compoort probleem

D

dalton

hoi
in mijn pc werd een nieuw moeder bord gezet met 1
compoort
dus ik kom er 1 tekort dit voor mijn humax 5400 .
mijn mastera zit in de compoort van mijn moederbord
er is een plaatje gezet met 2serial 9pin male connector pin assign-ments pci 32 bit DUS 2 COMPOorten
ik kom thuis kan ik niks in mijn humax krijgen via die 2 compoorten
de compoort word wel door xp proff erkent maar de software loopt niet mijn humax in
pak ik de compoort van het moederbord compoort1 loopt alles
goed
in de winkel zij men dat de nieuwe compoorten mijn software niet
ondersteunden
ik vertelde dat dit te gek is.men heeft toen compoort 3 via de hardware uitgezet in de hoop dat compoort 2 wel zou werken
mooi niet dus
nu heeft men een plaatje besteld met een compoort om die er in te zetten en het plaatje met de 2 er weer uit te halen
waarom heb ik als leek het idee dat er iets fout is gedaan door hun wie weet iets voor mij ik werk met een amd athlon
windows xp proff
gr dalton

Als je een apart stukje hardware in de pc zet met compoorten erop en dat zouden com1 en com2 moeten zijn, dan moet je in de bios van je pc de compoorten uitschakelen.
Dit gezien er anders een conflict ontstaat met het losse compoortkaartje wat je er bij steekt, dat is dus al 1.

Verder is com 1 en com 2 normaliter verschillend van elkaar maar je moet dan wel even opletten of de adressering juist is.
Als ik het me goed herinner is het:
com 1, i/o base 3f8, irq 4
com 2, i/o base 2f8, irq 3

Dat zijn althans de standaard compoort instellingen.
Uiteraard kun je nog verder gaan met com 3 en com 4 maar aangezien deze vaak ook irq 3 en 4 gebruiken (zeker met win98 en de vroegere dos) kan dat zodoende weer een conflict geven met com 1 en 2.

Wat je dus kunt proberen is wat ik boven al aangaf.
In de bios je compoorten uitschakelen en dan je hardware compoortkaartje met de 2 poortjes er in steken.
Windows zou dit in feite zelf moeten herkennen en anders wel met het zoeken naar nieuwe hardware.
Als je dan er voor zorgt dat bovenstaande instellingen voor die beide compoortjes ingesteld staan heb je de grootste kans van slagen.

Ook is het zo dat bij sommige satellite utils wel meer compoorten in de programmatuur zitten maar dat ze toch niet of niet lekker wensen te werken op bijv. com 2.
Derhalve zou je dan er voor kunnen kiezen je programmer op com2 te zetten en je humax op com1, maar daar moet je dan zelf even een beetje mee stoeien en testen hoe het in jouw opstelling het beste werkt.

@bt
bedankt voor de uitleg
ik heb mijn mastera in compoort 3 gezet en dan krijg ik het bericht
dat de compoort gesloten is
ik heb van iemand ook de site gekregen van het moederbord.
voor een driver maar dat helpt ook niet
dit is die zaak die mijn moederbord opgeblazen hadden
dit kaartje was gratis van hun van daar dai ik terug ging
ik begrijp dat de extra compoorten afgesteld moeten worden
dus wat hun nu willen een kaart met een compoort vervangen
voor deze heeft geen nut als ze hem niet afstellen zo als jij aan geeft heb ik dat goed????
wat wel altijd goed gaat als je de compoorten op het moeder bord heb zitten dan heb ik nog nooit problemen gehad met mijn humax en mijn mastera 3
ik ben een leek op dit gebied maar is het geen taak voor een zaak
die dit plaatje plaatst om dit goed af te stellen???????.
bedoel jij dat mijn moederbord com1 geheel uit gezet moet worden voorgoed als er een kaart gezet is????.
het rare is dat com 4 van de kaart bij hun niks doet
dan is er al zeker iets fout ik praat hier over de muis bij hun die niet werkt daar in wel in compoort 3
dan word de com4 uitgezet dat is toch een paardenmiddel
nog een vraag als je een moeder bord hebt met 2 compoorten
liggen de waarden dan wel gelijk omdat ik met mijn oude moederbord met 2compoorten niks geen problemen had die ik nu wel heb .het compoortenplaatje is eenQ-tec ver 1.9 102p card
gr. van mij en bedankt voor alles

@bt
compoort 4 werkt volgens mij niet omdat hij de afstelling heeft
gelijk aan die van 3 klopt dat zo als ik jou verhaal lees
het is maar een idee
gr dalton

Als je op je moederbord maar 1 aansluiting hebt voor de compoort, is er in de hardware in vrijwel 100 % van de gevallen toch een 2e compoort aanwezig.
Wanneer je er dan een kaartje bijprikt, krijg je niet poort 2 en 3 erbij, maar 3 en 4.
Ik ben het niet anders dan zo gewend.
Nou vraag je om 2 poorten, en je hebt 3 stekkertjes.
Dan kun je dus inderdaad zoals BT al zegt, die ene poort op je moederbord best uitschakelen.
Dat doe je in je bios.
Heb je altijd nog die 2 poortjes van je kaartje en die hebben dan geen conflict meer met de uitgeschakelde poortjes van je moederbord.
Daarmee zou je probleem opgelost moeten zijn.
Overigens, die winkel waar je dat hebt laten doen is maar een vreemde toestand hoor.
Als iemand bij jou klaagt dat ie een poort mist en je gaat er dan 1 bij prikken, dan test je toch zeker wel even of ie ook werkt ?
Das heel simpel voor elkaar te krijgen, en dus een vreemde zaak dat men dat niet gedaan heeft.

hoi
ik snap hem
maar in die winkel is alles mis gegaan wat maar mis kan gaan
pc kast kapot enz
ik denk dat ik naar een anderen winkel ga en alles uitleg
ik betaal dan gewoon, om weer leuk aan de gang te gaan
zelf kan ik dit niet denk ik
ik heb net een jaar een pc ik instaleer alles zelf maar in de bios ben ik nog nooit ingeweest
gr dalton

Windows en die com's geeft wel vaker problemen. Allereerst heb je hardware serial ports, en daarnaast de com-poorten. Die moeten aan elkaar gekoppeld worden. In windows kun er in elk geval meer dan 4 instellen. Meestal wordt serial port 1 aan com1 en serial port2 aan com2 gekoppeld. Maar je kunt ook com 3 of com4 kiezen (dit is niet in dos zo). Windows geeft dan aan of er conflicten zijn of niet (en die instellingen kun je ook veranderen).
Bij mij werkte soms bv com2 niet meer hoewel daar niets mee mis was. Remedie was in windows com2 verwijderen, en rebooten. Toen was com2 weer geinstalleerd en werkte weer. Meestal is windows de boosdoener!
Grtz.

compoort 4 werkt volgens mij niet omdat hij de afstelling heeft
gelijk aan die van 3 klopt dat zo als ik jou verhaal lees
Nee, com 2 en 4 is gelijk en
com 1 en 3 is gelijk.

Maar als je het zelf niet opgelost krijgt kan het beste er eens iemand naar kijken die er verstand van heeft en er geen knoeiboel van maakt zoals betreffende winkel waar je over spreekt.

Com 1/3 en 2/4 hebben meestal dezelfde IRQ's maar kunnen verschillende adressen toegewezen krijgen. Dit is nog een erfstuk van het msdos tijdperk met zijn kromme construkties.
In windows kun je die zaken ook nog allemaal instellen, dus we zijn er nog niet van verlost.
Ik heb jaren met 4 (hardware) compoorten gewerkt, en dat kan als je de zaak slim instelt.
Grtz.

Dit is nog een erfstuk van het msdos tijdperk met zijn kromme construkties.
Mmm, volgens mij is het niets van M$, maar iets in het ontwerp van een x86 pc. Bij het booten worden de seri?le poorten allemaal al met hun adres gemeld. Dus nog voor er ook maar iets van een OS is. En dat de poorten in een OS ook aangesproken moeten worden is stap twee. Maar meld het even als ik er nu helemaal naast zit.

De adressen van de poorten zijn allemaal anders. De IRQ (Interrupt Request) is niet altijd verschillend. En dat bleek achteraf niet helemaal foutvrij te zijn. Maar toch is het mogelijk om geschakeld tot 265 compoorten te gaan hoor. Wel even wat solderen. Electuur had zo'n schakeling in een van hun boeken staan. IRQ van oneven poorten (zoals genummerd in dos) com1 en com3: 4, even nummers com2 en com4: 3. Conflicterende apparaten: muis en (Hand)scanner. Maar dat wordt wel heel nostalgische praat.

Compoorten erbij hangen? Neem een kaartje met voldoende instelmogelijkheden met jumpers (of dipswitches, als die nog bestaan) Stel zelf de juiste poort in, qua adres en IRQ. Kaarten met 4 compoorten? Wel slim om de bestaande poorten in de BIOS even uit te zetten. Zet kaartjes met minder poortjes er in tellend vanaf com3. Dan zit je altijd veilig.

Vervangen van on-board compoorten? Zet deze dan eerst uit in de BIOS. Dus voordat het kaartje er in gejenst wordt. Tenzij je er echt een vreemde puzzel van wilt maken welke er nu stuk is en welke niet :biggrin:

Je zit helemaal goed.
Je kunt ome Bill wel overal de schuld van geven, maar dan ben je niet echt re?el bezig.
Bovendien werkt ie wel in verschillende werkgroepen mee om dit soort ondoenlijkheden op te lossen (lukt niet altijd in 1 keer).
Zo proberen de tegenwoordige os'en en bios'es om alles in zo weinig mogelijk IRQ's te proppen.
Dat gaat redelijk, maar er steken ook weer geheel nieuwe problemen de kop op.
En 4 compoorten op 1 kaart werken meestal ook prima.
Overigens dipswitches horen in het pr? pcibus tijdperk thuis, en zijn met ingang van deze eeuw door ome Bill en consorten afgeworen.

hoi
jongens bedankt vrijdag a.s kan ik mijn pc naar een winkel
brengen. met mijn mastera3 ik heb alles uitgelegt
ik betaal 20euro als alles werkt . ik hoef niks te betalen als dit
niet zo is daarom had die man graag mijn mastera er bij
dan weet hij zelf ook of hij iets anders moet proberen
ik betaal liever die 20euro dan dat ik 10 keer voor jan l?l op en
neer moet rijden naar die prutsers ik heb wel weer een hoop geleerd van jullie want ik stond daar honderd uit te kletsen met die man.het moet wel zijn dat in windows98 dit probleem vaak voor komt maar ik heb windows xp proff
ik lach mij dood als het lukt en dat die anderen bellen dat de kaart met 1compoort binnen is lol
ik wil er van af want ik lig zwaar achter met het sat gebeuren
de gr, van mij ik laat het zaterdag horen hier
nogmaals bedankt
dalton

hoi
probleem opgelost
de enable 32 byte uit vinken
en de enable ato cts/rts flow control uit vinken
alle 3 de compoorten werken als een speer
dit kun je in poort settings
ik vermoed dat mijn hardware die 32 bits niet heeft aan gekunnen
humax en de mastera
wie weet dit uit te leggen
de compoort op het moederbord heeft die 32 bits keus niet
maar ook die werkt lol
gr dalton

Prima jong! Het zou te dol zijn als je de compoorten niet zou kunnen gebruiken op je PC, daar is ie toch voor! Het is toch geen veredelde typemachine (hoewel het dat lang is geweest voor velen!).
Kortom, de aanhouder wint!
Grtz.

Ja thanks! Heb ik ook weer wat geleerd. Altijd gedacht dat die 32bits optie in de bios alleen met de hd's te maken had, althans dat stond er wel bij.
Die heb ik voor zover aanwezig altijd uit staan, gaf alleen maar problemen. Wel handig om nu te weten dat het dus ook invloed kan uitoefenen op de compoort.
Raar maar waar. Maar dat gebeurd wel vaker met pc dingen.
Fijn dat het werkt!

@bt
ik ben niet in de bios geweest
deze computer rechtermuis
eigenschappen
hardware
apparaten beheer
poorten 2keer klik
kies dan de poort die je wilt instellen bij mij de 3 en dan de 4
klik dan 2keer op de keus poort
poort setting
advanced
vink dan de die twee opties uit van 32 bits
bij het moeder bord had ik dit niet maar die com werkte al
het ging om de kaart met de 2 extra compoorten en die werken nu
het mooie is dat die winkel een kaart met een compoort hebben
besteld om dit probleem op te lossen omdat het niet anders kon
mijn kaart moest ik dan terug geven en als dat ook niet hielp
dan wisten zij het ook niet meer lol
gr dalton

Je bereikt dat normaal (althans bij w2k) onder controlpanel-system-devicemanager. Onder poorten-eigenschappen krijg je dan port settings, maar ook resouces waar je I/O, IRQ, memory e.d. kunt instellen als je automatic settings eerst uitzet. Na veranderingen zegt windows of er conflikten zijn. Na rebooten zie je of die er nog zijn. Ook heb je in de devicemanager bovenaan de boom 'computer' met subtakje 'standaard PC'. Bij eigenschappen krijg je een tab met IRQ-steering. Hier kun je kiezen tussen MS-tabel en PCIBIOS-call of uitzetten (dit althans bij w2k). Dit voor degenen die het nog niet wisten.
Bij zoveel in te stellen raakt windows zelf blijkbaar ook wel eens de draad kwijt!
Groet.

Ah oke, dan was ik verkeerd aan het denken, bedankt voor de verdere uitleg!!

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan