CANAL DIGITAAL waarschuwt consument

Y

YuBo

Grote onzin, of niet ?

Via mailingen per post, per email en publicaties op website het volgende :

quote als voorbeeld satplaza :
Steeds vaker worden er door malafide satelliethandelaren aanbiedingen gedaan van satellietontvangers waarbij geen legale smartcard meer nodig zou zijn voor de ontvangst van de Nederlandse kanalen. Dergelijke satellietontvangers zijn illegaal en zullen begin volgend jaar door wisseling van het uitzendsysteem niet meer functioneren.

De malafide satelliethandelaren zijn op de hoogte van het feit dat de door hun geleverde illegale satellietontvangers over enkele maanden onbruikbaar zullen zijn maar verzuimen helaas de consument hierover adequaat te informeren. CANALDIGITAAL adviseert consumenten dergelijke satellietontvangers niet aan te schaffen. Om de Nederlandse zenders op legale wijze te ontvangen, heeft u altijd een correct geregistreerde smartcard van CANALDIGITAAL nodig.

Stof tot nadenken ?

1. Hoezo zou een EMU ontvanger illegaal zijn ?
2. Waarom worden deze bij officiele Canal Digitaal dealers aangeboden als Canal zich zo zou verzetten ?
3. Hoezo zou een dergelijke ontvanger het n? 1 maart 2005 niet meer doen ?

Het feit dat Canal Digitaal geen enkele moeite neemt om haar eigen verkoopkanalen een dergelijk verbod op te leggen zegt weer eens voldoende omtrent het waarheidsgehalte.

Met de kennis die Canal heeft met betrekking tot dergelijke verkopen onderneemt het ook niets naar de, grappig genoeg vaak eigen, verkooppunten. Of beter gezegd "malafide"bedrijven.

Een EMU ontvanger zou pas illegaal kunnen zijn indien deze voorzien van illegale codes wordt verkocht, dit is veelal niet het geval. Consumenten plaatsen later z?lf dit soort key-bestanden.

Bovendien stond ca. 2 afleveringen terug in het toen nog genaamde Satellite een objectieve test van een dergelijke EMU ontvanger. Nota bene aangeboden door een officiele Canal dealer. In deze test wordt uitgelegd dat het intoetsen van (met code vermelde) PIN de reeds voorgeprogrameerde CAS en EMU aan de slag gaan.

De omzetting naar Irdeto 2 codering van Canal Digitaal Nederland houdt natuurlijk op geen enkele wijze verband met het niet illegaal kunnen kijken naar overige aanbieders waarvan het systeem eveneens gekraakt is.

Indien er gesproken wordt over zogenaamde FTA ontvangers die een EMU bevatten zijn uiteraard alle codes van providers die niet van systeem wisselen gewoon te ontvangen, net als alle free-to-air kanalen. De ontvanger blijft dus gewoon werken.

Zou het gaan over de Dreambox 500, evenzo een FTA ontvanger dan is deze zelfs gewoon aan te passen zodat een cardshare via internet in het volgens Canal Digitaal -niet- gehackte V1+ (SECA 2) systeem volledig via illegale volledig mogelijk is.

Alleen deze ontvanger loopt al in batches van > 10.000 stuks door West -Europa. Nog maar te zwijgen over de overige types met dezelfde capaciteiten die in nog grotere aantallen Europa binnenkomen (zoals de modellen 5620 en 7000). Hetzij van Dream Mulitimedia, hetzij van andere merken die hetzelfde kunnen.

Zo verkoopt menig officieel Canal Digitaal dealer (!) de zogenaamde cardsplitter, een apparaat dat volgens Canal Digitaal onofficieel tot illegale apparatuur is verheven. Enige actie tot verbod richting haar dealers blijft al meer dan een jaar achterwege.

Cardsharing, uit respect voor de boardregels niet verder in detail besproken, lijkt de toekomst. Canal Digitaal zoekt z?lf de media op met boodschappen omtrent het illegaal naar betaal TV kijken en trekt hiermee z?lf de (negatieve) aandacht.

Waar rook is, is vuur. Consumenten worden ju?st door dit soort uitingen naar winkels toegetrokken alwaar zij uiteindelijk misschien gewoon dit soort apparatuur aanschaffen, ?f wellicht kiezen voor modernere oplossingen in de vorm van wireless CAM's, cardshares via splitters en/of internet breedbandverbindingen zullen aanschaffen.

Zijn de uitingen van Canal Digitaal nu ?cht een waarschuwing of is het eigenlijk gewoon reclame om gratis naar betaal TV te kijken ?

Het waarschuwen van consumenten lijkt namelijk erg overbodig, handelaren die zulks aanbieden met een garantie van illegale werking zullen namelijk vanzelf een rij voor de deur krijgen indien e.e.a. niet meer werkt. Zelfregulering, mooi woord bij scrabble (zelfs zonder de 3x woordwaarde).

Stof tot nadenken of niet, de plusserts hebben in mijn ogen wel degelijk een punt. De ontvangers die nu door diverse handelaren worden verkocht zonder cardreader en / of CI slot en met een emu voor Irdeto-1 aan boord zullen na de kaartwissel van de plusserts ongetwijfeld op zwart gaan. Hier doet niemand wat aan, en de handelaren die voor dumpprijzen deze omgebouwde fta dosjes verkopen zulen het je meestal niet vertelen.

De ontvangers met een emu, en een CI slot zijn natuurlijk geen enkel probleem. De juiste decodermodule en een kaartje erin en het probleem is opgelost. Hier zit ook de nuance die de plusserts even "vergeten" zijn te vermelden. Bewust of onbewust is nie belangrijk.

Als laatste de ontvangers van Dream die je aanhaalt. Hier is het helemaal gemakkelijk. Alle modellen kunnen worden voorzien van een emulator die van de kaartlezer gebruikmaakt. Kaartje erin en verder kijken maar weer.

In hoeverre emulators illegaal zijn weet ik niet. Ik denk dat weinigen dat weten. Zolang er geen rechtzaken zijn gevoerd is er geen jurispudentie (moeilijk woord). Zonder jurispudentie en rechterlijke uitspraken zijn er volgens mij geen gemakkelijke conclusies te trekken. Ofwel, iedereen trekt zijn eigen conclusie die het beste in zijn / haar straatje past.

groeten,
Peter.

Canal heeft het niet over FTA gehad, het was een nuance die ik er z?lf aan geef.

Duidelijk is dat EMU ontvangers m?t CI al helemaal niet van toepassing zijn op uitlatingen van Canal Digitaal.

EMU software is NIET illegaal, het zijn de key-files die het illegaal maken. Decodering van encryptiesystemen kan dan wel auteursrechtelijk (e.d.) beschermd zijn, de software in de multicam's en ontvangers en dergelijke wijken dermate af dat hier geen rechten aan ontleend kunnen worden.

In mijn eerste posting hierboven vind je eigenlijk de antwoorden al.

Angst inboezemen is weer typisch een actie die je vanuit Canal mag verwachten. De strategie die al jaren gekozen is en door de nieuwe eigenaren kennelijk in volle glorie wordt voortgezet.

Het enige dat zou veranderen is dat het "gratis" pakket van Iredto 1 naar Irdeto 2 gaat, meer niet.

En ook dit systeem ligt via share systemen gewoon open.

waarom zo`n lang verhaal
ik heb een dreambox 7000 /dm500 en een humax5400(nog wel) met een aston 105 ; een c+abbonement, die vrolijk speelt in mijn dreambox dus volgens canal digital is mijn halve dreambox ilegaal of zie ik het verkeerd
mijn humax is ilegaal ,maar met een aston en een c+kaart opeens legaal
wat een gelul

ze willen gewoon het standaard pakket dat nu eigenlijk (gratis) is zometeen 4 a 6 euro te laten kosten per maand dus en dat missen ze dan plus niet te vergeten de mensen die voor het eerst een originele CD kaart moeten aanschaffen en die lggen tussen 60a 80 eurootjes kassa!!!!

Het is gewoon onrust zaaien vanuit Canal Digitaal.

Op weinig gebaseerd, vol fouten en struisvogelpolitiek doordat hun eigen officiele dealers nu ook al malafide handelaren worden genoemd...op hun eigen website.

Canal weet precies w?lke ontvangers en w?lke handelaren maar maakt liever consumenten bang met valse informatie dan een procedure aan te gaan met de handel, die ze waarschijnlijk nog zullen verliezen ook ;-)

Moet niet gekker worden.

Pikken liever een graantje mee door de "gratis" kanalen nog duurder te maken. Ja ja het mag wat kosten dat gratis.

De genen die z'n ontvanger gekocht hebben zijn gewoon
de lul.
Zij hebben straks geen beeld meer.
En dan moet je een irdetoII card kopen bij anal -

Beste Brandweerman,

Dat denk ik niet, lees de postings eens...

Het zou ALLEEN betrekking hebben op Free to Air ontvangers die g??n CI slot of kaartlezer hebben... storm in een glas (blus)water.

Dikke onzin van Canal, zoals gebruikelijk.

En daarbij kun je overigens geen irdeto II kaart meer kopen bij C+ tenzij je reeds in het bezit bent van een bij C+ geregistreerde irdeto 1 kaart.

Dit brengt nu een probleem met zich mee omdat heel veel mensen nog voorzien zijn van Nokia 9500 en Dbox1 ontvangers die alleen intern irdeto hebben en geen CI.
Veel van deze mensen hebben hun kaart niet of niet meer geregistreerd en kijken al jaren via een funkaart ofzo.
Die mensen zullen straks een nieuwe ontvanger moeten kopen want een irdeto kaart krijgen ze niet meer als hun kaart niet geregistreerd staat.

Dat wil zeggen dat de Nokia 9500 dan min of meer een FTA ontvanger gaat worden totdat er weer een hack is.

Dan heeft anal - een zwaare aan mij want ik heb nog een irdeto
kaart met de bevesteging van die gasten op papier .
Met reg nummer Hi

Nou dan zullen ze geen zware aan je hebben, want mijn kaart staat ook geregistreerd, net als nog enkele duizenden anderen.
Derhalve zijn ze nu ook aan het overwegen hoe ze dat gaan oplossen.
Ze denken aan een kaartwissel maar vragen zich af of die dan gratis moet zijn of dat ze hetzelfde bedrag gaan vragen als de Seca2 kaart of iets in die geest.
Ze denken ook aan een interessant aanbod om naar seca2 over te stappen om zo mogelijk nog meer irdeto mensen naar seca te krijgen.
Er word vanalles gedacht, maar er is nog niets zeker.

Maar ze laten hun irdetoklanten vooralsnog niet in de steek dus als ie geregistreerd staat die kaart dan is er geen probleem.

De kaartwissel was gratis, de kaart zelf niet, daar betaal je een jaarlijks bedrag voor.:)

Dat schijnt niet te hoeven ?

Geen kaartverzekering en geen automatische her-registratie per jaar zorgt voor kostenloos ;-)

Niet vergeten jaarlijks briefje te sturen.

Kleine tip : veel kabelabonnees die borg hebben betaald voor hun decoder en hun box retourneerden naar het antwoordnummer hebben NOOIT hun borg teruggekregen... nooit ontvangen was het antwoord. Handtekening ontvangst wil nog eens helpen als je wat naar Hilversum stuurt.

Nou ik weet het nog niet zo zeker.
Dat is namelijk net het probleem.

Als je geen settopbox pakket neemt (kaartverzekering dus) dan kan het nu nog gratis, maar ze hebben dus plannen om voor het geheel toch kosten in rekening te brengen.

Zowel voor seca alsook voor irdeto2.

Maar ik vergiste me wel in eerste instantie met wat ik zei, het kan namelijk momenteel nog wel gratis, dat is correct.

Uiteraard "kostenloos" met een korrel zout.

Uiteindelijk zijn er dan al aardig wat eurootjes naar Canal vetrokken in de vorm van eerdere aanschaf kaart, eventuele licentiekosten van een module of ontvanger ;-)

Misschien niet bij jou, omdat je geen canal digitaal ontvanger hebt of canal digitaal module. Er zullen er v?st en boel zijn die dat w?l hebben ;-)

SCM is bijvoorbeeld de fabrikant voor de Canal Digitaal modules die all??n in Nederland verkocht worden. Er zit namelijk een beperking in die ervoor zorgt dat alleen een NL kaart werkt.

Enig idee wat de oplage p?r batch is ? SCM neemt doorgaans geen orders aan onder de 50.000 stuks.

Deze kosten dan een kleine 20 dollar en gaat dan 2 en een half keer over de kop naar de groothandel die er vervolgens 15% marge op maakt naar de winkeliers.

Als ?chte hobbyist zou je bijna een enorme reclame campagne opzetten voor Aston 1.07 modules die g??n land-beperking hebben of domweg een matrix module van een paar tientjes.

Canal verzet zich tegen de Aston omdat ze er zelf geen geld voor vangen. Dit terwijl ALLE andere Canal bedrijven in Europa gewoon Aston als partner hebben of hadden.

Nee, er wordt hier meer ge-fucked dan je in ??n avond op heel spice platinum kunt zien :)

LoL:) Ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben inderdaad.

Maar is dat verhaal met Aston inmiddels niet afgelopen? Ik dacht namelijk kort geleden vernomen te hebben dat Aston en C+ tot een overeenstemming gekomen zijn voor de produktie van Mediaguard modules. Stond meen ik iets van in een bekend satellietblad.

Het is een buitengewoon vreemde situatie met Aston.

Aston is verreweg de module die het meest verkocht is in de zogenaamde SECA landen zoals Nederland, Frankrijk, Spanje, Italie, Polen etc.

Bel je de canal helpdesk als bezitter van een Aston module dan krijg je direct voor je kiezen dat dit geen officieel ondersteunde module hebt, alsof je iets ergs gedaan hebt, iets vies en fouts.

Grapig genoeg kan de helpdesk je ook weinig vertellen over de canal digitaal module ;-) Tsja, hij is nog z? nieuw dat er in het ingehuurde call-center nog geen pagina in het draaiboek bijgeplaatst is. Geeft niks, belletje kost slechts wat euri ;-)

De release van de officiele canal digitaal module gaat bijna nergens over. Het is gewoon een door SCM geproduceerde module, m?t zoals eerder gezegd zelfs beperkingen. Alleen de Nederlandse Canal Digitaal kaart werkt erin...

Neem een Aston module (1.07) en je bent lekker vrij om iedere SECA kaart erin te steken die je wil, over insteken gesproken : Satisfaction SCT, Extasi en Luxuria zijn ook in SECA te verkrijgen.

Er is mometeel zelfs een behoorlijk wilde handel in gerepareerde 1.05 modules die ment name uit Italie afkomstig zijn, ook inruilers en lege modules die van een Aston stikker voorzien worden (in Nederland). Oppassen dus, je betaald voor iets wat al zeker een jaar niet meer gemaakt wordt en geen garantie zal hebben.

De goedkoopste oplossing lijkt momenteel een Matrix module.

Deal of geen deal met Aston, een Canal Digitaal module voegt niets toe en reclames hierover zijn in mijn ogen behoorlijk misleidend. Iets wat overigens in het WvS strafbaar gesteld is ;-)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan