broadcast via netwerk

D

D-SQUAD

HI ik gooi nog wel eens muziek over het net via media encoder 9
werkt opzich prima en is mooi stereo
maar ik heb een 2e pctje en die door heel simpel met een extra netwerk kaart aan deze pc te hangen geshared .. heb voledig internet op die 2e pc kan alles doen,
maar als ik daar de encoder op gooi en ik wil gaan broadcasten dan pakt hij dat verekte 192.168.0.2 adres
op deze (hoofd pc) draai ik xp pro
en op de 2e pc draai ik win-2000
ik wil deze pc als eerste op het net houden dat staat vast
ik heb in deze pc al bij de netwerk instellingen aangegeven dat de 2e pc gebruik mag maken van bepaalde porten op de tcp en udp (voor de broadcast)
oplossing was op deze pc windows server te draaien heb ik gedaan 2000 server en dan werkt het wel op die andere pc
maar chello begon meteen te zeuren dat ik geen server mag draaien op mijn abbo.
het vage is als ik broadcast via deze pc hoor je chello niet zeuren
en met 2000 server wel!
wie weet zo even een oplossing hiervoor ??
dat de broadcaster van microsoft encoder mijn normale ip pakt en niet mijn intern ip..
btw ligt niet aan de encoder omdat ik dit probleem met shoutcast broadcasting ook heb.

Het zal via NAT moeten, ik weet zo effe niet hoe je dat met een broadcaster moet instellen.

Je Chello "probleem" is zo opgelost.
Als ze weer gaan zeuren moet je ze verwijzen naar hun eigen contractvoorwaarden.

Daarin staat dat je geen server mag draaien. Maar een server is een ftp server, webserver of mailserver bijv.
Windows 2000 Server is op zichzelf staand geen naar buiten staande server maar een Operating System.
Er staat nergens bepaald dat je perse Windows XP Home of Windows 2000 of Win98 moet draaien, dat zijn alleen voorbeelden. Als jij voor thuis als -Operating System- Windows 2000 server of advanced server wenst te draaien, dan is dat jouw zaak en niet die van Chello. Voor mijn part geef je maar aan dat je die gebruikt om er meer van te leren.

Verder kan geen enkele provider je verbieden een intern netwerk te draaien, je zegt gewoon dat het interne netwerk is om files die jij download, te verplaatsen naar een pc van de kinderen of een pc waar je de virusscans op uitvoert en de gedownloade games op speelt enzo.

Heb ik zo bij @slome ook gedaan, zuiver en letterlijk naar hun eigen voorwaarden verwijzen en dan is hun mond gestopt want je houdt je aan de voorwaarden.
Linux mag je immers ook draaien en daar zitten standaard ook server-mogelijkheden in (ftp, webserver etc.) en zolang je daar geen gebruik van maakt is het gewoon een Operating System en kunnen ze je niets willen.

Ik had het destijds met Windows NT Server 4, toen wilde de monteur niet installeren, daarop heb ik even als bovenstaand met hem gediscussieerd en hem aangeboden dat als ie wenste te vertrekken hij ook de schadeclaim die ik @slome zou aanbieden kon betalen (gederfde inkomsten wegens dag verlof opnemen, en nog 2de dag omdat ie alsnog terug zou moeten komen en dat soort zaken) en toen was het snel afgelopen en heeft ie maar vlug geinstalleerd.
Daarna nog eens een email gehad van een @slome medewerker en die kreeg hetzelfde verhaal terug, daarna ging er een firewall op en was het afgelopen met rondsnuffelen op Ome BT's pc en kon @slome de boom in.

Je staat gewoon in je recht, dus neem de voorwaarden erbij en verwijs ernaar en blijf gewoon volhouden dat het een operating system is en geen server.:)

Je zult op die XP machine aan portforwarding moeten doen, maar hoe dat moet op windhoos, tja dat zou ik niet weten.... maar het principe is simpel: als de applicatie waar het om gaat luistert op bv poort 2020 moet je op de xpmachine poort 2020 doorzetten (forwarden dus) naar 192.168.0.2 poort 2020, maar nogmaals hoe je dat precies doet is mij ook een raadsel.

Tipje: kijk eens naar smoothwall/ipcop: dat zijn firewalls die portforwarding standaard ondersteunen

Je kunt ook een router/hub nemen en daar portforwarding via NAT instellen. Zo duur zijn die dingen niet. Andere optie is om een dedicated server te draaien b.v. een linux-server da's goed te doen qua portforwarding. Maar goed, ik denk niet dat de vraagsteller als antwoord een nieuwe server verwacht.

Beste lijkt ons: een router/hub aan te schaffen, overigens zit er in je modem geen router(-faciliteit)

@BT
thnx voor je super uitleg zo had ik het nog niet bekeken
en zal dan ook de voorwaarde er bij gaan pakken..
chello helpdesk suport overigens geen 2000 server of linux
had toen de tijd al (3 jaar geleden) problemen toen ik windows xp ging draaien (beta versie) toen de tijd moest ik maximaal windows ME hebben alles doorboven suporten ze toen niet.
denk er overiggens wel aan om over te stappen naar adsl bepaalde providers ondersteunen ook servers (mag een web mail server draaien)
ik heb hier ooit met mijn firewall ook alles geblockt en kreeg een telefoontje van chello of ik mijn firewall wilde uitzetten omdat ze zogenaamt mijn modem niet meer zouden kunnen pingen en ze gaven mij de tip om gebruik te maken van hun proxy dat zou beter zijn voor mijn verbinding.. geprobeerd maar werdt eigenlijk alleen maar trager dus heb dat niet meer in gebruik.
ps als ik op deze pc dus weer 2000 server zou zetten wat is dan verstandig om op het andere systeem als OS te gebruiken ??

@inca ik heb op deze pc bij mijn netwerk config al aangegeven dat 192.168.0.2 op port 3220 gebruikt zowel tcp en udp heb ik dat gezet
ik ken die instellingen ook nog niet zo goed, ik weet van 2000 server en linux dat je porten kan sharren (forwarden) maar dat gaat heel anders dan in XP pro .. ik zal even naar je link kijken thnx

@eendenteam
ik kan wel weer een keer gaan spelen met linux-server heb daar nog niet zoveel kaas van gegeten maar wel weer een uitdaging om het te proberen,
een router of een hub uhmzzz wat denken jullie dat beter is ??
ik hoor over een hubje niet zulke goede verhalen .. een hub lijkt mij meer een 1 op 1 splitter maar ik kan me natuurlijk vergissen
als ik een router zou nemen .. wat zijn daar de voordelen van ??
zoals je mischien ziet ben ik er niet zo heel erg in thuis .. ik draai nu los een firewall van norton .. heb ik dat bij een router niet meer nodig dan ?? zo niet hoe zit dat dan verders op het netwerk ?? wil er dan toch minimaal 3 pc's aan gaan hangen.

thnx all voor jullie uitleg.

chello helpdesk suport overigens geen 2000 server of linux
LoL, de @slome helpdesk support ook geen linux, maar dat ze het niet supporten wil niet zeggen dat je het niet mag draaien.:)
Verder is het zo dat zij kunnen vragen wat ze willen maar jij hoeft dus niet je firewall uit te zetten, je bent zelf verantwoordelijk voor je beveiliging en dat zij dan hun modem niet kunnen pingen is hun probleem, dan moeten ze dat maar anders regelen.
Anders pak je het als volgt aan:
Meneer/mevrouw, ik heb deze firewall ter bescherming van mijn systeem. Ik ben best bereid op uw verzoek deze firewall uit te zetten, doch dan had ik voordien graag van u een schriftelijke verklaring gehad, dat u dan de verantwoordelijkheid overneemt voor alle problemen, hackers en situaties die op mijn systeem kunnen ontstaan door veiligheidsproblemen veroorzaakt door uw systemen of de mijne.
Indien u daar niet toe bereid c.q. in staat bent, dan kunt u mij niet voldoende veiligheid garanderen en zie ik geen andere mogelijkheid voor afdoende bescherming dan mijn firewall aktief te laten.

En klaar.... want ze geven nooit een veiligheidsgarantie af. Verder gebruiken ze dat niet om het kabelmodem te pingen want dat ligt nog -voor- jouw pc, maar zo snuffelen ze op pc's van klanten rond.
En ja.. bij @slome is het ook zo dat je de proxy beter uit kan zetten want met proxy van @slome gaat de zaak gewoon trager.
Dus niet naar die helpdesk luisteren is een goed advies.:)

De interne firewall van XP of 2000 is niet geschikt voor portforwardings, die kun je wel maken in een andere firewall bijv. Norton firewall.
Als je de helpdesk wilt kloten en zelf echt goed beschermd wil zijn zou ik zo'n router nemen met WAN mogelijkheid erin, dat is geschikt voor kabel en meestal ook voor analoog ADSL.
Dan is het ook gelijk afgelopen met pottekijken en je kan daar gemakkelijk je firewall op instellen.
Verder is zo'n router meestal ook nog een switch zodat je 4 of 5 poorten erin hebt zitten waar je je pc's op kunt aansluiten zodat die ook zonder probs internet hebben.
Voor een beetje fatsoenlijke router ben je al voor een 25-60 euro klaar afhankelijk van wat je hebben wilt.

Om op je laatste vraag terug te komen. Als je op de ene pc windows 2000 hebt hangen, ja wat is dan verstandig om op de andere te zetten? Is beetje afhankelijk van wat je met de andere wilt gaan doen, maar in principe maakt het allemaal geen bal uit want je kunt alles met elkaar laten connecten. Bij de ene moet je dan een accountje ervoor aanmaken en bij de ander niet, maar moeilijk is dat niet.
In tegenstelling tot wat een tijdje geleden een leraar informatica hier beweerde is het geen enkel probleem om fat32 en NTFS en andere soorten (linux file system bijv.) via het netwerk met elkaar te koppelen, en daarmee bedoel ik dan shares aanmaken.

@BT
dank je voor je zeer duidelijke uitleg
zal er zodra ik weer tijd heb weer even voor gaan zitten
vanochtend om 06:00 bed uit gegaan om vrouwtje naar het ziekenhuis te brengen .. kan een dezer dagen gaan bevallen
dus ff geen tijd voor de hobby ook :)
ik wil je meteen en verder iedereen een zeer goed nieuw jaar wensen en veel gezondheid in 2004.

Hee da's goed nieuws. Nou dan neem er maar gerust je tijd voor hoor, het gezinnetje is belangrijker en er is niets zo mooi als een bevalling bij te wonen als er tenminste geen complicaties optreden.

Een heel gezond 2004 toegewenst en jou en je vrouw success gewenst met de bevalling/geboorte, wie weet ben jij degene die de eerste nieuwe sathobbyist op de wereld zet in 2004. :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan