db500hd niet in netwerk

D

db500hd

Hallo,

Ik ben onlangs lid geworden van deze forum en ben me al flink aan het inlezen. Ik heb een db500hd en wil deze in het netwerk plaatsen van mijn pc zodat ik films,foto's etc kan streamen naar de dreambox. Helaas kan ik mijn dreambox welke is gelinkt via een lan aan de router niet koppelen aan het draadloos netwerk waar mijn pc via de router op aangesloten is. Hij ziet de dreambox wel maar kan hem niet koppelen ivm extern netwerk...??!!

Klopt het dat ik daarom altijd een landraad van de ene kant vh huis naar de andere kant vh huis waar mijn pc staat moet hebben liggen om de verbinding in het netwerk tot stand te kunnen brengen?

Of heb ik het mis en heb ik nog veeeeel teweing gelezen :)?

Ik hoop het laatste, al ben ik al heel wat uurtjes kwijt met lezen en proberen instellingen op de db en pc te veranderen om het voor elkaar te krijgen.

Ik heb dus een db500hd, openli, met een draadloze router (ThomsonOE728F) en een draadloos sweex usb op mijn pc.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Sander

Sander eerst welkom op het board.

Het is niet dat ik veel van wifi weet maar van de week hetzelfde je box moet dus een drivertje installeren om de usb stick te laten werken.

Volgens mij zitten er in PLI twee driver de RT 73 en DT ? zoiets welke precies weet ik niet.

Zou zeggen lees dit onderstaande topic de drivers zijn makkelijk te installeren, alleen hij schrijft niet hoe precies.

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=13513

En misschien heeft dus PLI de juiste drivers voor je usb stick.

Hallo Aart44,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie! Ik zal het eens gaan proberen of ik via drivers iets kan vinden, dit zou wel super zijn.

Ik laat het je weten.

Groeten,

Sander

Hoi db500hd, welkom op het Satellite FUN Board !

@aart44: wanneer ik de vraag lees, is dit probleem niet helemaal hetzelfde.

De thread waar jij naar linkt, van eerder deze week gaat over een ander apparaat maar dat maakt niet uit.

Maar in die thread, is de vraag de box draadloos te verbinden met het bestaande thuisnetwerk.

Maar deze vraag lees ik als een db500hd die bedraad is aangesloten op de Thomson WiFi router, maar desondanks niet word gezien door de PC die met dezelde router is verbonden via een Sweex WiFi/USB adapter.

Das een "significant" verschil.

Als ik inderdaad de vraag correct begrepen heb (db500hd ?), dan zijn er 2 verschillende netwerken ingesteld in de router: het bedraade netwerk is gescheiden van het WiFi netwerk.

Wanneer dit vermoeden correct is, dan is dit probleem alleen op te lossen door instellingen in de Thomson te wijzigen.

Maar eerst controleren of mijn vermoeden juist is.

Dat doe je door in de PC de netwerk eigenschappen op te zoeken, wat je wil weten is wat het IP nummer van je PC is, schijf dat even op.

Dat IP nummer hoef je hier niet te melden, want dat maakt verder niet zo heel veel uit (zie verderop).

Wanneer je daar hulp bij nodig hebt, moet je even vermelden welke windows versie je op die PC hebt geïnstalleerd, want er zitten wat verschillen in die versies.

Dan ga je in je db500hd ook kijken welk IP je daar hebt gekregen (middels DHCP) of ingesteld.

De eerste 3 cijferreeksen moeten gelijk zijn.

Aangezien je een Thomson router hebt, neem ik aan dat dat ding zelf bereikbaar is onder 10.0.0.138 (was volgens mij vroeger altijd het geval).

In dat geval moeten zowel de pc als de dreambox ook 10.0.0.xxx zijn, waarbij xxx dus telkens anders moet zijn.

Overigens kan ik een typenummer OE728F van thomson niet vinden.

Wanneer de O niet een letter O is maar een cijfer 0 (nul), dan is 0E728F een [highlight]hexadecimaal getal[/highlight] (een getal in een systeem dat van nul tot 15 telt in plaats van 1 tot 10 (of liever 0 tot 9), en gebruikelijk is in computersystemen).

In dat geval is 0E728F het laatste stukje van je [highlight]SSID[/highlight] (staat voor Service Set Identifier, de naam van een draadloos netwerk), en daarmee (vrijwel) uniek voor jouw situatie thuis.

Zie het maar als een serienummer, dat het decimale getal 946831 vertegenwoordigt.

Je kunt bij de PC en de dreambox ook zien welk IP de router daar bekend heeft gemaakt.

Want de router is de [highlight]Gateway[/highlight] (betekent zoveel als de poort of route naar het internet), en die moet vermeld zijn.

Wanner je inderdaad verschillende netwerken hebt, dan zijn dus de reeksen niet telkens 10.0.0.xxx maar bijvoorbeeld 10.0.0.xxx en 10.0.1.xxx.

Beiden kunnen dan wel naar buiten kijken, maar elkaar niet bereiken.

Graag wil ik van je weten of dit klopt, en in dat geval ook welk typenummer er op je router staat vermeld (dus niet wat je op je PC ziet).

Met dat typenummer bij de hand, is het eventueel mogelijk je te vertellen hoe je je router zo instelt dat het bedraade netwerk en het WiFi netwerk wel samengevoegd worden.

Laatst bewerkt:
Hallo MAS3,

Klopt helemaal :bloos: ik voel me echt blue op dit gebied....

mijn ip adres van mijn router en van mijn db500hd beginnen met 192.168.1

maar mijn ip adres van mijn pc begint met 81.7x.xx.

De DHCP server is ongeschakeld en begint ook met 192.168.1. maar verder verschillen de cijfers wel van elkaar

Het typenummer is idd niet 0E728F maar Thomson TG712.... het wordt hoe langer hoe erger...sorry. Tsja donkerblond zullen we maar zeggen :)

Alvast bedankt MAS3!

Groeten,

Sander

Laatst bewerkt:
Sorry ?

Helemaal nergens voor nodig !

Je bent hier van harte welkom met dit soort vragen en wanneer mogelijk bieden we je graag hulp.

Iedereen heeft wel eens vraagtekens, en lang niet iedereen stelt die vragen dan ook, met als gevolg dat ze aan blijven rommelen en er misschien wel helemaal niet uitkomen.

Wij zijn hier van mening, dat de enige domme vraag, is degene die nooit gesteld werd.

Is de DHCP server ongeschakeld of is dat een typo en is ie ingeschakeld ?

Wat je kunt doen is een vinkje zetten bij je PC in het vakje "automatisch een IP verkrijgen" of iets van dien aard (ik weet niet hoe ze het precies noemen).

Dat is hetzelfde als DHCP ingeschakeld bij bijvoorbeeld een dreambox.

Verder kun je ook op je PC zelf een IP invullen dat binnen de range van je Thomson en de dreambox valt.

Dat betekent dus 192.168.1.xxx.

xxx mag tussen 1 en 253 vallen, en moet uniek zijn.

Uniek wil dus zeggen dat andere apparaten in je netwerk dat nummer niet al mogen gebruiken.

Heb je nog meer dan router, PC en dreambox ?

Zo nee dan is het eenvoudig dit probleem op te lossen.

Gewoon een willekeurige waarde invullen die nog niet in gebruik is en klaar.

Terwijl ik dit zit te typen, zit ik me af te vragen of dat IP van jou wel binnen een range van een intern (binnenshuis) netwerk zit.

En dat is dus ook niet zo.

Omdat ik een moderator ben kan ik zien vanwaar je verbindt, en dus ook dat het IP wat je op je PC ziet, hetzelfde is als dat van je internet aansluiting.

Uit privacy overweging heb ik daarom je IP verminkt.

Wanneer je bijvoorbeeld op [noparse]www.watismijnip.nl[/noparse] (geen klikbare link) kijkt, krijg je je internet IP te zien en niet je thuisnetwerk-IP.

Zorg er wel voor dat van alle waardes die je gaat veranderen, je vooraf de oude waarde even noteert.

Dan kun je nog terug als het fout gaat.

Dus IP van je PC aanpassen en dan kijken of je je dreambox kunt zien, maar ook of je nog wel op het internet terecht kunt.

Succes, ik ga er nog een nachtje over slapen.

Heej Sander, welkom op Satellite Fun.

Volgens mij heeft Mas3 het juist voor. Als jouw pc inderdaad geen 192.168.1.x ip adres heeft maar het 81.7x.xx.xxx ip (je externe ip adres dus) dan zit vrijwel zeker de verkeerde kabel in je pc.

Tenminste.... als je middels het ipconfig commando hebt gekeken. Want als je via de site http://www.watismijnip.nl kijkt, dan krijg je niet het ip adres van je pc te zien, dat schreef Mas3 ook al.

Dus als je ons dat nog even kan verduidelijken, want als inderdaad jouw pc dat externe ip adres krijgt, dan is het logisch dat de Dreambox op een "ander netwerk" zit en je er niet mee kunt verbinden.

De router (volgens mij krijg je van Online een modem/router) zou het externe ip moeten hebben en alle daarop aangesloten apparaten een (op de plaats van de x verschillend) 192.168.1.x ip adres.

Klopt idd volgens ipconfig heeft mijn pc 192.186.1.XX en de andere beginnen ook met 192.168.1.XXX en 192.168.1.XXX maar helaas krijg ik de verbinding nog steeds niet tot stand. Weten jullie hoe ik dit in de router kan aanpassen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Sander

Goed, je zit in dezelfde ip range, dat scheelt alweer. Dan moeten we proberen hier wat meer duidelijkheid over te krijgen:

Hij ziet de dreambox wel maar kan hem niet koppelen ivm extern netwerk...??!!
Ik neem aan dat "hij" in dit geval de pc is. Maar je schrijft dus dat de pc de dreambox ziet. Waar precies ziet ie hem dan? Netwerkomgeving? Windows Verkenner?

Welke windows heb je eigenlijk, XP, Vista, 7?

En wie komt met de melding betreffende extern netwerk? Want ik heb het idee dat die melding wel eens van een firewall kan afkomen en dan is het van belang om te weten welke firewall je draait.

Zonealarm wil bijvoorbeeld ook nog wel eens aangeven dat het om een extern netwerk gaat maar dan kun je aangeven dat er toestemming gegeven wordt om verbinding te leggen.

Hallo Black Tiger,

Sorry voor de late reactie...3 maanden later... maar ik ben stappen verder gekomen...Krijg morgen mijn NAS binnen en ga deze dan aansluiten zodat ik in het vervolg kan opnemen met de db500hd en films,muziek en foto's kan streamen. Inmiddels kan ik dus wel de db in het netwerk zien en ook eea wijzigen (dankzij een aantal programmatjes zoals dreamboxedit). Ik vind het allemaal super interessant maar daarentegen ook erg frustrerend als het allemaal niet lukt...hulp vragen doe ik niet graag :) Dus ben erg veel avonden aan het lezen en aan het vogelen gegaan en t loont.

Ik wil je nog bedanken voor je tijd en energie en je alvast een fijne jaarwisseling wensen!

Groeten

Ach beter laat dan nooit, en dat het wat later is, da's niet zo heel erg. Zelf doe ik meestal ook liefst eerst puzzelen en uitzoeken alvorens te gaan vragen. Of het moet zijn dat ik effe geen zin heb.:)

Welke NAS heb je gekocht? Ik heb namelijk zelf een Qnap TS-212 gekocht en was van plan deze o.a. ook te gebruiken om mee op te kunnen nemen.;)

Voor jou ook alvast een fijne jaarwisseling!!

Hallo,

Ik heb net de Seagate black armor 110nas 1tb gehaald, ik weet dat sommigen dan denken ooooh als dat maar goed gaat met de betrouwbaarheid...maar ik gok het erop :). De NAS zit nu met de DB500hd en de pc in het netwerk en ik heb de mappen al geshared...tsja wat leeswerk doet wonderen al moet ik zeggen dat t voor mij af en toe knap lastig is aangezien ik er meer geduld voor moet hebben/krijgen. De mogelijkheden zijn enorm en ik wil zo graag zoveel in 1 keer en ja dat gaat nu eenmaal niet :knipoog: en dan loop je af en toe met je :headbang:

Heb je al de chip gevonden voor de VU+DUO ?

Grt.Sander

Seagate lijkt me anders niet slecht... tenzij ze de aangekochte Maxtor technologie gaan gebruiken want dat was toch echt crap materiaal.:)

Jammer dat de meeste van die redelijk geprijsde apparaten allemaal een Marvel chip hebben anders konden we er nog CCcam op draaien ofzo.:biggrin:

Nee nog geen nieuwe chip. Heb ook al naar de importeur van Nederland geschreven, maar die zijn zo arrogant dat ze niet eens hun email beantwoorden.

Dus dat zegt ook al weer iets over de importeur van VU. Ik ga nu eens de fabrikant aanschrijven.

Fijne jaarwisseling!

Hallo Black Tiger,

Ik krijg de NAS niet aan mijn DB500HD gekoppeld, hij is wel zichtbaar in het netwerk maar wat ik ook doe, NFS of CFIS....de NAS wordt niet gelinkt/gemount aan de DB500HD...wil je me helpen aub?!

Groeten,

Sander

Ik zou graag willen, maar ik ken dat merk en type NAS en de instelmogelijkheden niet dus kan ik je daarmee niet helpen.

Wat ik wel zou kunnen doen is de instellingen verraden van hoe ik het op mijn Qnap gedaan heb, maar deze komt pas half januari op het netwerk te hangen en dan ga ik dat ook pas proberen.

Misschien heeft een van de andere gebruikes nog wat tips voor je?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan