DHCP aan of uit?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik wil dit bericht hier even plaatsen omdat ik het na het plaatsen van een nieuwe modem en router geen verbinding meer kreeg met mijn Dreambox.

Het vreemde was dat alles het deed, alleen via telnet of wat dan ook kreeg ik geen verbinding meer met de Dreambox.

Na wat emails over en weer met een goede bekende van mij, en een gesprek via msn, de tips geprobeerd die men daar gaf, kreeg ik niet het gewenste resultaat.

Nu sprak ik zojuist iemand anders, en die zei mij DHCP aan te zetten, wat normaal gesproken uitstaat...

Dit gedaan, en jahoor de Dreambox doet het weer!

Hiervoor natuurlijk dank aan degenen die meegedacht hebben, en hierbij dus ook voor anderen die wellicht ook voor dit probleem kunnen komen te staan.

Ik zou zeggen DHCP uit.
je moet 4 zaken invullen en dan moet het werken.
IP = "liefst buiten de DHCP reeks"
Netmask = 255.255.255.0
Type = LAN
Nameserver = "de nameserver van je provider"
Gateway = "Ip nummer van je Router"

En dan zou het moeten werken.

Zo werkt het bij mij wel.

Is het niet zo dat met DHCP de dream automatisch een IP krijgt toegewezen?
Dan maar beter een vast IP want dan ben je zelf baas over het ding.
En dat is hoe ik het altijd doe en hoe het altijd werkt.
Geldt natuurlijk ook voor pc's.

Grtz.

@Bert50, dit had ik vanmorgen allemaal al geprobeerd, maar het ging niet werken, nu is er beeld...

Ik zal het 1 dezer dagen nog eens proberen handmatig in te stellen en de DHCP uit te zetten, en kijken wat het dan doet.

Ik heb dhcp gewoon aan staan en heb de MAC adressen van alle apparaten een vast IP gedefinieerd.

Alles wat er nu aangehangen wordt krijgt automatischeen ip adres.

Zo krijgt de dreambox, mijn Nasbox en mijn Internetradio het door mij opgegeven IP adres wat ik heb opgegeven in de router.

Blifjt overzichtelijk zo.

Maar ik snap nu even het verschil niet?

Die DHCP heb ik daarstraks dus aangezet, en hetgeen wat voorheen niet meer werkte werkt nu weer wel...

Wat ik dus nu wil weten en ga proberen, is dat nu alles automatisch ingesteld is, of het handmatig ook werkt?

Want normaal als je een nieuwe router weghangt hoef je in de Dream toch niets te veranderen?

freggel1;203833 zei:
Maar ik snap nu even het verschil niet?Want normaal als je een nieuwe router weghangt hoef je in de Dream toch niets te veranderen?

Als je meerdere pc.s (ook draadloos) aan een router hebt hangen en DHCP Hebt aan gevinkt in dreambox. zal hij auto. een andere ip adres kiezen in dreambox als andere gebruikers van dergelijke pc,s uitstaan.

Had hier ook steeds problemen ook als ik in de router de ip range had aangepast bv 192.168.1.100 toen heb ik gewoon gekeken in dreambox op welke ip adres hij werkte. heb toen DHCP in dreambox uitgezet. en in de router aangelaten.

Heb nooit geen problemen weer gehad. het kan ook anders maar zoek meenstal de simpele weg.

Zet je modem/router op bijv. 192.168.123.1
Zet DHCP op je dreambox UIT !!!!!
Zet het LAN IP van je dreambox fixed op bijvoorbeeld: 192.168.123.2
Zet dan zowel de gateway als de nameserver in de netwerksettings op je dreambox op: 192.168.123.1

Dan moet het werken!!!

Intussen staat DHCP weer uit, ik heb begrepen dat dit soms toch wat nadelen wil geven.

De Dreambox doet het nu ook naar behoren, het was gewoon even zoeken naar de juiste instellingen.

Ik heb hem lekker toch gemoved.:biggrin:
Want hoe je het ook bekijkt, de Dreambox heeft niets met networking te maken, je hebt een netwerk probleem. Dat het nu toevallig je Dream is staat daar los van, had ook de pc kunnen zijn.

Afhankelijk van hoe je de Dream gebruikt, kun je dhcp aan of uit zetten. Als je hem ook voor shares gebruikt, dan kun je beter geen dhcp nemen, tenzij je het ip adres voor de Dreambox in DHCP kunt reserveren.
Een echte dhcp server kan dat, een aantal routers kunnen dat ook.

In dat geval loop je ook niet het risico na een stroomuitval dat dhcp je opeens leuk een ander ip gaat geven aan de Dream.
Dat is ook de reden dat ik bijv. thuis wel een dhcp heb, voor pc's en laptops die hier komen ter reparatie of waar ik tussendoor mee knutsel, en de rest gewoon een vast ip heeft.
Althans.... de pc's, want de Dreamboxen hangen ook op dhcp nu, met gereserveerde ip adressen en dat werkt uitstekend.

Black Tiger;203844 zei:
Ik heb hem lekker toch gemoved.:biggrin:

Jamaar, jamaar, jamaar.... jij had gezegd dit niet meer te doen!

Maakt niet uit joh, is inderdaad een netwerkprobleempje, en daar ben ik nog steeds geen held in, maar toch leren we hierdoor iedere keer weer bij. ;)

Jamaar, jamaar, jamaar.... jij had gezegd dit niet meer te doen!
Neu, ik had lang geleden gezegd te stoppen als moderator. Ik heb nu gewoon als technische staf een technische ingreep gedaan.:biggrin::biggrin::biggrin:

Maar het is nog niet gefixed zover ik begrepen heb. Als het goed is ben ik morgen bij je en mag je er pen en papier bij nemen, dan zal ik je een beetje up2date brengen, ook met je nieuwe router.
Want feitelijk stelt het niets voor, maar je moet het wel even gezien hebben en even door hebben allemaal. En dat is voor mensen met weiniger ervaring op dat gebied niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt als ik dat schrijf.

Dus dat komt wel goed. Mocht het niet lukken kunnen we gelijk zien welk apparaat roet in het eten gooit en waarom.:)

Black Tiger;203849 zei:
Als het goed is ben ik morgen bij je en mag je er pen en papier bij nemen, dan zal ik je een beetje up2date brengen, ook met je nieuwe router.
Want feitelijk stelt het niets voor

Ai, ai... ik zal maar voor wat te knabbelen gaan zorgen morgen...

Trappistje erbij? ( hopelijk leest onze pik dit niet, want dan verdenkt hij mij meteen weer van omkoping... :biggrin: :stupid: )

Hahaha, nee dat drink ik thuis wel weer... Phuu... het was in elk geval weer effe gezellig en het weertje speelde ook goed mee!
Bedankt voor de lekkere knabbel, zowel de onverwachte verrassing bij aankomst alsook datgene wat mee naar huis is gegaan!:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan