CanalDigitaal moet recht op opzegging verduidelijken

aart44

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
54
Punten
48
Leeftijd
80
CanalDigitaal stuurt zijn abonnees een tweede brief, waarin gewezen wordt op het recht om op te zeggen. Dit wegens het besluit van de aanbieder van satelliet-tv om eenmalig 9,95 euro te vragen voor het vervangen van de smartcard. Elke wijziging in de voorwaarden die niet 'aantoonbaar' in het voordeel van de klant is, geeft het recht om op te zeggen. Na klachten via de site ConsuWijzer heeft Opta met CanalDigitaal overlegd dat er een tweede brief komt.

Bron

Hee da's interessant gezien de berichten in het andere topic.

Als dit een reden is om op te zeggen, dan betreft het dus geen vrijwillige bijdrage, want dan geldt zo'n regel niet. Die is alleen van toepassing als er echt van een wijziging sprake is. Iets wat vrijwillig is, is geen wijziging.

Wel is het jammer dat C+ nu ook overstapt op een 2-jarig contract nu die nieuwe wetgeving per 1 juli in gaat. Ook dat zou verboden moeten worden.

Er is geen enkele reden om mensen zo lang aan zich te binden voor een initiele periode. C+ levert immers geen modem of ontvanger gratis die terug verdiend zou moeten worden zoals bijv. bij GSM het geval is.

Dat twee jarig contrakt is nu alleen nog maar voor het FamilieHD of EntertainmentHD pakket en daar staat dan tegenover dat het aangesloten wordt en je krijgt de HD ontvanger de Flips twee jaar in bruikleen.

Dus je betaalt alleen de smartkaart voor 99 euro die is dan eigendom voor de rest betaal je het maandelijkse abo geld.

Maar goed omdat het vaak moeilijk is van een contract af te komen kan zoiets nu mooi met die rare regelingen als hun een kaartwissel doorvoeren en de klant voor de kosten op laten draaien. :)

Oh gelukkig, dan ben ik dus verkeerd geinformeerd. Het betreft inderdaad alleen de nieuw te lanceren pakketten.

Met een ontvanger in bruikleen die voor je aangesloten wordt is er dan inderdaad wel enigszins een reden om een bepaalde vaste contractperiode af te spreken.

Ik blijf al die verschillende contractvormen maar raar vinden.

Dat is en blijft krom.

De installatie krijg je namelijk niet gratizzz van CDS.

Die krijg je voor niks van de winkelier die dat pakketje verkoopt.

Het is wel een actie die door CDS is bedacht en word gecommuniceerd.

Die zeggen tegen de winkeliers gewoon dat ze de installatie er bij moeten doen en dat ze blij moeten zijn dat er klanten in de winkel komen.

Want op deze manier verdient die winkelier er niets meer aan.

De gebruikelijke provisie voor het abonnement (een grijpstuiver) krijgt ie namelijk ook niet omdat CDS vind dat ze dat geld al besteed hebben met de actie.

Enige wat de winkelier er tegen kon doen, was zich afmelden voor deze actie.

Dus CDS heeft een pakketje bedacht waar ze elke maand weer geld mee verdienen.

Om dat pakketje aan de man te brengen, hebben ze daarvoor geschikte apparatuur nodig, die ze bij de klanten moeten zien te krijgen.

Daarom hebben ze een x aantal cds dozen tegen absolute nul prijs bij een fabrikant aangekocht.

Die moeten ze bij hun beoogde klanten zien te krijgen, en daarvoor zijn ze contractueel gebonden aan de handelaren.

Die mogen ze dus niet zelf weg gaan zetten (denk dat een NMa daar ook nog over zou komen aankloppen).

Dus komt er een actie waar de winkelier alleen maar een klant mee over de vloer krijgt die hem geld kost in plaats van oplevert.

De installatie door de monteur kost hem minstens een uur.

Ik weet niet of die actie ook de voorrijd kosten meetelt, anders is het al snel twee uur.

En das gewoon geld dat die handelaar kwijt is.

Als je je afvraagt hoe ik dit soort zaken kan weten, das niet zo heel moeilijk.

Ik kom regelmatig bij de handel over de vloer.

En dan krijg je af en toe eens wat te horen, als het heel erg bont gemaakt word krijg je soms het bewijs ook te zien.

CDS moet en zal meer omzet maken.

En daarvoor draaien ze niet alleen hun klanten een poot uit, maar ook toeleveranciers en hun eigen afzetkanalen.

Dat zijn de stuiptrekkingen die vlak voor het eind optreden als je het mij vraagt.

En wie gaat er eens bij de reclame code commissie klagen over de valse suggestie van CDS dat er maar liedft 400 HD TV kanalen per satelliet zouden worden aangeboden ? Je moet maar eens even naar de tv reclame kijken: een boerenlul die niks van satelliet weet, gelooft zijn oren niet. Doortrapte reclame noem ik dat.

Duh, 400 stuks? In elk geval zeker niet door C+. Ik heb eergisteren een spiksplinternieuwe frequentielijst (van 1 juni) in m'n HD ontvanger gepompt en daar zaten volgens mij in totaal nog niet eens 400 HD kanalen in, laat staan van Canal Digitaal.

Als ze op die wijze inderdaad reklame maken dan is dat geen doortrapte maar zelfs bedriegelijke reklame en zoiets mag niet in Nederland.

Een email naar de reklamecodecommissie zou dan in feite al genoeg moeten zijn.

Dat is niet wat JoostA zei.

In die tv reclame over HDtv van CDS word gezegd dat je er meer dan 400 vrij te ontvangen kanalen bij krijgt.

Ter verduidelijking bedoelt CDS daar dus minstens de twee satelliet posities die ze zelf ook gebruiken mee.

Als je ff niet oplet, zou je kunnen denken dat het dan om 400 HDtv kanalen zou gaan.

Ikzelf heb dat gevoel er nooit bij gehad, maar misschien ken ik de realiteit over satelliet tv en vooral ook over CDS wel te goed.

Misschien doortrapt, maar ik denk niet dat het tegen de geldende regels is (alhoewel ik die ook niet precies ken).

Het zijn volgens de laatste lijst van CDS er inderdaad meer dan 400 maar ze rekenen ook de radio zenders er dan zeker bij.

Voor TV is het op Astra 1 en 3 samen 235 en voor de Astra 2 die tegenwoordig ook in de zenderlijst staat 110 TV kanalen.

Aan TV kanalen kom ik dan op 345 de rest is radio.

Dat is niet wat JoostA zei.
Huh?

klagen over de valse suggestie van CDS dat er maar liedft 400 HD TV kanalen per satelliet zouden worden aangeboden ?
Ik kan hier toch echt niet uit opmaken dat het slechts om 400 kanalen per satelliet gaat, er staat toch echt 400 HD TV kanalen, toch?

Maar even er van uitgaande dat wat JoostA schrijft en wat er daadwerkelijk in de reklame gezegd wordt van elkaar verschilt en het dus om 400 TV kanalen gaat, daar ga ik dan ook van uit want ik kan me niet voorstellen dat C+ dan toch zo'n enorme vergissing zou maken om 400 HDTV kanalen te zeggen i.p.v. 400 TV kanalen.

Als ik dan de berekening van Aart44 bekijk, zitten ze nog steeds onder de 400 kanalen met 345 stuks, want er wordt gesproken over TV kanalen, dus mag je radio niet meetellen.

Overigens heb ik de reklame nog niet gezien dus moet ik uit gaan van wat ik hier lees.

Zo bekeken klopt het aantal niet, worden het aantal zenders ook niet door Canal Digitaal verzorgd of bezorgd (whatever you want) en is hier nog steeds sprake van onjuiste en misleidende reklame.

Dus zelfs al klopt het aantal wel als je de radio kanalen mee neemt, is het nog altijd niet van/door C+ en dus nog steeds misleidende reklame.

Even terug on-topic, begrijp ik nu niet waarom het recht op opzegging nu verduidelijkt moet worden i.v.m. die 9,95.

Deze blijken inderdaad vrijwillig en dan is er van een recht op opzegging geen sprake. Dit bleek uit een antwoord van Canal Digitaal aan een klant die toevallig gebruiker is bij Duck:

Geachte heer ..................
Naar aanleiding van uw vraag omtrent de bijdrage voor het ontvangen van de nieuwe smartcard, willen wij u graag het volgende mededelen.

Deze bijdrage van 9,95 euro is inderdaad vrijwillig. Als u ervoor kiest dit bedrag te betalen staat daar tegenover dat u 3 maanden lang het Entertainment-pakket van Canal Digitaal gratis mag ontvangen. Indien u ervoor kiest dit bedrag niet te betalen vult u de eenmalige machtiging niet in. Wij sturen u dan alsnog een nieuwe kaart op die u gratis in gebruik kunt nemen.

Nu weet ik niet of de TV reklame anders is ik zal eens opletten maar toevallig een huis aan huis krant hier en daar staat de reklame op de voorpagina,

Complete HDTV set €99,-

Familie HD smartpack

400 digitale radio en TV zenders

Minimaal 8 HD zenders

Gratis installatie

Nou dan staat er onder dat het met een twee jarig abo van €19.95 p/m.

Nou net komt de reklame op TV voorbij het lijkt me dat we ons druk maken om niets ik zie geen enkele fout ook op TV hoor ik niets verkeerds:)

Ik blijf het misleidende reklame vinden. Misschien mag het op deze wijze, maar Canal Digitaal bezorgt je geen 400 digitale kanalen. Allemaal bij elkaar opgeteld nog niet eens 40 geloof ik. De rest is FTA en met elke ontvanger te ontvangen, geen C+ voor nodig.

Nu wordt er ook niet expliciet aangegeven dat CDS die bezorgt, maar de tekst is wel zo opgesteld dat je gemakkelijkr die conclusie trekt dan dat je concludeert dat je die ook zonder CDS zou hebben. Daarom dat de reklame onjuist en misleidend is.

En druk maken? Ach.... ik blijf toch gewoon een felle tegenstander van die club zolang die niet behoorlijk meer gaan doen aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid.:biggrin:

Wat ik ook wel onduidelijk vind is dat de onbekende in schotelland het idee heeft dat Ned1,2,3 enz. ook in HD zijn te ontvangen. Wat er niet bij verteld wordt is dat men het nog niet eens is wanneer CD dit in HD gaat doorgeven.

Het blijft helaas gewoon een slechte club met heel veel alleen recht.

;)

Nr.10

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan