codecs

D

dedoele

Ik krijg verschillende filmen niet open ik heb al talrijke codecs geinstaleerd en niks, wie weet wat en waar ik deze kan afhalen voor videofragmenten

Klik op deze link en je download het K-Lite Mega Codec Pack.
Effe installeren en alle bekende codecs staan op je pc.
Werkt als een speer.

maar daar moet ge toch een activatiecode voor hebben niet!
Maar ik ge nog eens proberen wie weet!

ok, ik heb het k-lite pack geinstalleerd maar niks, ik krijg nog steeds de file niet open, het is nu blijkbaar een avi file, daarom snap ik het nu nog niet, alvast bedankt,

Er is hier in een ander topic al eens over iets soortgelijks gesproken.
Maar soms zijn media (avi) files "beveiligd" en vaker op usenet.
Als je die opent met mediaplayer verschijnt er een venster met licentie verwerven.
En een link naar hun web-site.
Dat soort spul gewoon vergeten.
Als je "gewone" avi files wel kunt openen weet je genoeg.
Voor avi files heb je geen speciale codec nodig, alleen als het divx (mpeg4) versies zijn.
Welke codec het precies is kun je uitvinden met bv een programma zoals avicodecs (als ik me goed herinner).
Als je dus K-lite hebt geinstalleerd zou eigenlijk alles moeten werken.

Grtz.

Gebruik VLC om media af te spelen!
http://www.videolan.org/vlc/features.html

Geen codex installeren nodig (zeker niet het logge K-lite).
VLC speelt ook beschadigde bestanden nog af!

Als VLC het bestand niet af kan spelen dan zal het vermoedelijk met geen enkele player lukken.

Tja, videolan ga ik vanuit dat iedereen die wel geinstalleerd heeft.
Ik heb daar al vaker op gewezen.
Het is altijd verstandig om meerdere players erop te zetten.
Ook zeker de DivX Player.
Maar soms laat ook videolan het afweten als er wat erg met codecs is gerommeld.
Iets wat echt altijd onder alle omstandigheden werkt is VirtualDub.
Maar dat is eigenlijk een tool voor andere zaken.

Grtz.

Sorry jongens ik krijg hem niet open, ik heb al van alles geprobeert maar niks, en blijkbaar is deze film te bekijken, ik snap er niets meer van , nu als ik mijn pc opstart dan krijg ik een probleem melding waarin staat dat mijn windows media player niet meer werkt, dan heb ik dit probleem vermeld aan windows, maar nog steeds heb ik deze melding

Kan je hier niet eens vermelden om welk filmpje het gaat,, kunnen wij het misschien eens proberen voor je.

dedoele, het avi-formaat is slechts een 'container' een verpakking van een video&audio-stream. Daarom dat een avi dus ook films kan bevatten die gecodeerd zijn in de meest uiteenlopende formaten.
Het kunnen afspelen van een avi hangt af van het ter beschikking hebben van de juiste codec (coder - decoder).

In het K-lite codec pack zal je een tool vinde, GSpot genaamd.

Open GSpot en open daarin je filmpje(s). GSpot zal de avi analyseren, aangeven welke codecs gebruikt zijn in de avi-container (zowel voor video als audio). Ook zal GSpot je tonen of deze codecs al dan niet aanwezig zijn op je computer.

Aangezien je meldde dat VLC niet werkte (eerlijk gezegd verbaast me dit) stel ik voor om de MPC (media player classic) - die deel is van het K-lite codec pack - uit te proberen. In tegenstelling tot de Windows Media Player kan deze player wel omgaan met avi files die niet helemaal in orde zijn.

Lukt het nog niet, post dan de output van GSpot eens, dan kunnen we verder zoeken.

Nou nee.
De avi is slechts de EXTENSIE van de FILE (of bestand in het Nederlands).
Zo betekent .txt een tekst file, .doc een document, .exe een executable, .dll een dynamic link library file etc.
Vroeger was een .avi een standaard windows video file (zonder compressie).
Toen divx kwam bleef men de video file avi noemen, maar als je de divx codec had geinstalleerd liep het ook nog.
Tegenwoordig gebruikt men soms de extensie .divx ervoor.
Andere extensies waren .mpg en .mpeg voor ANDERE video formaten en het waren mpeg1 en 2.
De divx was echter een mpeg4 afgeleide, maar kon niet zo genoemd worden omdat microzoft daar de copyright op had.
Je kunt dus rustig de avi extensie van een divx file renamen in bv mpg.
De players zullen dan die file gewoon afspelen als de codec ervoor geinstalleerd is.
En dat is wat er veelvuldig in usenet te pas en onpas wordt gedaan.
Een progje wat precies laat zien welke codec en de variabelen laat zien is AVIcodec.
Iemand die wat verder is kan de file met bv hexedit openen en ziet direkt wat er gaande is.
Dus de tijd dat men met de extensie aangaf wat voor soort (video) file het is, is lang voorbij.
Maar dat wil niet zeggen dat het goed is!

Grtz.

Nou eigenlijk klopt het verhaal van Nico10eke wel.

Vrijwel alle extensies hebben ook betekenissen.
AVI staat voor Audio Video Interleave en is dus voor Audio/Video bedoeld, niet zijnde uitsluitend het microsuf formaat, alhoewel het wel in 1992 door Microsoft geintroduceerd werd voor hun Windows voor Video. En als de info correct is, was het niet Microsoft maar Matrox die het verder ontwikkeld heeft en dat formaat wordt meer gebruikt. Hetgeen aangeeft dat het niet een specifiek videoformaat aangeeft (zoals divx of mpg).
http://nl.wikipedia.org/wiki/AVI_(bestandsindeling)

Maar dat wil niet zeggen dat het goed is!
Ook niet dat het fout is of wel? Van de ene kant maakte deze vorm van populair gebruik van extensies het gemakkelijker voor de mensen.
Van de andere kant kwamen er zoveel formaten dat het ook onduidelijk werd. Te veel van het goede.

Nee BT, dat container verhaal vind ik onjuist.
Je weet ook dat zoals ik al zei windows de avi extensie gebruikte voor video FILES die niet gecomprimeerd waren.
En dus onhandelbaar groot!
En dat na de introduktie van divx de extensie avi gehandhaafd bleef.
En dat microzoft de divx codec niet in hun OS opnam, omdat ze al de mpeg4 hadden.
En dat de mpeg extensie (ook van microzoft?) wel gebruikt bleef, omdat het een totaal andere video norm was dan avi en divx.
Ik wil dus zeggen dat het niet goed is dat men niet de juiste extensie geeft aan een video formaat.
Noem divx maar divx en mpeg1 2 en 4 ook navenant net als mp3.
Wikipedia is er ook nog niet erg uit, hihi!
Overigens bestaat elke video file gewoon uit nullen en eenen zoals elke andere file ook.

Grtz.

Je weet ook dat zoals ik al zei windows de avi extensie gebruikte voor video FILES die niet gecomprimeerd waren.
Klopt, heel in den beginne, maar zoals je kon lezen was het Matrox die in 96 de zaak verbeterde en er Avi 2.0 van maakte.
Divx is in mijn optiek ook een ander formaat maar het is wel een audio/video bestand, waar de afkorting avi voor staat, alleen had je vroeger geen compressie dat klopt.
Overigens is Wiki er zelf wel uit, maar had de forumsoftware mijn link verknalt en het laatste sluitende haakje buiten de url tag geplaatst zodat je niet op de juiste pagina terecht kwam, nu wel, heb het ff aangepast.:)

Nou BT, maak jij maar eens eens een standaard windowz avi file zonder compressie van een externe bron.
Dus zonder divx of mpeg4 en in de windows avi van nu!
Je zult versteld staan hoe lomp groot dat wordt.
Divx is zoals ik al eerder zei ook een mpeg4 formaat.
En avi en divx zijn bestanden waar audio en video inzitten, dat klopt en weet ik ook.
Feit is dat waarschijnlijk meer dan 90% van de avi's divx versies zijn.
En er zijn er tegenwoordig weer veel op usenet te vinden in een uitstekende kwaliteit, en die ook op een cd passen.

Grtz.

Je zult versteld staan hoe lomp groot dat wordt.
Daar zal ik echt niet versteld van staan want ik weet hoe groot en lomp dat wordt, dat is niets nieuws.
Tevens ben ik het met je eens dat tegenwoordig de meeste avi's divx bevatten.
Mpeg4 is een compressieformaat waar o.a. DivX ook gebruik van maakt net zoals Divx ook nog van mpeg gebruik maakt.

Ben ik allemaal met je eens, doch ik zie daarin geen link met het extensie verhaal, in mijn optiek is avi gewoon een bestand geschikt voor gecombineerde audio/video data. Of je dat nu in gecompressed formaat er in zet is dan de eigen keuze.
Dat er vroeger nog niets anders was om er in te stoppen, wil niet zeggen dat het niet ook reeds voor toekomstige doelen bedoeld was, toch?

Alleen maken al die formaten het voor gebruikers alleen maar verwarrend.

Juist ja, al die formaten die het verwarrend maken en die ze allemaal de extensie avi geven!
Een lege file met de extensie .avi is gewoon niks, geen video file en helemaal niks.
Bestaat uit alleen nullen binair.
Een capture programma waarmee je video files kunt maken en comprimeren heet Virtualdub.
Dat is het beste wat ik ooit ben tegen gekomen, en werkt ook het beste.
Het speelt ook zowat alles goed af.
Als je bovenaan op video klikt, en dan op compression krijg je alle codecs te zien die op je pc staan.
Klik op een codec en dan rechts op configure en je kunt gaan instellen binnen de compressie norm.
Dan moet wel de decoder EN encoder geinstalleerd zijn.
Sommige microzoft codecs bevatten namelijk alleen de decoders.
Zodat je niet kunt encoden.
Intel en Intel indeo, microsoft H codes, en natuurlijk de divx zitten er meestal in.
Het is een goede controle wat bij jouw geinstalleerd is, EN werkt.
Nou ja, kijk maar eens.

Grtz.

Een lege file met de extensie .avi is gewoon niks, geen video file en helemaal niks.
Ja maar da's met alle bestandsextensies zo.:)
Die VirtualDub heb ik ooit ergens voor gebruikt, volgens mij had ik die nodig om avi naar vcd te converteren of zoiets, ik weet het niet meer precies.

Maar ik ga hem nog eens installeren, is wel leuke info om te zien welke codecs er geinstalleerd zijn enzo. Bedankt voor de tip!

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan