'Digitaal lezen moet gewoon worden'

S

stephopper

woensdag 26 augustus 2009
'Digitaal lezen moet gewoon worden'
Door PETER OTTE

AMSTERDAM - Als het aan Sony en Bol.com ligt moet digitaal lezen op de gisteren gepresenteerde e-reader net zo populair worden voor het lezen van boeken, tijdschriften en kranten als de Walkman dat was en de iPod dat is voor het luisteren van muziek.

De e-reader van Sony.
Sony en de internetboekwinkel Bol hebben twee jaar gewerkt aan de presentatie, woensdag van het digitale leesapparaat en de digitale boeken die via de website van Bol.com te koop zijn. Om te beginnen 2000 Nederlandstalige titels en 100.000 Engelstalige titels. ,,Maar voor het eind van het jaar zullen we zeker duizend Nederlandstalige titels meer verkopen,'' aldus Daniel Ropers, directeur van Bol.com.

Digitaal lezen is volgens Ropers net zo revolutionair als het uitvinden van de boekdrukkunst. ,,Alle eerdere digitale boekreaders waren of van een verkeerd formaat, of te duur, of het scherm las niet lekker.'' De twee modellen die Sony nu met ons in Nederland op de markt brengt hebben al die nadelen niet meer. En ze gebruiken de internationale e-pub-standaard. De uitgevers hebben dat bestandsformaat omarmd om hun boeken te digitaliseren.''

Auteur Susan Smit:,,Ik was altijd sceptisch, ik ben een echte digibeet, heb ook geen laptop, maar toen Bol.com me vroeg dit dingetje te proberen heb ik de voordelen leren waarderen. Ik hoef voor mijn reasearch nu geen stapels oude boeken meer me te zeulen, die zitten in mijn e-reader. Maar het gewone boek zal nooit verdwijnen, het digitale boek komt naast het gewone boek.''

Auteur Saskia Noord, bang voor de illegale kopiee?n, werd door Daniel Ropers gerust gesteld: ,,Iedereen die een digitaal boek koopt bij Bol.com mag het vier keer kopieren, voor op z'n computer en om cadeau te doen aan goede vrienden. Maar dan houdt het ook op, we moeten een grens trekken om de illegale markt niet meteen de legale markt te laten overnemen.'' Bol.com maakt gebruik van een nieuw Adobe softwarepakket dat het kopieren in de gaten houdt.

De e-boeken worden 20% goedkoper dan de papieren exemplaren. Dat kan door het wegvallen van druk- en transportkosten. ,,Maar gek genoeg heft de overheid wel 19% btw, in plaats van 6% op een papieren boek, dus het prijsverschil had nog groter kunnen zijn,'' aldus Daniel Ropers van Bol.com.

Op de vraag waarom we zo'n e-raeder moeten kopen en niet gewoon op onze iPhone of netbook een boek kunnen lezen zegt Rick Londema van Sony: ,,Het gaat om de leeservaring en die is op een klein iPhone-schermpje toch anders, net als op het flikkerende scherm van een computer. De e-reader gebruikt e-inkt, en dat geeft hetzelfde beeld als wit papier.''

Van de twee gisteren gepresenteerde modellen heeft de duurste (299,00) een aanraakscherm, waarop je met een pennetje aantekeningen kunt maken. Het kleinere model heeft knopjes voor de bediening en gaat voor 199,- over de toonbank. Ze liggen 2 september bij ANWB-winkels, de Capi-shops op Schiphol en zijn online te koop bij Bol.com. Niet alleen in zilver, maar ook in zwart, rood, roze en blauw.

Grtz/Sth..

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan