Debian Boot stop op irq 15

T

thoray

ik probeer Debian 3.04 te installeren op mijn P4 - 2.4 GHz met 1 normale HDD van 12 gb en 2 sata HDD's

het probleem doet zich voor wanneer al vanaf de cd wil booten om debain op deze IDE HDD wil installeren.
hij blijft hangen wanneer ik boot intypt en de volgende regels vertoond

ide0 at 0x1f0-0x1f7,03f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15 <-------

ASUS P4C800-E Deluxe.
1 = IDE HDD 12Gb <-- debian boot & root
hda1 * = +1024M (83-linux)
hda2 = +128M (82-linux swap)
hda3 = resterend (83-linux)

2 = Sata 150gb (zijn nog NTFS)
3 = Sata 120gb (zijn nog NTFS)

wat kan ik hieraan doen om gewoon debian op deze machine te krijgen.

Ik weet niets van Debian, maar ik weet wel dat irq14 standaard voor de primary ide controller is en 15 voor de secondary.

Als ie daar op blijft hangen, goede kans dat je cdrom dan op de secondary controller hangt en niet lekker is of verkeerd aangesloten (jumper verkeerd bijv.).
Dit zou je even na kunnen kijken of gewoon de configuratie anders maken en eens proberen de cd-rom als slave aan de HD te hangen.

vergeet niet achter "boot:" in te tikken: "bf26" dan krijg je kernel 2.6.10 anders wordt volgens ons kernel 2.4 geladen en dat is zonde.

vooruit nog een tip: download de image hier: ftp://ftp.debian.nl/debian-cd neem de 107 MB ISO en zet die op cd.

Nog eentje dan: als alles werkt kopieer die cd dan (backup)

voor een MSI G4MX440-T NVidia card

kan ik daarvoor gewoon een NV als X server toepassen

ja deze cd had ik ook gedownload

alleen mijn probleem is met de X-server
op de andere machine met een Nvidia ultra TNT 2 card ( Creative)

was het nv als server-x maar nu met deze MSI G4MX440-T NVidia card werkt het niet.

We hebben daar geen ervaring mee, maar we kunnen het iemand van "debian development" vragen.

ok ja dank je wel

ja dat is mijn enige vraag eigelijk.
om de andere machine met een creative ultra tnt 2 werkte het wel.

maar met deze nieuwe type Geforce4 nVidia ????

Op de site van nvidia kun je ook linux drivers downloaden.
Daar is veel te vinden.
Grtz.

het vreemde is dat ,

ik heb deze sarge (linux debian) net installation met linux26 geboot gaat hij kernel 2.6.10 er opzetten.

maar mijn X-server werkt hier niet in met mijn grapische kaart.

wel ik heb toen gewoon geboot en met 2.4 kernel werkt het wel de grapische omgeving terwijl er niks aan de verandering van XF86Config-4 is te zien.

Ik heb niet zoveel kaas van Debian gegeten, maar misschien staat hier een oplossing.

G

ja hier beschrijven ze ook dat zelfde probleem wat ik ook heb als ik de kernel-headers-2.6.8-2-386 neem.

als ik dus nVidia wil installeren kan dat niet want deze is nog niet meegenomen in de nieuwe kernel.
dit komt omdat ik de net-install cd geboot heb met linux26 dan gaat hij kernel-headers-2.6.8-2-386 installeren maar ik heb dus bij het kiezen van APT gekozen voor FTP bij NL --> ftp.debian.nl

en ik zie daar dat ze een andere kiezen di nog in de test fase zit.

maar nu heb ik dus 2.4 geinstalleerd alles werkt er op.

kun vanuit hier nou ook de kernel upgraden naar 2.6

of moet ik nu weer de hele installatie hervatten.

Als je een volledig draaiend systeem hebt hoef je niet te herinstaleren. Maar als je in je installfase zit zou ik gewoon overnieuw beginnen.

Het risico is anders dat je stukjes van het een neemt terwijl je het ander draait... en dan loopt ie niet lekker. Doe anders voor de zekerheid woody instaleren ipv sarge, dan ben je stable ;)

G

je kunt op 2 manieren reeds geinstalleerde prgs upgraden.
erg belangrijk is dat je dit het systeem (in jouw geval debian) laat doen, je moet nl. de 'dependencies' autom. mee laten upgraden.

M.a.w. als je prg a1 hebt draaien en je wilt upgraden naar a2 dan is het zaak dat je ALLE geinstalleerde prgs die gerelateerd waren aan a1 laat upgraden naar a2.

Die 2 manieren zijn:

- via apt-get
- via dselect

apt-get is een commando dat je vanaf de prompt intikt.
je moet dan wel de goede prg-naam hebben en die kun je vinden door eerst te gaan zoeken. Stel je wilt apache installeren.
Je gaat zoeken met: "apt-cache search apache". Vervolgens krijg je een hele lijst te zien met de gevonden resultaten. Uit die lijst kies je een door jou te installeren prg. b.v. apache.

Installeren doe je dan als volgt: "apt-get install apache"
Apache wordt dan geinstalleerd.

De 2e mogelijkheid is door vanaf de prompt in te tikken: "dselect"
Je krijgt dan een menu. Een keer per week of maand, klik je even op 2 pdate om te kijken of er voor de door jou geinstalleerde prgs updates zijn. Dat gaat autom als je via keuze 0 [A]ccess ooit de juiste gegevens hebt opgegeven (apt, ftp.debian.org, main, unstable, e.d. hebben wij hier).

Vervolgens kies je 2 elect. Daarna klik je op de spatiebalk, dan op de slash en onderin de rode balk verschijnt: search for?. Daar tik je in apache. Je krijgt dan de eerste hit te zien met apache. Wil je die installeren dan het plusteken ingeven (dus: shift = ). Wil je die niet installeren dan de backslash om verder te zoeken. De volgende hit verschijnt. Let goed op de 3e of 4e kolom waar het versienummer staat. Je kunt zo tig prgs selecteren. Ben je gereed met selecteren dan druk je net zo lang op enter totdat dselect blijkbaar wordt verlaten en debian aan het installeren slaat. Als alles klaar is kom je weer terug in het dselect menu en door te doen wat er wordt gevraagd ga je vanzelf via o.a. remove en quit weer uit dselect.

We hopen dat je het nog een beetje hebt kunnen volgen en dat we niks vergeten zijn.

ik heb toch maar gekozen om voor debain sarge 2.6.8.1 opnieuw er op te zetten had in principe nog niet veel gedaan of geinstalleerd dus kan het geen kwaad om gelijk goed te doen.

heb hierbij ook gelijk nadat sarge 2.6.8.1 er op zat im mijn sourcelist aangepast om de KDE 3.4.0 maa tenemen

#kde3.4
deb http://pkg-kde.alioth.debian.org/kde-3.4.0/ ./

en dan

apt-get install x-window-system kde kdm

en werkt perfect.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan