Complete systeembackup.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Vraagje: Hoe maak je een complete systeembackup, zodat als je pc crasht dat je alles middels die backup ( op dvd) alles terug kunt zetten naar hoe het draaide?

freggel1 zei:
Vraagje: Hoe maak je een complete systeembackup, zodat als je pc crasht dat je alles middels die backup ( op dvd) alles terug kunt zetten naar hoe het draaide?

Daar zijn verschillende opties voor, mijn voorkeur heeft Ghost is heel simpel past op een floppy en kan zelfs een bootable CD/DVD voor je aanmaken.
Met een druk op de knop, heb je binnen no time weer een werkend systeem.

Is er ook ergens een beschrijving hoe en wat te doen met XP home,, want begrijp dat het verschillend is met verschillende Windows versies.

Dat compleet werkend systeem?

Over hoeveel tijd spreek jij dan? Minuten? of langer....

Want ik wil dus een backup maken van mijn pc zoals nu de OS drait. ;)

En een beetje zoals @Jack al zegt onder XP..

Ik gebruik drive image van Power Quest, werkt prima , draait onder XP .
Het enige wat je nodig hebt is een systeem met 2 of meer partities.
stel je hebt op C je hele windows XP huishouden van bv 10 Gb.
Met Drive image wordt hiervan een image gemaakt en dit duurt ca 8 minuten (bij mij)

Je kunt de image laten wegzetten met een ingestelde file grootte, zodat je met een fat32 systeem niet in de problemen komt met >2 Gb files.

Terug zetten gaat ook onder windows en duurt ook ca 8 minuten.

Ook is het mogelijk de backup met 4 bijbehorende files op een DVD te branden mits deze er op past uiteraard.

Maar zoals gezegd is Ghost ook een goed programma hiervoor

Afhankelijk van de grootte van de HD gebruik ik zelf Ghost.
Lekker makkelijk, maar 1 diskette nodig met ghost erop, je maakt een image naar DVD of naar een andere HD of andere HD partitie. Pleurt hem op DVD en klaar.

Duurt bij mij met zowel Ghost alsook met Drive image rond de 12-15 minuten. Terugzetten ook.

Met ghost heb ik 98 wel eens gedaan maar werkt het met XP home hetzelfde.

Bedoel moet je dan opstarten met die ghost diskette of hoe gaat dat precies,, neem aan dat je dit allemaal onder dos ofzo moet doen.

Herriner me dat ik onder 98 met een opstart diskette moest opstarten en dan de ghost diskette erin en kon ik vandaar uit in ghost komen om een back up te maken of terug te zetten.

Voor XP heb ik geen opstart diskette,, zou niet weten hoe ik daar aan kom.

Ghost maakt zelf een bootdisk aan, je hebt dus geen dos flop nodig.
Volgens mij moet dit ook onder de home versie werken. Heb met home echter geen ervaring, weet zelfs niet eens hoe dat eruit ziet :)

P.s een XP bootdisk kan je toch gewoon een flop formateren en kiezen voor systeemdisk?

Ik mag dus aannemen dat "Ghost" te downloaden is?

Ik heb hier inderdaad de HD in twee stukken, en het zou idd handig zijn als de backup op die andere partitie staat. ;)

Maar wat doet "Ghost" dan eigenlijk als je alleen maar en diskette maakt? Ok? ik weet dat je nooit de boel echt verwijderd van je pc, maar ben toch wel eens benieuwd.

P.s een XP bootdisk kan je toch gewoon een flop formateren en kiezen voor systeemdisk?
( @Crazymotha???)

Ik heb net ghost 9.0 van de nieuwsgroep gedownload,, was een mds file en het sleuteltje :)

Deze file dus op een cd gebrand en toen vanaf de cd ghost geinstalleerd.

Hierna ghost opgestart en sleuteltje erin gedaan en toen ging die netjes open :)

Begrijp dus dat ik nu gewoon een back up kan maken hiermee.

Als ik de back up wil terug zetten moet ik dus die ghost CD in mijn pc doen en opstarten vanaf cdrom en kan ik de back up terug zetten.

correct me if i am wrong.

Lijkt me een heel makkelijk proggie en is helemaal in het nederlands ook.

Ga zaterdag er verder mee en een back up maken.

trouwens wel groot proggie is bijna 200 MB dus ik kan je dat niet effe sturen Freggel :)

jack zei:
trouwens wel groot proggie is bijna 200 MB dus ik kan je dat niet effe sturen Freggel :)

Ik krijg dit progje wel gevonden. ;) Zou wel handig zijn...

Even iets toe lichten voor een Backup van een Systeem als XP.

Het is niet mogelijk om een backup te maken van een systeem wat aan het werken is. Uitleg, als men van de C partitie opstart kan men niet een Backup van die partitie maken.
Men moet dan van CD of Bootflop starten en dan een Backup maken, het probleem wat daar bij komt is dat normale DOS bootfloppen geen NTFS kunnen lezen, zonder dat er een speciaal tool bij wordt geinstalleerd.

Veelal kan men een BootCD vinden met de naam BartPE, dit is een cd gebaseerd op windows XP, met een aantal extra tools, vaak ook Ghost 8.0.

Men kan met een dergelijke CD bootten en een Backup van C naar D maken, eenvoudig en snel. Op diezelfde manier kan men ook weer een image(Backup) terug zetten.

Er werd hier al over Power Quest geschreven, de versie 5.01 heeft een Bootdisk die wel NTFS kan lezen en dus kan backuppen en restoren.

Ja van Linux heb ik niet veel verstand, maar dit zijn zaken die ik wel moet weten, is mijn dagelijks werk.

Hihihi,

Bert

Ook ik gebruik zelf Norton Ghost werkt altijd goed kan er zelfs een linux backup mee maken het maakt dus niet uit wat voor systeem je draaid het werkt gewoon.

Let wel op welke versie je gebruikt de oude versie konden geen linux tabellen en NTFS lezen dit kan vanaf versie 2003.

Dit is eigenlijk het enigste programma van symantec wat echt goed werkt.

@Bert50 met een nieuwe versie van norton ghost kan je gewoon een backup maken van een draaiend systeem en het daarna als het fout gaat gewoon terug zetten en werkt het nog ook.

Klopt met Norton Ghost de laatste versies kan dat inderdaad.

Ghost 9 heb ik ook maar gebruik ik niet, omdat die net het nadeel heeft dat je van de cd moet booten. Allereerst duurt dat vreselijk lang, daarna vraag ik me dan af of je wel je backup vanaf cd of dvd kunt terugzetten, omdat namelijk die Ghost cd er in zit.
Maar zelf heb ik hem dus aan de kant gekiept omdat ie veel te traag is.

Ik gebruik zelf een Ghost 8.x versie, gewoon lekker een kleine diskette. Deze is iets aangepast en is zelfs iets groter dan een 1.44 disk, raar maar waar, doch past wel op 1 diskette. Deze heeft ook drivers er in zitten voor cd-rom.
Werkt gewoon met alle windows en linux versies.:)

Met Linux had ik wel het nadeel dat ik een speciale setting moest doen, waardoor ook de lege ruimte mee gebackupped werd en daardoor het backup-image groter. Deed ik dat niet, dan wilde linux namelijk niet booten. Waarom dat is, geen idee...

Over ghost heb ik inderdaad veel goeds gehoord, maar zelf nooit aktief hoeven te gebruiken.
Het zal wel meestal goed gaan, maar ik heb ook eens van iemand gehoord dat het fout ging en dus opnieuw installeren (dat was echt geen 'amateur'!).

Overigens hebben we ook nog altijd de backup van microzoft zelf.
En ook in nero heb je een backup optie zitten.
Ik weet niet of je daarmee bootable DVD/CD's maakt, dat heb ik nog niet nagezocht.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Immers, als ik bv suse installeer doe ik dat met een bootable DVD, waarmee ik altijd kan booten.
Maar niks negatiefs over ghost of PQ enzo!

Grtz.

Voor zover mij bekend maken Nero en de backup van Windows zelf, geen bootable backup.

Je hebt dus voor de windows backup bijv. al een geinstalleerde windows nodig om de backup in terug te zetten.
Voordeel van Ghost is dat ie alles backupped, incl. de bootsector. Je kunt dus een willekeurige nieuwe schijf nemen, als ie maar niet kleiner is dan de partitie die je gebackupped hebt, en daar je windows weer compleet terug op zetten en dan start ie ook nog.
Dat is eigenlijk het verschil.

Een bootable linux cd of dvd is wel leuk, maar daar heb je niks aan als je een compleet gebackupped systeem wil restoren. Nja... niks.. als de /boot mee gerestored is kun je wel weer wat commando's uitvoeren om dat weer naar de bootsector te kopie?ren zodat ie ook weer opstart.:)
Zoiets als we vanaf DOS t/m Win ME deden met sys c: alleen dan ietsje anders.:biggrin:

Zoals ik al zei heb ik een aantal dingen nog niet helemaal bekeken (gelukkig!).
Ik meende alleen iets in nero gelezen te hebben over booten enzo.
En dat je met de (oudere) ghost alleen een hele partitie kon backuppen.
Ik vraag me wel af wat er met de swap file gebeurt als je een backup maakt, immers die verandert continu.
Moet ghost nog eens bekijken. Heb hem hier ook nog ergens erop hangen zag ik net.

Met bootable DVD/CD wilde ik alleen zeggen dat dat in principe niet moeilijk moet zijn.
Me dus afvroeg waarom dat op ghost niet zo is.
Met die sys c: of sys a: maakte je inderdaad bootable schijven. Er stonden dan de files io.sys msdos.sys en command.com op (en het boot-vlaggetje op de schijf).
Maar ja, met xp is weer meer dicht getimmerd (en nog lek).

Grtz.

En dat je met de (oudere) ghost alleen een hele partitie kon backuppen.
Dat is met elke ghost zo, ook met de oudere kon je kiezen voor partitie backuppen of HD backuppen daar is niets aan gewijzigd.

Wat nu wel is, is dat de nieuwere versies bij het backuppen niet meer altijd de lege ruimte meenemen, hetgeen wel eens gunstig kan zijn. Verder werkt Ghost vanaf versie 8 (ook versie 2003 dacht ik) fatsoenlijk met het NTFS systeem en kan daar met versie 8 ook naar schrijven! Waardoor je dus ook een image op een NTFS partitie/hd kunt zetten.

De swapfile... nja, ach, zo erg wisselt die niet hoor. Die wisselt alleen van grote als je dingen aan het doen bent, met applicaties bezig die swappen etc. Als je een backup maakt gaat men er niet van uit dat je dan ondertussen ook nog allerlei zaken aan het doen bent, is ook niet aan te raden. Zo heeft mijn swapfile, ondanks dat ik hem door windows laat bepalen, toch een vrij constante grootte. En ik meen me te herinneren dat Ghost die grootte meeneemt die op het moment van draaien van ghost aanwezig is.
Doch op zich zou het ook helemaal niet erg zijn als ie hem niet mee zou nemen, immers bij het starten van Windows maakt deze wel een swapfile aan indien die niet (meer) aanwezig is.

Met Nero kun je inderdaad wel bootable cd's en dvd's maken, dat is correct, maar bij mijn weten geldt dit niet bij de backup of dat zou bij de laatste versies gewijzigd moeten zijn, heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.:)

Ghost neemt ook gewoon het boot-deel mee. Alleen heb ik ervaren dat ie dat bij een linuxpartitie niet doet als je hem op default hebt staan, waarom is me een raadsel.

XP draait op een NT kernel, is niet meer dos gebaseerd zoals wel Dos en win95/98/me. Logischerwijze is dus ook het bootsysteem anders. Alleen een beetje stom ingewikkeld gemaakt, onnodig.

Black Tiger zei:
Wat nu wel is, is dat de nieuwere versies bij het backuppen niet meer altijd de lege ruimte meenemen, hetgeen wel eens gunstig kan zijn.

Zeg je nu dat Ghost de lege ruimte backupped???? De oude versies dus?

G

Ik heb een oude versie gehad, ouder dan versie 7 dacht ik, die deed ook de lege ruimte backuppen ja.:(
Dus had je een hd van 7 gigabyte die maar voor 3 gig vol stond, dan kreeg je toch fijn een 7 gig image.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan