Canal+ en irdeto2 per 1 maart, kosten: 59 euro!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
35.269
Waarderingsscore
1.176
Punten
113
Leeftijd
61
Locatie
State Penitentiary
Zoals bekend gaat C+ per 1 maart over naar irdeto2.

Het was nog niet bekend hoe een en ander zou gaan verlopen en wat er precies zou gaan gebeuren.

Hou er maar rekening voor dat je moet gaan betalen voor de smartcard.

Elke geregistreerde Multichoice kaart-bezitter (acs 1.2 of 1.6) zal tijdig een informatiebrief ontvangen.

Hierin staat vermeld wat te doen en dan krijgt men de irdeto2 kaart netjes thuisgestuurd. Deze gaat wel 59 euro kosten.

De volgende reden word hiervoor opgegeven:

Het irdeto/2 systeem moet worden onderhouden. De mensen die het gratis pakket hebben zullen dat gratis behouden, dus geen jaarlijkse kosten tenzij ze er het settopbox pakket van willen maken net als bij Seca2 (kaartgarantie en service dus).Voor seca2 is toen geen geld gevraagd omdat dit het coderingssysteem is wat canal+ zelf hanteert. In het irdeto/2 pakket zitten hoofdzakelijk de mensen die naar de gratis kanalen kijken, het is dus logisch dat zij voor de smartcard betalen om zo ook de kosten van onderhoud mee te dekken.

Premium abo's van irdeto/2 hoeven dat niet te betalen omdat daar al meebetaald word doordat ze abonnement betalen

Irdeto2 kaarten worden sinds 1997 al niet meer uitgegeven aan nieuwe klanten
Aldus de telefoniste van Canal+.

De switch zal dus gefaseerd ingevoerd worden en men schijnt daar al mee begonnen te zijn als ik het goed begrepen heb.

Zonder deze 59 euro, krijg je als geregistreerde kaarthouder GEEN nieuwe irdeto/2 kaart. Er zijn dus inderdaad kosten aan verbonden zoals al eerder vermoed werd.

Mensen met een irdeto ontvanger zonder kaart, zullen moeten nagaan of deze om te bouwen is zodat deze het seca systeem aan kan, of zullen anders een ontvanger geschikt voor seca moeten aanschaffen, aldus C+.

Wij draaien dus als kijkers naar de publieke en commerciele zenders op, voor de kosten van het irdeto/2 systeem, waar we zelf niet voor gevraagd hebben.

Begin dus alvast maar te sparen voor die 59 euri als je zo'n kaart wilt.

 
Zonder deze 59 euro, krijg je als geregistreerde kaarthouder GEEN nieuwe irdeto/2 kaart.

Dan is het hier bai bai voor mijn 2de kaart.

En misschien ook wel bai bai van mijn seca2 kaart, met echte abbo, dus niet alleen de gratis kanalen, hangt van mijn bui af, mede te danken door zo'n teringstreek van c+ nedeland.

Ik ga echt niet 59 tering euros betalen, terwijl ik al een irdeto1 kaart heb vanaf 199x (weet niet meer) op de gratis kanalen.

Ik heb er niet om gevraagd, om op iderto2 over te stappen.

C+ komt ermee, moeten ze maar die kaarten voor abbos zelf betalen.

Overal in europa gebeurd dit, waarom kan dat niet in nederland.

59 tering euries is 130 ouwe nederlandse guldens.

Beetje heel veel voor een plastic kaart met een chip erop.

Ik denk zelf, dat het klantenbestand flink terug gaat lopen op deze manier.

Ik hoop het nu zelfs, als dit echt 59 euro gaat kosten.

Weg met canal digitaal nederland.

Wanneer word canal digitaal eens echt wakker.

Wil men geen nieuwe abbo's hebben?

Geef bij afsluiting van een 2 jarig abbo ofzo een TUNER met SCHOTEL en al weg voor 100 euro ofzo of voor niks.

En kom hem instaleren voor 20 a 30 euro ofzo.

van goeie marketing weten ze daar niks, denk ik.

maar ja

Canal digitaal doet maar.

groeten,

captain picard

ps:

settopbox pakket dan wel nieuwe kaart gratis ????

dus betaald men 19,95 per jaar, dan niet 59 euro betalen?

 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn kaartjes nog uit het Pace tijdperk.

Eén kaartje is een keer vervangen omdat ik hem uit een werkende Pace had getrokken. Hier moest ik ook dik voor betalen.

Sinds de invoering van het set top box pakket betaal ik het al die jaren voor die twee kaartjes terwijl ik van deze "service" nog nooit gebruik heb gemaakt.

Nu wil Canaldigitaal zonodig die kaartjes vervangen. Dit zal dan zeker kosteloos moeten gebeuren. Ik ga er zeker niet voor betalen.

Ik zag deze bui al hangen. Alleen lijkt het nu een bevestiging.

Ik heb voor de slaapkamer en de hobbykamer op de voorhand alvast een ontvanger met smartkaart aangeschaft van KPN digitale TV.

Nu ben ik € 79.90 kwijt en heb meer zenders op beide TV's. Op deze locaties neem ik de lagere beeldkwaliteit maar voor lief. Het zijn kleine TV's, dus valt het niet zo erg op.

Overstappen op seca doe ik onder deze omstandigheden zeker niet. Dan ben ik nog meer geld kwijt. Eén seca kaart vind ik genoeg.

 
Wacht eens: ik heb een multichoice kaart bij hun aangemeld en toen kwam er ergens in die schermen te staan dat ik t.z.t. een I2 kaart zou krijgen.

Dat je voor een extra kaart moet betalen, alla, maar als ik voor de 1e kaart ook 59 euro moet betalen...

Het wordt wel een beetje dol allemaal. Overigens heb ik nog geen enkele rekening of acceptgiro gehad van ze.

Tel je alles op, dan kun je beter wat optimaler gebruik gaan maken van je ADSL verbinding ;)

 
Ga er maar van uit dat het zo is Satslope.

Heel recent, heeft iemand hier op dit board ergens een link geplaatst van een test voor de kaartwissel van C+.

Diegene (sorry, weet niet meer wie het was) kaartte toen ook al aan dat er in het scriptje iets van 59 euri stond en hij het vermoedden had dat er voor de kaart betaald zou moeten worden.

En deze bevestiging heb ik dus ook gehad van de C+ telefoniste. Ik kon zeggen wat ik wilde, ondanks dat ik die kaart al jaren geregistreerd had.

C+ heeft nu eenmaal het standpunt dat nieuwe irdeto kaarten al sinds 1997 niet meer worden uitgegeven, en ze alleen verplicht zijn dit nog te ondersteunen omdat mensen niet over willen naar Seca al die jaren en derhalve ook deze mensen voor de voortzetting en onderhoud van het systeem zullen moeten betalen.

Het is gewoon weer een manier om het irdeto systeem er uit te krijgen.

Immers... heel veel mensen hebben jaren illegaal gekeken (ook dat haalde ze aan) en die hebben nu dus pech en zullen een andere ontvanger moeten kopen.

Daar is natuurlijk wel iets voor te zeggen, maar vind het toch veel geld wat je moet neerleggen voor een kaartwissel.

Dit bedrag kreeg ik overigens te horen toen ik informeerde of er kosten aan verbonden waren, en of die kosten ook van toepassing waren door mensen die nu reeds een geregistreerde irdeto1 kaart in bezit hadden. In beide gevallen was het antwoord volmondig "ja".

Bij mijn weten is dat in andere landen ook nooit zo'n hoge prijs geweest.

Ik wacht tot ik aan de beurt ben en de brief hier krijgt als ik aan de beurt ben, daar staat alle informatie in, ook de kosten.

De irdeto1 kaart heb ik voor m'n ontvanger boven en heb ook weinig tot geen zin om er nog voor te gaan betalen op deze manier.

Als ik dit aan m'n vrouw vertel, weet ik zeker dat ze ook zegt dat ze "naar de pomp kunnen lopen".

C+ DAAR blijf je voor thuis (aldus hun reklame).

C+ Service, DAAR loop je voor weg naar de concurrent! Is eerder mijn antwoord daarop.

 
Inmiddels heeft men bij Canal Digitaal, ik denk mede na berichten op het internet, ook een persbericht doen uitgaan over de prijzen van Irdeto 2 kaarten. Het komt er op neer als je een settop pakket heb afgesloten dat je dan "slechts" 19,95 euro voor de kaart hoeft te betalen. Heb je nu geen settop box pakket en wil je die met de nieuwe kaart wel dan betaal je voor de kaart 44,95 euro.

Verder is er nog een mogelijkheid voor mensen welke een kaart met een ontvanger hebben overgenomen om de kaart op de eigen naam te kunnen laten schrijven en zo nu dan toch voor een Irdeto 2 kaart in aanmerking te komen. Het gaat dan alleen om kaarten welke al geregistreerd staan.

Hier het complete persbericht van Canal Digitaal:

Zoals CANALDIGITAAL al in eerdere nieuwsbrieven heeft aangekondigd, zal de verouderde Irdeto-1 codering dat sinds 1996 ondersteund wordt, dit jaar beëindigen. Als vervanger van de Irdeto-1 smartcards worden Irdeto-2 smartcards geïntroduceerd. CANALDIGITAAL biedt iedereen die nog in het bezit is van een Irdeto-1 smartcard, de mogelijkheid om hun installaties te blijven gebruiken door een Irdeto-2 smartcard aan te vragen.

Middels een brief zullen abonnees met een Irdeto-1 smartcard geïnformeerd worden over de kaartwissel. Uit de praktijk is gebleken dat de sommige adressen verouderd zijn door verhuizingen en/of doorverkopen van de smartcards. Om ook deze abonnees te bereiken, zal er een elektronisch bericht gestuurd worden naar alle Irdeto-1 smartcards.

De kosten die verbonden zijn aan de kaartwissel kunnen per abonnee verschillen. Dit is afhankelijk van het huidige abonnement en de pakketkeuze. Hieronder wordt aangegeven welke kosten bij welke abonnementskeuze in rekening worden gebracht. Kiest een abonnee voor het BASIS-pakket, dan is de nieuwe smartcard volledig kosteloos.

Standaard-pakket -> Standaard-pakket € 59,95

SET TOP BOX-pakket -> SET TOP BOX -pakket € 19,95

Standaard-pakket -> SET TOP BOX -pakket € 44,95

Standaard- of SET TOP BOX -pakket -> Betaal-pakket €0,00

Verschillende dealers hebben tijdens de testfase aangegeven dat er veel consumenten zijn die een Irdeto-1 smartcard hebben overgenomen, maar de smartcard niet officieel op eigen naam hebben laten zetten bij CANALDIGITAAL. Deze consumenten zullen in de gelegenheid worden gesteld om alsnog een contractsovername door te geven aan CANALDIGITAAL. Uiteraard zal het ook alsnog mogelijk zijn om adreswijzigingen door te geven.

De keuze mogelijkheden zijn uitgebreid en in sommige gevallen complex. Daarom heeft CANALDIGITAAL http://www.kaartwissel.nl ontwikkeld. Via deze site kunnen consumenten met een Irdeto-1 smartcard hun gewenste keuze en eventuele adreswijzing of contractsovername doorgeven. Tijdens de testperiode is ook gebleken dat sommige abonnees graag een Mediaguard smartcard ontvangen in plaats van een Irdeto-2 smartcard. CANALDIGITAAL houdt hier rekening mee en biedt daarom ook de mogelijkheid om tegen de zelfde condities een nieuwe Mediaguard smartcard te ontvangen. Ook deze optie is verwerkt op http://www.kaartwissel.nl.

Het project zal op 21 februari van start gaan en eind mei afgerond worden. Alle 160.000 Irdeto-1 smartcardhouders zullen verspreid over 4 weken een brief ontvangen waarin de kaartwissel wordt aangekondigd en wat ze moeten doen om een nieuwe smartcard te ontvangen. Vanaf 21 februari zal http://www.kaartwissel.nl beschikbaar zijn voor alle Irdeto-1 smartcardhouders. Op dit ogenblik is de site nog uitsluitend toegankelijk voor de testgroep

 
C+ DAAR blijf je voor thuis (aldus hun reklame).

C+ Service, DAAR loop je voor weg naar de concurrent! Is eerder mijn antwoord daarop.
Hadden ze maar een concurrent. Misschien was het dan anders gegaan. Een losse smardcard bij KPN kost € 4.95 incl. bezorgingskosten. Dit voor als je een andere ontvanger wil gebruiken dan de ontvanger van KPN. Dit is helaas nog niet een echte concurent.

Uit de praktijk is gebleken dat de sommige adressen verouderd zijn door verhuizingen en/of doorverkopen van de smartcards. Om ook deze abonnees te bereiken, zal er een elektronisch bericht gestuurd worden naar alle Irdeto-1 smartcards.
Voor het eerst dat ze deze mogelijkheid eens gaan benutten.

Er zullen alleen weinig mensen dit (kunnen) lezen. De gemiddelde gebruiker kent deze mogelijkheid niet. Wie hem wel kent zal niet kijken omdat er toch nooit een bericht was.

Alleen wie een kaartje heeft die het niet meer doet omdat hij zogenaamd niet geregisteerd is kan dit dus ook niet lezen. Het kaartje (Multichoice) van mijn zoon is verlopen en krijgt het niet meer geregistreerd.

 
Tja ik bedoelde met concurrentie ook eigenlijk de nieuwe kabel-alternatieven zoals van KPN, Mr. Zap, TV Digitaal en dat soort dingen.

Da's natuurlijk geen concurrentie op satellietgebied en ook geen argument voor mensen die geen kabel hebben naast hun satelliet.

Maar als je gaat vergelijken qua prijs kun je enigszins spreken van concurrentie. Hopelijk komt het toch nog eens tot 1 Europa zodat je ook bij buitenlandse providers een abo kunt afsluiten op officiele manier, dus niet middels vooruitbetaling bij een satboer die wat adressen in Duitsland heeft ofzo.

 
Als ze me de garantie geven dat ze zeker 3 jaar blijven werken wil ik zo 50 kaarten van ze. Die gaan dan naar het buitenland, daar zit het vol nederlanders die graag willen kijken.

 
Als ze me de garantie geven dat ze zeker 3 jaar blijven werken wil ik zo 50 kaarten van ze. Die gaan dan naar het buitenland' date=' daar zit het vol nederlanders die graag willen kijken.[/quote']En dat willen ze nou juist niet.
 
en waarom niet er wordt toch netjes voor betaald?

daar zakt mij de broek van af

als je als nederlander hier een kaartje wil geen probleem maar als je als nederlander een kaart net over de grens in je vakantie huisje wil mag dat weer niet vreemde wereld

want zo is het eigelijk wat ze hier stellen

niet te geloven toch

 
Het gaat dan ook niet om vakantiehuisjes, want dan heb je immers altijd een woonadres in Nederland en dus geen probleem.

Het gaat om permanent in het buitenland wonende Nederlanders. Ik kan me wel enigszins voorstellen dat het de controle of het echt een Nederlander betreft misschien iets meer werk oplevert doch het zou wel mogelijk moeten zijn.

Daarom lijkt me dat nu echt iets voor Brussel, voor het 1 Europa. Het is echter niet alleen Canal+, ook bij Premiere moet je een adres in Duitsland hebben en het zullen er wel meer zijn.

Het kan natuurlijk ook te maken hebben met de plannen om richtbeams te gaan gebruiken, plannen die een aantal jaren geleden de mist in gegaan zijn toen de raket met de nieuwste Astra satelliet (voorzien van richtbeams) ontplofte.

Als deze nu in de lucht gehangen had, hadden wij bijv. Spaanse en Italiaanse signalen wel kunnen vergeten en vise versa.

Ik krijg stellig de indruk dat die plannen dan ook niet weg zijn, hooguit in de ijskast en dat dit ook een van de redenen is dat er wat dit betreft in het 1 Europa niet zo echt voor aan het lobbyen is om in permanent in het buitenland wonende landgenoten te kunnen voorzien in hun behoefte.

 
Wat ik wel vreemd vindt is dat ik bij diverse vrienden ben geweest en die hadden afgelopen een irdeto kaart thuis gestuurd gekregen. Deze personen hebben nog nooit iets betaald aan canal +. Hoe zou dit kunnen.

 
Diegene welke nu de kaartjes al hebben behoren tot een testgroep van, ik dacht, 1000 mensen welke deze kaart en de overschakeling via het internet kunnen uitproberen.

Misschien dat ze daarom niets hoeven te betalen.

 
Ik zie het probleem van het kijken in het buitenland helemaal niet.

Het verhaal van de rechten is in mijn beleving ook niet goed geregeld.

Als een provider de rechten betaald gerelateerd aan het aantal abonnees, maakt het toch helemaal niet waar men kijkt. De rechten zijn dan toch betaald via het aantal uitstaande smartcards. Of snap ik het nu niet meer?

 
De rechten zijn niet betaald voor het aantal abonnees of smartcardjes maar voor een heel land.

SBS 6, om zomaar een voorbeeld te noemen, zendt niet alleen uit via de satelliet maar ook via DVB-T en wordt doorgegeven via de kabel.

Een land heeft een x aantal potentiële kijkers en daar betaald men dus voor. Je betaald dus niet voor Nederlanders in het buitenland.

 
En hoe zit dat dan met de duitse zenders, zowel publiek als commercieel, de RAI, de BBC ???

Die zijn prima te ontvangen zonder dom codeersysteem. Kunnen ze hier wat van leren.

 
Duitsland is misschien wel het makkelijkste uit te leggen. In Duitsland gebruiken ze ook een vorm van codering alleen dan niet via de satelliet. In Duitsland coderen ze namelijk via de spraak. Alles is daar zo beetje in Duits nagesynchroniseerd en als er al wat eens in het Engels wordt uitgezonden zijn daar individuele afspraken gemaakt met de rechthebbenden.

Engeland, BBC nu voornamelijk maar waarschijnlijk binnenkort ITN ook, maakt gebruik van een nieuwe technologie welke op dit moment met nieuwere satellieten kan worden toegepast en dat is het gericht spotten van signalen. Dit houdt in dat het signaal zeer smal wordt uitgestraald richting het Verenigd Koninkrijk en dat daar het harde signaal alleen te ontvangen is. We hebben dan weer gelijk dat wij dicht bij Engeland zitten en we dus nog een goed te ontvangen restsignaal kunnen pakken maar in bijvoorbeeld Griekenland moet je met wel heel grote schotels werken om dit nog te ontvangen. Nederland, Belgie, delen van Frankrijk en delen van Duitsland vallen nog precies binnen dat zijbandje van het signaal en daar kan je het nog met redelijk normale schotels ontvangen. Dit is dus de nieuwste vorm van "codering". BBC en ITN nu ook hebben wel heel lang met heel veel rechthebbenden om de tafel moeten zitten om goedkeuring hiervoor bij hen te krijgen en ze betalen dacht ik ook wat meer aan rechten voor die programma's dan voorheen.

RAI gebruikt, zelfs in de digitale tijd, nog steeds af en toe coderingen van programma's waarvan men de rechten niet heeft als men deze in het Engels wil uitzenden. Daarnaast is ook een hoop in Italië, net als in Duitsland, nagesynchroniseerd.

Waarom dit niet in Nederland kan ? Nasynchroniseren is te duur voor en klein land als Nederland. Duitsland heeft meer potentiële kijkers en men moet daar dus meer aan rechten betalen dan in Nederland en daar is dus nasynchroniseren wel voordeliger.

Gericht uitzenden naar Nederland zou in principe kunnen alleen heeft Nederland niet het voordeel dat het net als Engeland een eiland is en er veel zee omheen is. Hierdoor zullen de gesprekken met rechthebbenden bij voorbaat al veel moeilijker zijn dan in Engeland. Daarnaast zullen rechthebbenden helemaal geen tijd en zin hebben om moeilijke langlopende gesprekken aan te gaan hierover omdat Nederland wat dat betreft gewoon te klein is voor deze grote filmhuizen om tijd in te steken. Dat is bijvoorbeeld een reden waarom Disney geen Nederlandse versie van Disney Channel wil en zelfs niet met Canal Digitaal wil praten om dit in een Nederlands pakket te kunnen zetten (zelfs niet de Engelse uitvoering die zo uit de lucht te halen is).

Beetje meer duidelijk nu :)

Ik weet het zit allemaal vreemd in elkaar. Zeker nu we een verenigd Europa hebben. Maar ja op dit gebied is Europa nog niet voor 5 % verenigd.

 
Nou, zoveel engelstalig komt er niet meer op de publieke zenders (gelukkig)

RAI codeert inderdaad sporadisch. Dat zou de publieke omroep dus ook kunnen doen, maar hier wordt gemakshalve alles maar gecodeerd, en dan kun je een paar programmas nog via BVN zien.

Kijk eens naar Slovenia en Kroatie, die coderen, maar op het 1e net zijn ze vaak FTA.

En dan heb je zwitserland, die hebben het zo geregeld dat als je kunt aantonen dat je zwitser bent, je gewoon een kaart kunt kopen (je betaalt dan meteen de omroepbijdrage). Dat zou ook een prima oplossing zijn voor nederlanders in europa.

However, seca2 of Irdeto-2, als ze nog lang doorgaan met zo te zieken tegen eigen burgers, dan haalt de techniek alle afspraken in en zit straks iedereen in het buitenland (lees: alle warme oorden) met een dreamboxje op de server van de plaatselijke sat-dealer. Nee, dáár mogen ze blij mee zijn!!!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan