Cross over en Ethernet kaarten

A

avensis

Tijger,
ik probeer mijn internet verbinding(ISDN AVM FRITZ) te sharen via een VIA Ethernet LAN verbinding. Slaag er niet in beide PC?s via die netwerkkaart op het Inet te laten gaan.
Heb jij tips?
Avensis

Hi,

inderdaad een drama, ben zelf ook tijden aan het stoeien
geweest met Win XP...
Alle benodigde software geinstalleerd en kabels gecontroleerd,
bleek het na weken modderen aan een vergeten aan
te vinken..... internet verbinding delen ? V vergeten.
Dit vinkje geplaatst in de PC die als router dienst deed en het
werkte na nog wat modderen wel.
Veel fijner is het om je verbinding te delen mbv een router,
dan hoeven niet beide PC's aan.
Ook verzorgt de router automatisch de verbinding voor je.
(nadat je de gegevens hebt ingebracht natuurlijk)

groet

Reus

De Internet Connection Sharing van Windows werkt niet altijd even lekker en de routing is ook niet zo fris.

In de situatie van Reus kun je het beste de ICS (connection sharing oftewel internet delen) uitzetten, en dan Winroute Lite installeren (bij download.com te halen).

Dan geef je op de andere aangesloten pc('s) als DNS en gateway het ip adres op, van de interne netwerkkaart van de pc waar deze op aangesloten zit.

Bij de DNS (als je win98se gebruikt) wil ie vaak ook een hostnaam hebben (hoeft niet altijd), maar als je die wilt gebruiken dan komt daar de naam van die betreffende pc te staan waarop je die instellingen doet.

Deze pc naam mag geen rare tekens en geen spaties bevatten en liefst ook niet langer zijn dan 15 tekens.

Een router is leuk, maar dan moet je al een route rhebben die dus via de ISDN kaart een verbinding kan opzetten.
In Winroute Lite kun je dacht ik ook nog aangeven of de clients (dus de andere aangesloten pc's) een verbinding mogen opzetten.

Heren Bedankt,
blijkt dus dat je IPX ook ff moet aktiveren. Fijn hoor een State of the Art OS en een protocol van nog net niet mijn luier periode.
Ik denk dat ik toch maar weer eens verder ga met Linux.
Avensis

Nou, IPX hoef niet te activeren voor je internet verbinding te delen, dat kan middels Winroute Lite volledig via tcp/ip.
Maar als je ook je netwerkomgeving moet zien.... ja.... Ligt er aan, als het beiden XP machines zijn zou dat zelfs ook niet perse hoeven maar moet je wel weer netbios via tcp/ip activeren.
En er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Persoonlijk zou ik liever geen ipx gebruiken als het niet perse hoeft.

Linux moet je daar niet mee gaan vergelijken. Je vergeet dat in Linux een ingebouwde router/firewall zit (iptables) en dat is iets wat windows er standaard niet in heeft zitten.
Dus da's een beetje appels met peren vergelijken.

Ben ik met je eens. Maar toch raar dat met de wizzard ze elkaar niet zien en met IPX(zwaar verouderd) wel.
Avensis

Nee zo raar is dat niet. De wizard deugt niet helemaal en werkt vaak niet lekker.
Verder werkt die via het tcp protocol, waarover windows xp standaard -geen- netbiossignalen stuurt.
Dit is echter wel het geval bij ipx, daar wordt gewoon alles overheen gekneuterd, een beetje net zoals bij netbeui.
Daat hier wel vanalles "gezien" wordt is niet zo vreemd te noemen, er zit namelijk nauwelijks iets van beveiliging op dit protocol laat staan routering.

BT ed rest.
Ik ben er uit. Het blijkt dat niet alleen windows een vuurmuur heeft maar ook bv Pccillin. Na deze uitgeschakeld danwel poorten open gezet, en een login account op de wederzijdse PC aangemaakt te hebben werkt het perfekt.
Motto is dus check waar overal een vuurmuur in zit.
Avensis

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan