de snelheid van je breedband verhogen

S

spirit

gelezen ergens anders:

Windows XP heeft de neiging zo'n 20% van de beschikbare bandbreedte van een snelle Internetverbinding voor zichzelf te houden. Dat is jammer, want op een beperking van de downloadsnelheid zit niemand te wachten. Vooral niet als je een snelle verbinding hebt. Gelukkig kan je de snelheidsbeperking in Windows XP Pro opheffen.

Zorg dat je bent ingelogd als beheerder

1. Kies Start > Uitvoeren.
2. Typ in het dialoogvenster Uitvoeren de opdracht gpedit.msc en klik op OK.
3. Ga in het programma Groepsbeleid naar Beleid voor Lokale computer > Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Netwerk > QoS Pakketplanner.
4. Dubbelklik in het rechter schermdeel op de optie De reserveerbare bandbreedte beperken.
5. Kies de optie Ingeschakeld en stel de bijbehorende waarde in op nul (0).
6. Klik op OK en sluit Groepsbeleid.
7. Herstart voor de zekerheid het systeem. Je breedbandverbinding zal nu sneller werken.

Nogmaals voor alle duidelijkheid: deze truc werkt niet in Windows XP Home Edition.

bron: Freak

spirit

Deze truuk werkt ook in XP Home, alleen niet op die manier omdat het met die gpedit.msc niet werkt.

Maar als er bij de Home versie een Qos word geinstalleerd kun je die eenvoudig "verwijderen" bij de eigenschappen van je netwerkomgeving en dan bij de eigenschappen van je lan verbindingen.

Evt. kun je nog even kijken of ie ook bij "services" staat (configuratiescherm->systeembeheer->services) en daar dan de Qos service stoppen en daarna op uitschakelen zetten.

Dit werkt in XP Prof ook. Als je hem verwijdert, zit ie er niet meer in en draait de service ook niet, dan zijn die bronnen ook niet gereserveerd en aldus hoef je niet te gaan lopen zoeken met gpedit om die resources op 0 te zetten.
Maar dan moet je uiteraard geen gebruik hoeven maken van Qos anders kun je hem niet verwijderen.:)

dat had ik net ook effe getest.
ik krijg in eens geen internet verbinding meer.
maar oke ik ben er weer.
met de 0 limit nu inplaats van 20
ik ben benieuwd of dit sneller gaat nu!

in xppro werkt het , maar kan er iemand exact beschrijven hoe het in de home versie ingesteld kan worden.

grtz satbird

Als je het gaat uitschakelen (zoals ook ik al direkt vanaf het beging heb gedaan), heeft ome bill het er dan voor de lol ingebouwd?
Je zou het haast gaan denken.
Wat is het eigenlijk, dat QoS ?

QoS staat voor "Quality of Service".
En inderdaad het reserveert een bepaald deel van de beschikbare bandbreedte.
Reserveren betekent dus niet dat het weg is, maar het word achter de hand gehouden voor als het echt nodig is.
En windhoos spreekt dit dus aan wanneer je druk aan het "internetten" bent, je ook nog een leuk filmpje via een streampje wil ophalen.

Doordat voor dat streampje dus een stukkie bandbreedte vrijgehouden word, zal het filmpje minder snel gaan hakkelen en hangen.
Behalve voor dit expliciete voorbeeld, zijn er nog andere zaken waarbij je vooral aan foutcorrectie moet denken waarvoor QoS een goede bijdragen kan leveren.

De hamvraag:
Moet ie aan of uit ?
Heb je een fatsoenlijke breedband verbinding, zoals ADSL en kabel, dan mag ie rustig uit (bandbreedte zat).
Heb je een tragere verbinding, en wil je dan ook es een streampje bekijken, dan heb je het ding beter aan.
Ook bij een GPRS of andere draadloze verbinding is het een goed idee om m beter aan te laten, want daar valt nou eenmaal vaker een bitje om.

in xppro werkt het , maar kan er iemand exact beschrijven hoe het in de home versie ingesteld kan worden.
In mijn reply staat dat beschreven. Bij mijn weten kan dit in Home niet en kan ie daar dus alleen verwijdert worden als je het weg wilt hebben.

Lees echter ook goed de reply van Mas3 om te bepalen of je dat wel wilt.

Wat je ook kunt doen is hem gewoon verwijderen en zien hoe je internet dan verder loopt.
Bevalt het onvoldoende, is hij later altijd weer terug te plaatsen door in de eigenschappen van het netwerk en dan eigenschappen van lanverbinding op "toevoegen" te klikken, dan op "service" en dan QOS weer installeren.

oke, dan laat ik het hierbij, want ik merkte opeens verschil wanneer ik aan het downloaden ben, en tegelijkertijd kijken of er mail op de server van mijn provider stond.
hier begint outlook moeilijk te doen in de zin van hotmail ophalen en niet zien.

grtz satbird

ik heb het ef geprobeerd maar bij mij staat hij compleet uitgeschaakeld (niet aktive)

xp pro editie

ik heb het ef geprobeerd maar bij mij staat hij compleet uitgeschaakeld (niet aktive)

dan betekent dat het wel ingeschakeld is dus hij gebruikt wel 20% van de geresrveerde bandbreedte.

Spirit

Nee spirit, uitgeschakeld is uitgeschakeld. Hij heeft het ook over xp pro. In uitgeschakelde toestand zul je dan ook geen reserveringen meer zien bij gpedit.msc.

Sorry BT, maar Spirit heeft gelijk, Hij staat namelijk standaard ingesteld op 20%, dus ook in uitgeschakelde toestand staat hij dus op 20%

Bepaalt het percentage verbindingsbandbreedte die het systeem kan reserveren. Deze waarde beperkt de bij elkaar getelde reserveringen van alle programma's die in het systeem actief zijn.

De pakketplanner beperkt de door het systeem te gebruiken bandbreedte tot 20% van de verbinding, maar u kunt deze instelling gebruiken om de standaardwaarde op te heffen.

Als u deze instelling inschakelt, kunt u het vakje 'Bandbreedtelimiet' gebruiken om de maximaal door het systeem te reserveren bandbreedte in te stellen.

Als u deze instelling uitschakelt of niet configureert, gebruikt het systeem maximaal 20% van de verbinding.

Belangrijk: als de bandbreedtelimiet voor een bepaalde netwerkadapter in het register is opgegeven, wordt deze instelling genegeerd bij het configureren van de betreffende netwerkadapter.

Dit staat bij "uitleg"vermeld.

Het zal er wel aan liggen dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest omtrent hetgeen ik het over had.
Ik doel met uitschakelen op de service QOS.

Als u deze instelling uitschakelt of niet configureert, gebruikt het systeem maximaal 20% van de verbinding.
Zoals je ziet word hier over een instelling gesproken, niet over de service op zich. En het is logisch dat als deze instelling uitgeschakeld is, de service op zich nog altijd draait en dus ook die bronnen kan reserveren.

Ik kijk naar het uitschakelen van de complete QOS RVSP en dat zit bij de services, ook te bereiken via services.msc.

Als je die service uitschakelt, schakel je de hele funktionaliteit van QOS uit, dus -ook- de Qos pakketplanner.
Iets wat compleet uitgeschakeld is, reserveert ook geen bronnen meer. Met het uitschakelen van de service bereik je dus hetzelfde als het op 0 zetten van de -instelling- van de pakketplanner.
Hierover was ik echter niet duidelijk genoeg, sorry.

Mij maakt het verder overigens niet uit, ik heb voor de zekerheid zelf zowel de instelling op 0 gezet alsook de complete service uitgeschakeld.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan