De dag komt eraan!

B

BiG_G

Dat je met linux gaat beginnen als je het al niet deed.
Zie hier!

Natuurlijk maakt de OS gemeenschap het je al een stuk makkelijker, en ik ben daar natuurlijk al jaren een belangrijke aanhanger van.
Ik denk dat KK zich met minstens de zelfde inzet kan meten.

Ik denk dat ik binnenkort maar een linux cursus ga starten hier op Duck...

:biggrin:

Yo, daar ben ik. Maar ik vraag me af of er veel behoefte aan kennis is.

Al is het alleen al dat Linux ook gewoon makkelijk klik-en-gaan geworden is. Verder denk ik dat er al voldoende kennis van Linux is bij de mensen met interesse voor dit OS.

Je moet er wel kennis voor hebben vindt ik.
Driversigning is ook al bij XP, was alleen nog niet verplicht, dat gaat nu dan wel komen, nja het zou wat.

Linux is leuk, maar lang niet gereed voor de boze grote buitenwereld van thuisgebruikers die ook willen gamen, die discussie hebben we al eens gehad. Pas zelf nog een ding nieuw geinstalleerd, ik ben er ontevreden over betreffende wat het kan. Afhankelijk van datgene wat je wilt natuurlijk.

Laatst heb ik hier wel een tip gegeven over een ander OS. Ben de naam even kwijt, maar dat was een combinatie van Linux en Windows, nee, niet Lindows of de nieuwe naam daarvan.
Een linux waar je ook ms producten op kon draaien. Dat lijkt me dan interessanter dan alleen plain Linux. Ook dosvenster games liepen daarop, dus als ik weer eens een machine vrij heb, ga ik die eens bekijken.

Zoals er windoos voor dummy's is...

Kijk: De entree van m'n Linux cursus, gebasseerd op SuSe 10:
Men doet de kompjoeter aan, doet SuSe linux cd1 in het laadje van de cdromspeler (nadat je op het knopje open / eject) hebt gedrukt, en doet daarna de cdromspeler weer dicht.
Reboot (herstart) je kompjoeter, zorg dat je cdromspeler 'bootable' is.

G

Black Tiger zei:
Linux is leuk, maar lang niet gereed voor de boze grote buitenwereld van thuisgebruikers die ook willen gamen

Nou, ik denk dat dat nietwaar is. Ik denk dat het er allang klaar voor is, en het wordt alleen maar beter.

Gamen? Gaat prima op Linux, de grote spelen zijn OOK al verkrijgbaar voor Linux, ik heb net Quake4 gedowned, ga hem zodra ik tijd heb installeren... En zo zijn er natuurlijk meer. Misschien niet alles...

Maar bedenk wat de driver signing gaat betekenen (lees alle reacties maar!)

Correct, het word alleen maar beter en een aantal grote games zijn ook verkrijgbaar voor linux, maar nog lang niet alles.

Als je geen grote gamer bent kun je nu gerust overstappen naar linux.
Updaten is toch weer iets moeilijker als bij windowsupdate, maar ook daar is wel een mouw aan te passen.
Doch voor gamers blijf ik bij mijn mening, ik heb het laatst nog even bekeken, er draait wel vanalles, maar nog bij lange na niet genoeg.

Satellietliefhebbers zullen op zoek moeten naar config utility's voor linux voor hun ontvangers.
Voor de Dream zal dat wel minder moeilijk worden aangezien die ook op linux draait dus daar zal wel het nodige voor te vinden zijn.

Black Tiger zei:
Updaten is toch weer iets moeilijker als bij windowsupdate, maar ook daar is wel een mouw aan te passen.

? Moeilijker?

als root:
Yast
tab naar online update
vink "automatische update" aan
Bepaal tijd en dag(en)
Enter
Enter

Nooit meer last van update zin...

Toch BIG_G zal niet iedereen het direct allemaal snappen zeker bij installatie van een spel of ander programma zal dat toch even wennen zijn de .exe zal gemist worden.

En een en ander is nog niet overzichtelijk genoeg wat dat betreft moet er nog wat verbeterd worden en zullen voor de ouderen Cursussen gegeven moeten worden maar ook het onderwijs op de scholen zal veranderd moeten worden.

Een aantal jaren gelden heb ik ook gewerkt met BEOS dit ging ook al heel ver maar is helaas een stille dood gestorven maar het idee erachter was prima.

Eigenlijk had het OS2 moeten worden dit was toen het betere OS en was al veel verder als wintendo (wintendo if you don't need the power) en was al een echt raam programma met vele mogelijkheden zoals split screen iets wat nu pas echt gaat werken binnen windows en dat kost vaak nog moeite.

Precies. Daarnaast zal het voor iedereen net zo wennen en leren zijn, als bijv. de overgang van win98 naar windows XP, daar was ook alles anders.

Je omschrijft wel hoe je moet updaten maar.....
Kijk eens in het die thread (ik dacht in het Dreambox forum), waar iemand een linux share wil opzetten.
Daar komen de vragen al.
Wat is root?
Wat is een terminal?

En zo zullen er meer zijn. Een vorm van leren zal altijd nodig zijn. Net als bij windows overigens.
Alleen als je 1 ding gewend bent, is het moeilijker voor velen (niet voor iedereen natuurlijk) om iets anders te leren en van die gewenning af te raken, dan dat je er nieuw mee begint zonder dat je jarenlang iets anders gebruikt hebt.

Persoonlijk juich ik nog altijd de stijging van linuxgebruikers toe.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, hoe meer vraag, hoe meer compatibiliteit, hoe meer games, etc. etc. etc.
Tot het voor mij zelf ook interessant geworden is voor op de workstation en dan ga ik ook meedoen.:biggrin:

The Wizzard zei:
Toch BIG_G zal niet iedereen het direct allemaal snappen

En bij Windows snapten ze het wel meteen?

Jullie vergeten 1 heel belangrijk ding:

Als er iemand over wil stappen, en hij / zij komt toevallig bij jouw terecht; Men moet goed begrijpen dat Linux GEEN windows is.

Ik weet ook wel dat mensen die al 10 jaar met windows klooien het heel moeilijk vinden om te schakelen. Maar ze vergeten stuk voor stuk dat ze wel bijna die 10 jaar aan het leren zijn om het besturingssysteem onder de knie te krijgen / te begrijpen.
Men moet begrijpen dat voor linux de zelfde tijd staat als voor windows, en dat vergeet men iets te snel....

AL het andere is geouwehoer: Natuurlijk komen er vragen, ik zou het zelfs vreemd vinden als die niet komen!

Big_G,
denk dat je dan nog optimistisch bent hoor.
Erg veel commands zijn er niet in Linux maar het aantal parameters wat
mogelijk is, is veel en veel meer als in windhoos.
Komt nog bij dat de windhoos gebruiker eerst zijn/haar aangeleerde gewoonten
moet afleren.
Daarna alle kennis, met dat commando wat je onder Dos gebruikt om iets te dupliceren/verplaatsen maar in Linux net even anders werkt(hahahaha), overboord moet gooien. En echt overboord!
Dan pas kan er begonnen worden Linux te gaan begrijpen.
Wat in mijn ogen het aller belangrijkste is, is het begrijpen van de directory_boom structuur in Linux.
Zonder dit begrip is het een doolhof want waar staan de executables bv.?
Dan komen er ook de ouderwetse benaming voor oa terminal(TTy) en printer(00E) bij. Als je niet vd oude stempel bent is het even zoeken waar TTy(Tele TYype) voor staat.

Zelfs dan kan de moderne windhoos zich geen voorstelling maken van wat dat
voor apparaat was. Beste beschrijving is mischien wel: een 2weg typemachine
die verbonden is met een computer en als doel heeft met die computer te communiceren.
Kan ook nog wel vertellen waarom de printer 00E is.
Randapparatuur werd in het begin met een HexaDec code aangestuurd.
En wel in volgorde van belangrijkheid, de 1e computers konden alleeen zgn. ponskaarten lezen en "uitspugen".
De lezer van de kaarten kreeg dus de code "00C" de ponser "00D".
Later bedacht men dat het toch wel handig was als je het ook op papier kon krijgen en werd de "00E" toegevoegd.
Een "00F" is er bij mijn weten nooit gekomen.

Zo staat Linux veel dichter bij de hardware en is het zaak goed te begrijpen wat een commando met zijn parameters doet met die hardware.
Het is echt niet moeilijk om je hardware heel rare dingen te gaan laten doen.

Vraag je mij of Linux als OS is aan te bevelen komt er uit mijn mond een oprecht "JA maar".
JA want het is en blijft toch de beste OS mits je weet wat je doet en kunt doen ermee.
Maar wil je vooral een leuke spelletjes computer, geen leerfase ed blijf dan bij windhoos. Bill heeft al voor je geleerd en gedacht, sterker hij weet wat jij wil.

Wat wel een heel groot voordeel is als je redelijk thuis bent in Linux ben je "gewild" op de arbeidsmarkt.
Ben je meer als redelijk thuis in Linux(Expert) ben je niet alleen gewild dan staan de headhunters in rij te wachten.

Avensis
die de evolutie van PCdos naar IBMdos naar Windows, OS2 en Linux in zijn arbeidzaam leven heeft mee mogen beleven.

avensis zei:
Big_G,
denk dat je dan nog optimistisch bent hoor.
Ik ben erg optimistisch ingesteld ;)
Erg veel commands zijn er niet in Linux maar het aantal parameters wat
mogelijk is, is veel en veel meer als in windhoos.
Nou, niet veel... Ik denk dat er meer zijn dan in windows hoor...
Komt nog bij dat de windhoos gebruiker eerst zijn/haar aangeleerde gewoonten
moet afleren.
Daarna alle kennis, met dat commando wat je onder Dos gebruikt om iets te dupliceren/verplaatsen maar in Linux net even anders werkt(hahahaha), overboord moet gooien. En echt overboord!
Tja, dit is hetgeen waar het omgaat: Mensen die dus al jaren windows gebruiken, zijn een bepaald stramien gewend. Men verwacht de (aangeleerde) logika die MS erin heeft geduwd, dat dat bij elk ander besturingssysteem ook zo is. En toch krijgt bv Apple met z'n imac een prima respons op de consumenten markt, terwijl dat ook een ander OS is dan heel windoos. Het werkt anders etc. Daarom is het juist belangrijk dat mensen die een ander OS willen leren, dat ze idd moeten afstappen van de MS logika. Verstand op nul en beginnen bij het begin. Echter, dit is afhankelijk van het type gebruiker.
Waarom zou pa van 55 alle commando's willen (moeten) leren en begrijpen? Suse (die ken ik nu eenmaal het best) is net zo'n klikkerdeklik distro als windoos, dwz, dat kan ie zijn: Cdtje erin, met de muis aanwijzen welke taal, welke GUI (KDE / Gnome) en klik op verder en installeren. Dan is het systeem geheel klaar voor breedband Inet, office, email digikammen etc.
Zonder dit begrip is het een doolhof want waar staan de executables bv.?
Dan komen er ook de ouderwetse benaming voor oa terminal(TTy) en printer(00E) bij. Als je niet vd oude stempel bent is het even zoeken waar TTy(Tele TYype) voor staat.
Tja, zie mijn eerdere stukje. Wanneer heb je executables nodig? En zo'n terminal... Printer? dat klik je toch gewoon aan via cups? (daar staat dan: printer toevoegen) Gaat gerust werken....
Voor de 1voudige gebruiker is het dus allemaal niet nodig.
De iets uitgebreidere gebruiker is nieuwsgierig, en zal zich gaan verdiepen bij de forums, en zal snel in de gaten hebben dat dit eigenlijk wel heeeeeeel boeiend is. Daarna zal deze gebruiker snappen dat ie er veel tijd in moet zetten en alles wat ie weet van windows moet vergeten.
Zelfs dan kan de moderne windhoos zich geen voorstelling maken van wat dat
voor apparaat was. Beste beschrijving is mischien wel: een 2weg typemachine
die verbonden is met een computer en als doel heeft met die computer te communiceren.
Kan ook nog wel vertellen waarom de printer 00E is.
Randapparatuur werd in het begin met een HexaDec code aangestuurd.
En wel in volgorde van belangrijkheid, de 1e computers konden alleeen zgn. ponskaarten lezen en "uitspugen".
De lezer van de kaarten kreeg dus de code "00C" de ponser "00D".
Later bedacht men dat het toch wel handig was als je het ook op papier kon krijgen en werd de "00E" toegevoegd.
Een "00F" is er bij mijn weten nooit gekomen.
Ik denk dat zelfs de gemiddelde verdergevorderde daar geen intresse meer in heeft... Daarnaast... Gebruikt iemand dergelijke kennis nog effectief? Denk het niet....
Vraag je mij of Linux als OS is aan te bevelen komt er uit mijn mond een oprecht "JA maar".
JA want het is en blijft toch de beste OS mits je weet wat je doet en kunt doen ermee.
Maar wil je vooral een leuke spelletjes computer, geen leerfase ed blijf dan bij windhoos. Bill heeft al voor je geleerd en gedacht, sterker hij weet wat jij wil.
Qua spelletjes: De bedrijven zijn wel degelijk het linux terein aan het vervullen van Games. Dat nog niet alles dubbel uitgevoerd is...
En daarnaast heeft toch iedereen een Xbox, ps2 en een nintendo? Denk dat er talloze mensen zijn die geen behoefte hebben, of weinig, om spelletjes op z'n computer te spelen. Daarom ben ik van mening dat het voor heel veel mensen geen probleem moet zijn om over te stappen. Het gaat maar om 1 ding; een beetje wilskracht ;)
Wat wel een heel groot voordeel is als je redelijk thuis bent in Linux ben je "gewild" op de arbeidsmarkt.
Ben je meer als redelijk thuis in Linux(Expert) ben je niet alleen gewild dan staan de headhunters in rij te wachten.
Vraag me af of ik als expert wordt gezien. Ik zie iig geen headhunters...
Gewild op de arbeidsmarkt? Vast, ik werk al jaren met een vaste baan... wat niets met linux te doen heeft.
Avensis
die de evolutie van PCdos naar IBMdos naar Windows, OS2 en Linux in zijn arbeidzaam leven heeft mee mogen beleven.

G
Die veel verstand van wijn heeft.... :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan