BSOD met irqL less or equal

Roberto

Active member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
62
Heren knutselaars,

Op mijn nieuwe systeem krijg ik een BSOD met de vermelding "irqL less or equal" met wat uitproberen en schelden heb ik een mogelijke oorzaak in de Geheugen modules gevonden. heeft iemand al eerder dit probleem gehad of moet ik de Vdata 1GB modues omruilen

Mobo P965 Platinum
Core 2 @ 2.4 [6600]
2x 1GB PC5300 1GB
7600GT
en een zooitje HD's

Met i reepje loopt ie wel lekker

Groet Roberto

BSOD = Blue screen of death

Als je zelf al een mogelijke oorzaak in de geheugenmodules gevonden hebt vraag ik me eigenlijk af wat je dan nog wilt weten want dat begrijp ik niet goed.

Moet de correcte melding niet zijn "IRQL not less or equal" want ik mis het woordje "not".

Het is in elk geval een bekende foutmelding die op allerlei problemen kan duiden die niet meteen aantoonbaar zijn, dan kan lopen van usb problemen via vga, hd, en andere problemen tot geheugenproblemen.

Wat hierbij belangrijk is zijn eventuele tekst en daarnaast sowieso de cijfercodes die daarbij staan. Aan de hand van de cijfercodes is namelijk over het algemeen de oorzaak terug te vinden.

Bij jou is het al een stuk gemakkelijker omdat je zelf al ontdekt hebt dat het met 1 stripje wel goed draait, dan kun je er dus ook voor 90% van uitgaan dat het een geheugenprobleem is. Je zou memtest nog eens kunnen proberen eventueel, of de strip waarvan je denkt dat hij stuk is eens alleen er in zetten.
Als hij daar dan slecht op loopt is het 't geheugen, draait ie daar wel goed op, dan kan het toch iets anders zijn en is de foutcode belangrijk.

Deze BSOD ben ik vaag genoeg tegen gekomen, helaas ook op mijn eigen machine o.a. bij temperatuurproblemen en later met de grafische kaart.

Klopt het woordje NOT ontbreekt
Ik verwacht ook dat het met het mem te maken heeft maar het rare is dat het ding het gewoon een maand perfect gedaan heeft en ineens niet meer aan te krijgen was.

Er staat niets van een foutcode in het scherm en dat maakt het allemaal wat lastig.
Ik heb ondertussen de IRQ's bekeken en zie wel dat er meerdere apparaten van irQ16 gebruikmaken, VGA en USB poorten en een PCI driver. Vooral dat laatste is erg raar omdat er geen PCI kaarten in zitten behalve de VGA kaart.

Ik knutsel nog ff door

Groeten Roberto

PS Tiger, heb je al iets gedaan met het stukje wat ik je gemailt heb? ik denk dat er best mensen rondlopen die wat aan deze info hebben.

Die IRQ's worden door windowz dynamisch gebruikt en hebben vaak meerdere gebruikers.
Er zijn er tenslotte maar 16, een kromme erfenis uit het msdos tijdperk!
Dus daar is niets mis mee.
Zoals je weet kun je IRQ en andere informatie vinden in control panel--> Administrative Tools--> Computer management e.d. (doe het effe in Engels).
Je kunt echter in de meeste MB's in de cmos vastzetten als er IRQ's vast op bv een PCI gebruiker moeten zitten.

Die foutmeldingen heb ik lang niet gehad, maar ik meen me te herinneren dat in het verleden er vaak bv registerinhouden werden weergegeven.
Daar heb je echter niet veel aan. Een cpu bestaat infeite uit registers die bewerkt/verschoven worden, niet meer en niet minder.
Wat je daar nu mee moet?

Grtz.

heb je al iets gedaan met het stukje wat ik je gemailt heb?
Oh dju, heb ik dat dan nog niet gepost? Excuus ik dacht echt dat ik dat al gedaan had, maar dat blijkt dan niet te kloppen, ik zal er deze week werk van maken, sorry.

Dat met die irq's is trouwens geen probleem XP doet aan irq sharing en in de meeste gevallen hangen er altijd wel op 1 of meer irq's meerdere apparaten.

@Kilroy: Met die cijfers of registerinhouden zoals je wilt, kun je op de MS site vaak oplossingen zoeken, dat is dus wat je ermee kunt.:)

Nou BT.
Een werkende cpu betekent niet dat af en toe een register wordt veranderd, maar dat de registers continu veranderen.
M.a.w het werken van een cpu bestaat uit het veranderen van de registers.
De waarde van een register zegt dan ook weinig omdat die continu verandert
Iets anders is een foutcode, waar het waarschijnlijk over zal gaan.

Grtz.

Hmmmmmm ik heb deze melding al een paar keer gezien met die dual core2 dingen, in de meeste gevallen was het een combinatie van het gebruikte moederbord en het geheugen van het merk Kingston en GEIL met Dane en Team geen problemen.

en 1 maal was de VGA kaart de schuldige welke zelf ook 2 processors en een berg geheugen bevatte.

met 1 geheugen bankje loopt de processor maar voor de helft van zijn te behalen snelheid.

@Killroy, je hebt gelijk, ik was in de war met een geheugenregister, vaak slaan die foutcodes namelijk ook op geheugenregisters die op dat momenteel een bepaalde bewerking doen.

Inmiddels een crash achter de rug waarbij er eerst een foutmelding met een geheugenschrijffout werd weergegeven. vervolgens het andere reepje geheugen geplaatst en het zaakje is stabiel.

Ik heb gelijk maar ff alle USB drivers vernieuwd omdat daar ook nogal wat fout gaat

Ik hoop wel dat het in het geheugen ligt en niet op het MOBO anders kan ik weer alles backuppen en de raid afbreken, leuk zo,n nieuw type processor

Wat ik trouwens wel raar vind is dat er apparaten voor IRQ 16 staan te dringen en er bv niks op IRQ 12 zit. vroeger kon je op je mobo een en ander vastleggen maar die optie heb ik nog niet terug gevonden op mijn huidige MOBo, Iemand enig idee waar ik dat kan doen [register, systeem beheer?]

Groeten Roberto

In control panel, system, en device manager kun je toch IRQ, I/O en memory veranderen.
Verder bij de meeste moeder-boards in de BIOS zoals ik al eerder meldde.
Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan