Brussel beticht filmstudio's van machtsmisbruik

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
105
Punten
63
Leeftijd
63
hoi,

Het Britse Sky UK en zes grote Amerikaanse filmstudio's hebben volgens de Europese Commissie verboden afspraken gemaakt over het bekijken van films op betaaltelevisie. Daardoor kregen alleen kijkers in Groot-Brittannië en Ierland toegang tot de dienst van Sky UK.

Brussel vindt dat Europeanen de betaalzenders van hun eigen keuze moeten kunnen bekijken via satelliet of online, waar zij zich ook in Europa bevinden. De gemaakte afspraken zouden indruisen tegen Europese regels die concurrentie moeten bevorderen.

De Commissie is een formele mededingingszaak gestart tegen de Britse betaalzender en de zes studio's. Het gaat om Disney, NBCUniversal, Paramount, Sony, 20th Century Fox en Warner Bros.

bron:NOS

russel vindt dat Europeanen de betaalzenders van hun eigen keuze moeten kunnen bekijken via satelliet of online, waar zij zich ook in Europa bevinden. De gemaakte afspraken zouden indruisen tegen Europese regels die concurrentie moeten bevorderen.
Dat roep ik al de nodige jaren, dat ik me afvraag waarom we met dat vrije handelsverkeer volgens de Europese regels geen abonnementen bij Premiere (nu Sky Duitsland) etc. kunnen afnemen in Nederland. Zonder Duits adres dus.

Als we nu wisten wie dat in behandeling had, dan zouden we daar een bericht naar toe kunnen sturen, dat ze gelijk ook andere providers zoals Sky Duitsland en Canal Digitaal e.a. even in dat onderzoek meenemen.

Want dit speelt gewoon bij alle providers in Europa, niet alleen bij Sky.

Tja, wat hebben ik en Pikkie een aantal jaren geleden geprobeerd ism het Duckforum? Samen met iemand uit het Europese parlement, ook voor satelliet abonnementen de grenzen open! 

@l.oosterhof, en andere deelnemers aan dit topic vanzelf! :

Dit probleem heeft ook al de nodige tijd mijn aandacht, omdat ik in Finland woon, en al moeite moet doen, om een Nederlandse kaart te bemachtigen, omdat ik te weinig geld heb, om dat op Nederlandse bankrekening te zetten.

Ik kan me heugen, dat Freggel dit eens ter sprake heeft gebracht, maar dat is toen doodgebloed. Waarschijnlijk, omdat het te weinig mensen betreft.

Ikzelf heb hierover naar een Finse afgevaardigde in het Europese parlement geschreven, maar die had het waarschijnlijk te druk met verhuizen tussen Strasbourg en Brussel....

Mij was het voornamelijk te doen om de Nederlandse zenders, maar zou ook met plezier voor bijv. sport- of comedie-abbo's willen betalen, als dat simpeler te regelen was. Voor de providers ligt hier een markt open, volgens mij.

Dezelfde providers slaan echter liever een concurent de hersens in, dan ermee samen te werken.

Nu worden er wel abbo's aangeboden op het internet, maar die zijn niet erg betrouwbaar. Na 10 dagen krijg je geen ontvangst meer, en leverancier is niet meer te bereiken. Officiele provider aanschrijven is nutteloos, omdat die zich niet verantwoordelijk voelen, voor doorverkochte kaarten...

Dat hele beschermen van stukjes marktaandeel komt toch mijn neus uit.

Bijv. Als ik programma van RTL 7 gemist heb, kan ik dat niet bekijken op

" uitzending gemist" , vanwege de rechten...

Wat is dat voor gezeur? (Gaarne geen tips, hoe het wel weer te zien is, want dan worden ook die mogelijkheden weer afgesloten)....

Ideale plaatje zou zijn, dat alle programma's als bioscoop- kaartje aangeboden zouden worden. Dan kan eenieder vrij de keuze maken, of hij iets wil bekijken, en hoeveel hij daar voor over heeft.

Netflix schijnt al iets in die geest te zijn, voor films. Dus het is mogelijk.

Maar ik ben bang, dat ik het in dit leven niet meer mee zal maken...

Alhoewel??? Hoe snel zijn de ontwikkelingen de laatste 25 jaar wel niet gegaan...?

Er zal echter altijd wel weer een firma, mijnheer, of duitendief opstaan, die voor iets interessants de rechten verkrijgt, en die met hand en tand uitbuit.

-uitdrukking vrij naar George..... Mag zonder toestemming gebruikt worden . Dank aan topic opener, en volgers!,Vr.gr. George

Laatst bewerkt door een moderator:
Freggel1: Dat weet ik nog dat van Duck, daar heb ik toen ook nog aan meegedaan, maar dat haalde toen nog helaas niets uit. Hopelijk gaat er nu wel iets veranderen.

Dit probleem heeft ook al de nodige tijd mijn aandacht, omdat ik in Finland woon, en al moeite moet doen, om een Nederlandse kaart te bemachtigen
Yep, daarom dat het me verstandig leek om ook even Canal Digitaal onder de aandacht te brengen bij de onderzoekers.

@Aart44: Volgens mij kunnen ze wel degelijk verplichten, bedrijven moeten zich namelijk aan de Europese wetgeving houden. Zojuist heb ik nog een stukje nieuws gevonden over dit artikel, uitspraak van eergisteren:

On 23 July 2015, the European Commission has initiated formal antitrust proceedings against The Walt Disney Company (Disney) for a suspected breach of EU rules (Article 101 of the Treaty on

the Functioning of the European Union and Article 53 of the EEA Agreement).
Dus er komt een antitrust zaak tegen Disney als ik het goed lees.

Er is verder nog niets mee gedaan maar zal wel met prioriteit behandeld worden, volgens het document:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/dec_docs/40023/40023_3071_2.pdf

Ik heb er eens een email aan gespendeerd aan de EU. Ben benieuwd of er enig antwoord op komt of dat ze er iets mee doen.

Eigenlijk bedoel ik het anders ze kunnen  Sky UK nooit verplichten te leveren aan bijvoorbeeld Portugal omdat daar ook een paar mensen een abo willen.

Voor Engelse klanten die daar wonen zou het geen probleem moeten zijn mits ze ontvangst hebben.

Uiteraard als de EU er echt voor gaat hebben ze enorm veel macht zoals de vrije browserkeuze van Microsoft die hebben toen een enorme boete gehad.

Ook Apple staat nog een kleinigheid te wachten.

Inderdaad, zo bekeken kunnen ze het Sky UK niet verplichten. Maar het zal geheid al helpen als de filmmaatschappijen de verkopen niet meer mogen blokkeren.

Buiten dat Engelse klanten in het buitenland dan een abo zouden kunnen krijgen, is het goed mogelijk dat andere providers, zoals Canal Digitaal dit ook kan gaan doen, al dan niet uitsluitend voor haar Nederlandse klanten.

In elk geval zou het dan voor de klanten wat beter mogelijk worden om druk te zetten, aangezien men zich dan niet meer kan verschuilen achter het feit dat het vanwege de contracten met de filmstudio's.

Het zal zeker nog wel even duren, maar ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat van wat dit onderzoek gaat opleveren.

Apple heeft inderdaad nog wat te verwachten. :eek:

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan