschieten
Aanjager is dinsdag Jan Dictus. Het is zijn taak om de reusachtige corsowagens op tijd bij de slopers te krijgen. Hier en daar moet hij echter mensen tot spoed manen. De slopers willen door en een continue aanvoer van 'verse' corsowagens. Het stopt nu en dan op, omdat veel buurtschappen nog apparatuur uit het inwendige van de praalwagen moeten halen. Ook slopen kent zijn stressmomenten.

Emoties zijn er ook. Hier en daar is een traantje te zien. Het is een ontlading van maanden bouwen, dan het corso en de onomkeerbare sloop. "Gisteravond, schoot ik vol", zegt een corsobouwer. Nee, natuurlijk geen naam. Corsobouwers zijn bonkig en stoer.

Zie Omroep Brabant voor De videobeelden.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan