CanalDigitaal stapt gedeeltelijk naar 8PSK over

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
716
Punten
113
Leeftijd
59
M7 Group S.A heeft aan Totaal TV bevestigd dat het één transponder op de ASTRA3-satelliet gaat omzetten van de modulatietechniek QPSK naar het meer efficiëntere 8PSK...

Het gaat om transponder 222 van de ASTRA 3B satelliet die via de frequentie 12.129 GHz V te ontvangen is.

Op deze transponder worden hoofdzakelijk tv-zenders voor de M7 Group S.A tv-aanbieder CanalDigitaal uitgezonden.

Maar ook enkele tv-zenders op deze transponder zijn door abonnees van TV Vlaanderen te bekijken. Door het omzetten naar de modulatietechniek 8PSK wil M7 Group S.A zo efficiënt mogelijk met de op deze transponder beschikbare bandbreedte omgaan.

De vrijgekomen bandbreedte gaat M7 Group S.A gedeeltelijk gebruiken voor de verbetering van de beeldkwaliteit van bepaalde tv-zenders op deze transponder. Een ander gedeelte zal op termijn worden gebruikt om het zenderaanbod uit te breiden.

Het omzetten van de transponder naar de modulatietechniek 8PSK gaat in de nacht van maandag 14 november naar dinsdag 15 november plaatsvinden.

Naast een nieuwe modulatietechniek zal de transponder dan ook een andere FEC-waarde krijgen.

De nieuwe parameters voor transponder 222 worden vanaf de vroege morgen van dinsdag 15 november 12.129 GHz V – 27500 – 2/3 – DVB-S2 – 8PSK.

M7 Group S.A heeft een veilige keuze bij de FEQ-waarde gemaakt om de regenreserve bij kleinere schotelantennes zo groot mogelijk te houden. Hierdoor bespaart men dan wel minder bandbreedte als bij gebruik van een hogere FEc-waarde als 9/10 maar is de kans op wegvallend beeld wel veel minder.

Nog dit jaar beslist M7 Group S.A naar aanleiding van de ervaringen met het omzetten van transponder 222 naar de modulatietechniek 8PSK of andere transponders op de ASTRA3-satelliet ook naar deze modulatietechniek worden omgezet. Mocht dit het geval zijn dan zal M7 Group S.A hiervoor een uitrolschema bekend maken.

In dat geval kiest het bedrijf uitdrukkelijk voor een breder gefaseerde – en dus minder snellere – uitrol van 8PSK.

Om vanaf dinsdag 15 november ontvangst te houden van de alle Film1- en Sport1-kanalen alsmede ook Eredivisie Live 2, Cartoon Network, TCM, Extreme Sports Channel en TV Oranje dient men de fastscanzenderlijst van de HD-satellietontvanger te verversen.

De door M7 Group S.A op de markt gebrachte Philips HD-ontvanger en de eigen M7 SAT801 HD-ontvanger zullen dat automatisch doen. Bij andere HD-satellietontvangers dient dit handmatig te gebeuren.

Wanneer men over een HD-satellietontvanger beschikt die geen fastscan mogelijkheden heeft dan dient men de transponder handmatig in te lezen.

Wie vanaf 15 november na het inladen van een nieuwe fastscanzenderlijst geen ontvangst op bovengenoemde tv-kanalen heeft kan op de internetsites van CanalDigitaal en TV Vlaanderen meer informatie hierover vinden.

De kans is zeer groot dat in deze gevallen de schotelantenne niet optimaal uitgericht is.

bron: Totaal TV

En Satellite Fun was er al snel bij d.m.v. The Matrix.

Want op 12 november jongstleden hebben we hier al een enigma2 zenderlijst geplaatst die vanaf 15 november in werking zou treden.

De goede oplettende gebruiker had zich dus al kunnen voorbereiden.:)

Dit is echter geen draaibare lijst.

Het is aan te raden om even met de juiste instellingen opnieuw te scannen, freggel1 zal nog uitleggen hoe.;)

Afgelopen week kwam ik er dus achter dat ik op film1 en nog wat andere zenders geen beeld meer had ( tvoranje/edl...)

Blijkbaar lag dit na wat onderzoek aan de omschakeling naar het bovengenoemde systeem (8psk) .

Nu heb ik hier op dit moment dus een DM800HD Clone, en om weer beeld te krijgen op de zenders die niet meer werken moet men het volgende doen:

Ga naar het instellingenmenu middels de Dreamknop op de afstandsbediening, en ga daar naar zenders zoeken, en ga dan zenders handmatig zoeken, zet daar de "fec"op 2/3 en de modulatie op 8psk, laat de decoder even zoeken, en de zenders die het voorheen niet meer deden zullen het weer doen.

Voor de rest natuurlijk ook dank aan "The Matrix! "

Laat ik dat van de week nu precies zo gedaan hebben, ik had hem op TV Oranje gezet omdat dat de juiste transponder is die omgezet moest worden en dan staat alles al ingevuld bij "handmatig zoeken" maar na het zoeken en opslaan sloeg hij spontaan vast en moest overnieuw opstarten.

Maar na het opstarten was hij het niet vergeten en had de juiste freqentie instelling toch opgeslagen en alles werkte.

@freggel1 is hij bij jou ook vastgelopen?

@Aart44, bij mij is de Dreambox niet vastgelopen, maar ik had hem in mijn geval op film1 premiere gezet.

De dank die trouwens uitgaat naat The Matrix is omdat hij weer voor de nieuwe zenderlijst heeft gezorgd.

Dat is trouwens iets wat bij mij niet hielp, ik had er ook een nieuwe lijst ingedaan, maar dat hielp niet.

Aangezien het om een paar zenders slechts gaat is het zoeken zoals aangegeven door jou waarschijnlijk een handigere/betere methode.

Vastslaan kan gebeuren, maar zolang het toch goed is als hij weer nieuw gestart is, valt het al weer mee. M'n DM800HD (origineel) is nog niet terug, had het ook wel willen testen maar dat gaat dus nog even niet.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan